Bild
Nästa artikel
Bästa kombibilen i test 2020 – här är familjens favoriter

Bästa kombibilen i test 2020 – här är familjens favoriter

Köpguide

Att välja rätt kombibil är ett tufft uppdrag. Med hjälp av Vi Bilägares tester kan du snabbt hitta en favorit som passar dig och din familj. I den här köpguiden listar vi de bästa kombibilarna.

Så du har bestämt dig för en kombi? Grattis – då var första steget i bilvalet redan avklarat!

Det är svårare än någonsin att välja ny bil och det finns en mängd olika biltyper och modeller att välja på. Sedan gäller det att välja rätt version och rätt utrustning – för att inte tala om rätt motor.

Med Vi Bilägares tester får du unik hjälp på traven att välja rätt och undvika missarna. Det finns fortfarande gott om bilmodeller som är sämre än konkurrenterna – dessa ska du undvika!

Vilken är bästa kombibilen?

Det är svårt att svara på exakt vilken som är marknadens bästa kombibil – det beror på dina behov. Men i den här köpguiden har vi listat alla kombibilar som vunnit ett test i Vi Bilägare under de senaste åren, så oavsett vilken du väljer gör du inget dåligt val.

För att vinna ett test i Vi Bilägare räcker det inte att sticka ut i någon enskild gren. Särskilt inte i den tuffa kombiklassen där konkurrensen är stenhård. Istället gäller det att leverera på en hög och jämn nivå i alla grenar, och inte falla igenom helt någonstans.

Kombi eller suv?

De senaste åren har allt fler bilköpare valt en suv istället för en vanlig kombi. Till stor del är det ett känslomässigt val – många gillar att sitta högre upp. Men suvarna brukar också vara dyrare att köpa och äga.

Snabbt sammanfattat är fördelarna med en suv den högre karossen som ger enklare insteg och i vissa fall att en suv får dra tyngre släp än en kombi. Till nackdelarna hör att de är dyrare att köpa och äga, inte alltid rymligare trots ett klumpigare format och att sikten kan vara sämre.

Du kan läsa vår guide till bästa suven här.

Bästa kombibilen i test 2020 – här är familjens favoriter
Bästa kombibilen i test 2020 – här är familjens favoriter
Läs hela testet digitalt!

I den här artikeln får du en snabb överblick över de bästa bilarna. Vill du läsa alla våra tester och ta reda på all fakta kan du enkelt bli Premiummedlem här. Du får prova en månad för bara 1 kr.

Du kan också köpa vårt Dagspass i 24 timmar som inte förnyas automatiskt för bara 29 kr.

Så går testerna till

Biltester är ryggraden i vår konsumentjournalistik. Näst efter boendet är bilen den största utgiften i svenskarnas hushåll. Därför går vi djupare i våra bilanalyser än andra tidningar, för att du som läsare ska kunna göra ett påläst bilval.

Det allra viktigaste vi gör är att testa nya bilar och avslöja både styrkor och brister – för att du inte ska köpa fel. Även helt nyutvecklade bilar från stora märken kan ha brister som behöver komma fram i ljuset innan du slår till.

Våra tester är helt oberoende och och du kan lita på att de är objektivt utförda.

Ett biltest på Vi Bilägare tar minst två veckor. När bilarna väl är hämtade inleds arbetet i redaktionsgaraget.

✔ Innermåtten synas med lasermätare.
✔ Bilbarnstol monteras.
✔ Lastutrymmet provpackas.
✔ Strålkastarna mäts i vårt ljuslabb. 
✔ Varje bil rosttestas också hos vår partner Rostskyddsmetoder.

Efter alla statistiska kartläggningar stundar fältarbetet.

✔ Vi kör på alla väg- och trafiktyper.
✔ Förbrukningen loggas för att visa vad bilarna drar i verklig körning.
✔  Under landsvägskörningarna mäter vi kupébullret på två olika underlag.
✔ Prestandamätningar och undanmanöverprov genomförs på flygfält.
✔ Bromssträckan sätts på prov med tio upprepade tvärnitar från 100 km/tim.
✔ I undanmanöverprovet lastar vi bilen full med packning och människor.
✔ Fyrhjulsdrivna modeller får bekänna färg på hala nollfriktionsrullar.

Läs mer om hur vi testar bilar här.


Bästa kombi för under 300 000 kronor

Ford Focus Kombi

Ford Focus med sportpaketet ST-Line samt designpaket adderar en extra krydda till den inspirerade föraren och urskiljer Focus ännu tydligare från de förnuftiga klasskamraterna.

Men vi tar hellre en bättre utrustad Titanium med högre komfort. Ford Focus behöver inte sportattributen, den är kul att köra som den är.

Tyvärr är den åttastegade automatlådan inte så bekväm som vi hade hoppats på. Provkör innan du slår till.

