Nästa artikel
1 300 km/tim genom ett stålrör
Nyheter

1 300 km/tim genom ett stålrör

Publicerad 17 augusti 2013 (uppdaterad 19 augusti 2013)
Chefen för Tesla Motors vill skicka passagerare i kapslar genom ståltuber. Något som ska konkurrera med bil, tåg och flyg.

Teslachefen Elon Musk har fått en idé som går ut på att uppfinna ett nytt snabbt transportmedel som han kallar Hyperloop.

Det innebär att långa ståltuber byggs upp mellan städer. Genom dessa ska passagerarkapslar färdas i minimalt luftmotstånd i upp till 1 300 km/tim.

Kapslarna drivs framåt med hjälp av magneter och Musk har i ett dokument beskrivit hur tekniken ska genomföras och redogjort för vilka kostnader det skulle innebära.

Då kapslarna färdas i närheten av ljudets hastighet skulle exempelvis en resa från Stockholm till Kiruna kunna genomföras på en dryg timme. Tanken är dock att Hyperloop först skulle kunna byggas mellan San Fransisco och Los Angeles – en resa som skulle ta 30 minuter i stället för dagens 6 timmar – om transportmedlet blir verklighet.

Diskutera: Vad tycker du om Hyperloop?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-08-18 18:31
Arbu11

Trasten - Det verkar som att man ska ha lågt luftmotstånd - dock inte riktigt vacuum! ;)

"I små vagnar som susar fram i rör med lågt lufttryck ska passagerare kunnas färdas i farter omkring ljudhastigheten på 1 200 km/h."

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3742329.ece

#9 • Uppdaterat: 2013-08-18 19:51
Audi A5 SB

Som f.d. vakuumexpert (inte vacuum), så kommer man sannolikt att reducera trycket ner mot ca 50 hPa (samma värde i mbar) absoluttryck. För er som inte är bekanta med storheterna, så motsvarar det att man tar bort 95% av "luften". Med detta absoluttryck, kommer man få samma luftmotstånd som när man färdas vid den absolut högsta höjd som flygplan kan flyga; ca 20 km.

Att åstadkomma ett så lågt tryck i en så lång tunnel kräver rejäla doningar i form av vakuumpumpar. Vidare blir det synnerligen kritiskt om någon vagn skulle få en läcka; inte nyttigt att utsätta sig för 50 hPa.

Vidare är det kostsamt att få ett så långt rör så tätt att man inte utan avsevärda ansträngningar kan bibehålla trycket. Slutligen har vi problemet med att röret måste vara absolut (typ) rakt både horisontellt och vertikalt, om man nu inte vill utsätta passagerarna för obehag. Här är trasten inne på ett intressant spår; jordbävningar och dess följder.

Detta "projekt" påminner om det jag läste om i tidskrifter på 60-talet. Kuriosa.

#a • Uppdaterat: 2013-08-23 16:48
hultarn

Faktum är att något liknande byggdes redan på 1800-talet.
Universalsnillet Brunel konstruerade och till och med byggde en "rörpostbana". Provet gick väl inte så bra, bl.a. hade man problem med klaffar inne röret. De var gjorda av läder och insmorda för att vara mjuka. Dom tyckte råttorna om...

Så, helt revolutionerande är inte det nya förslaget.