Det som ändå ger segern till Focus är det väl tilltagna baksätet och ett bättre utformat bagageutrymme än Kia Ceed. Det är centrala funktioner för biltypen.

Läs hela testet här

Kia Ceed SW

En Kia sticker inte ut trots att framtoningen vill vara lyxigare än för tvillingmärket Hyundai. Bra förhållande pris/utrustning i den testade versionen GT-Line, som för många köpare lockar med flärd på rätta ställena.

Själva bilen är föga märkvärdig – hyfsad fjädring, hyfsade köregenskaper, hyfsade utrymmen, hyfsad motor- och drivningskultur, hyfsad förbrukning ... så håller det på. Totalekonomin är gynnsam, garantierna ett starkt argument.

Det är inte ljudkomforten, maken till enerverande buller på grövre underlag finns knappt.

Läs hela testet här

Skoda Octavia

Nya Skoda Octavia Combi må se bekant ut även om allt är nytt. Modellen har bevarat de egenskaper som gjort den så populär: utrymmen, utrustning, praktiska detaljer och bra komfort/säkerhet – allting är på plats.

Nya grepp återfinns främst i den digitala instrumenteringen, med bildskärmar och ett nytt mediesystem med närmast oändliga möjligheter till egna inställningar och val.

Adaptiv farthållare tillsammans med manuell växellåda kan ge bekväm, nästan ”automatväxlad” körning. Bra finish överlag, tilltalande ekonomi och inom kort ett bredare utbud av modeller med bland annat en laddhybrid. Det mesta talar för att det här är en vinnare, en ”Volvo” för vår tid.

Läs hela testet här

Volkswagen Golf

För fjärde gången på kort tid står en Volkswagen Golf som segrare i ett Vi Bilägare-test. Orsaken är att Golf är en förbaskat bra bil. Kanske inte bäst på allt, men väldigt bra på väldigt mycket.

Den här gången har vi synat nyuppfräschade Golf 1,0 TSI Sportscombi i sömmarna och den fick många tummar upp.

Till det som berömdes hör bland annat den smidiga drivlinan, den fina åkkomforten, de kompetenta köregenskaperna, den nya medieanläggningen och det smarta kombiutrymmet.

Läs hela testet här


Bästa kombin för över 300 000 kronor

Audi A4 Allroad

I nuvarande generation är Audi A4 en av mellanklassens allra tystaste och bekvämaste bilar, och den blir inte sämre i det förhöjda Allroad-utförandet, tvärtom.

Här får man en bil med högre och lättare insteg och aningen högre komfort samtidigt som grundmodellens fina vägegenskaper finns bevarade.

Audi A4 Allroad är inte sportigt stötig och inte heller pösigt mjuk, Audi har valt en avspänd körkomfort som passar alla smaker.

Audi A4 Allroad kammar hem än fler poäng på låg testförbrukning och låga servicekostnader som bidrar till en förhållandevis låg milkostnad och en tydlig testseger.

Läs hela testet här

BMW 5-serie

Till det yttre är senaste BMW 520d Touring kanske ingen större revolution, även om helhetsintrycket är slankare och ”lägre” än förr. Det känns också när man kör bilen, den har blivit smidigare och mer överskådlig att hantera i stadstrafik än den föregående generationen.

På längre färder märks snabbt att någonting har hänt också på djupet. Inte för att den gamla var alls obekväm men maken till en lika behaglig, följsam och förtroendeingivande fjädring som i den nya är svår att hitta just nu. Dessutom är ljudnivån låg och motorn stark, om än inte snålast i vårt test.

Lastutrymmet är mycket elegant utfört, med ett bra fack för bagagenät/insynsskydd under golvet och högsta kvalitet på mattor och paneler. Utrymmet är också större än tidigare.

Fortfarande är ”femman” förarens bil mer än andra i klassen, och den har fått än mer innehållsrika multimediafunktioner som dessutom är logiskt grupperade och lättskötta. Inredningsfinishen är av toppklass, liksom i stort sett allt annat. Men extrautrustning och paket kostar väldigt mycket extra.

Läs hela testet här

Mercedes E-klass

Vi sätter Mercedes E-klass i topp när den ställs mot konkurrenterna Jaguar XF Sportbrake och Audi A6 Avant. Trots att E-klass Kombi inte har lika exceptionellt låg ljudnivå som (den extra ljuddämpade) Audi är den totala komforten klart bäst.

Det ruvar ett unikt lugn över körningen i Mercedes-Benz, oavsett om den stora kombin ska hanteras i stan eller på långa, snabba distanskörningar. Underlaget spelar inte så stor roll. ”Åkkomforten är överlägsen de båda andra. Bakom ratten på Mercedes känns det som om man svävar fram”, noterade en lyrisk testförare.

Det är bara riktigt elaka tvärslåar som kan få den bakre luftfjädringen att höra av sig. Utrymmena för de åkande är ingen avgörande faktor i trion, däremot är lastutrymmet i E-klass klart större än de båda andras.

Läs hela testet här

Opel Insignia

En Opel på topp i test hör inte till vanligheterna men nya Insignia är på många sätt en starkt tilltalande modell.

Det helt nya formatet är inklätt i en ganska elegant kaross som visserligen kan kännas stor att hantera men som också ger förnämliga utrymmen, i synnerhet för de åkande.

För bagaget är det klart bättre sörjt än i föregångaren, men klassens storlastare är Insignia inte. Åkkomforten och köregenskaperna är bäst i detta test, bilen är både underhållande och mycket trygg att köra, samtidigt som ljudnivån är låg och fjädringsarbetet av hög klass.

Motorn är kraftfull i alla register och, om än inte lika snål som Audis, så i alla fall rimlig i sin törst. Utmärkt fyrhjulsdrift och känsla av solitt bygge kompletterar bilden.

Läs hela testet här

Skoda Superb

Det är svårt att tänka sig en mer komplett kombi till ett rimligare pris än Skoda Superb. Hög rullkomfort, de flesta säkerhetsfunktioner är standard eller kommer i rimligt prissatta tillvalspaket.

Kluriga finesser som isskrapa i tanklocket, paraplyer i framdörrarna och förvaringsutrymme under passagerarstolen underlättar i vardagen.

Säkra köregenskaper och fyrhjulsdrift är ytterligare argument. Sen har vi det fenomenala baksätet, väldisponerade bagageutrymmet, höga dragvikten, tydliga mediaanläggningen och möjligheten att koppla upp bilen mot telefonapp och internet.

Gillar man inte kombikarossen finns en nästan lika praktisk halvkombiversion och nu finns modellen även som laddhybrid. Behövs det något mer? 

Läs hela testet här

Volvo V60 (test 2019) 

Trots nyvässade konkurrenter är det Volvo som avgår med testsegern mot BMW 3-serie och Volkswagen Passat.

V60 är förmodligen Volvos bästa modell för närvarande. Den har ett smidigt format och erbjuder gott om plats för både passagerare och bagage med en rakare och mer lättlastad kombibakdel än för stora V90.

Det här är en bil som har trivsam körkänsla, sköna stolar, välavstämd fjädring och rejäl räckvidd på de dynamiska LED-strålkastarna. Dessutom kommer Volvos nyfunna lyxkänsla till ett konkurrenskraftigt pris.

Minusposterna är få, men vi hade gärna sett bättre ljudisolering, snålare drivlina, lägre driftkostnader och bättre rostskydd.

Läs hela testet här


Volvo V60 (test 2018)

Väldigt mycket i nya Volvo V60 är riktigt bra, men allra bäst är nog den genomgående höga åkkomforten och känslan av säkerhet. Bilen rullar tyst oavsett underlag och är verkligt stabil även på utmanande partier.

Strålkastarna ger ett nästan obegripligt sken, säkerhetsutrustningen håller högsta klass och är komplett redan i grundpriset.

Stolarna hör till de bästa oavsett prisklass och kupéutrymmena är klart bättre än i gamla V60, utan att bilen för den skull känns omotiverat stor – vilket V90 kan göra.

Motor och växellåda i D4-versionen arbetar bra ihop, den låga förbrukningen är ett glädjeämne för ekonomin, liksom ett förväntat gott andrahandsvärde. En bil som utstrålar harmoni, helt enkelt.

Läs hela testet här

Volvo V90 Cross Country

Att Volvo kommer ut som knapp i vårt test vinnare mot Audi A6 Allroad och Mercedes E-klass All-Terrain är kanske lite överraskande. Det beror dels på Volvos kärnvärden som man envist håller fast vid – säkerhet, säkerhet och mer säkerhet.

Och det är just vad Volvo har. Ingen av de två andra är på något vis dålig, även om Audi inte råkade vara utrustad med de paket som innehåller adaptiv farthållare och kollisionsvarning. Hållfasthet och säkerhet i karosserna är jämförbar. Men Volvo klår de två andra när det gäller förarassistans.

Ser man till förmågan på dålig väg är markfrigången högre. Köregenskaperna är konsekventa. Fjädrar istället för luft är inte lika komfortabelt men ger bättre vägkänsla. V90 är också den enda av dessa tre bilar i testet som går att köpa för under 400 000 kronor.

Läs hela testet här

Läs hela testet digitalt!

I den här artikeln får du en snabb överblick över de bästa bilarna. Vill du läsa alla våra tester och ta reda på all fakta kan du enkelt bli Premiummedlem här. Du får prova en månad för bara 1 kr.

Du kan också köpa vårt Dagspass i 24 timmar som inte förnyas automatiskt för bara 29 kr.

Taggar: Köpguide

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.