Nästa artikel
Bilreklam vi minns: Väghållningens hemlighet
Bilreklam vi minns

Bilreklam vi minns: Väghållningens hemlighet

Publicerad 2 augusti 2015
Vi Bilägare tar en titt på bilreklam genom åren. Här visar Volvo hur man knäckt ”väghållningens hemlighet”.
Det finns många sätt att göra reklam för bilar. Om inte annat blir det tydligt i Vi Bilägares sommarserie där vi lyfter fram bilannonser från förr om åren.
 
Här är en annons för Volvo 343 från Vi Bilägare nummer 8/1979.
 
Så här lyder annonstexten:
 
”Väghållningens hemlighet: Här är den!
 
Jämn viktfördelning och de Dion-bakhjulsupphängning: det är förvånande att så få bilar är byggda som Volvo 343.
 
Så mycket som det här betyder för väghållning och säkerhet. Och för körglädjen! Har du kört Porsche vet du vad jämn viktfördelning betyder för vägegenskaperna. Och har du kört någon av Alfa Romeos exklusivare modeller vet du vad de Dion-bakaxeln betyder. Volvo 343 har båda de här egenskaperna!
 
Konstruktionen med modern fram och växellådan bak gör att 343:an uppför sig balanserat även om du drar på lite extra. Och de Dion-bakaxeln gör att bakhjulen ’står upp’ med konstant vinkel mot vägbanan även när karossen kränger. För dig som kör sportigt gör det här bilkörningen roligare och för dig som tar det lite lugnare blir det tryggare och säkrare. För visst är det skönt att veta att bilen uppför sig stabilt och är lätt att behärska med din invanda körteknik.
 
Nu har vi berättat om den tekniska bakgrunden till väghållningens hemlighet. Men resultatet av allt detta, det måste upplevas. Gör som allt fler, ta kontakt med din Volvohandlare, prova en Volvo 343 och bekanta dig med väghållningens hemlighet! Välkommen!”
 
Diskutera: Vad tycker du om reklamen?

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-02 10:33
saabnisse

"Konstruktionen med modern fram och växellådan bak gör att 343:an uppför sig balanserat även om du drar på lite extra!"
Hehe det gick inte så bra att dra på lite extra med de här PRO-mopparna.
Det var först när man spolat gummisnoddarna som det blev något mer krut i den.
Men någon succé blev det aldrig och den räknades knappast som en äkta Volvo.

#2 • Uppdaterat: 2015-08-02 11:19
Raphael

Ironiskt att prata om väghållning i en bil med så sparsmakade drivlinor att väghållningen inte testades. Var väl egentligen först i och med 360 som det blev fart på bygget. Och nej, detta var ingen Volvo. Detta är en DAF som Volvo fick på köpet när de köpte DAF-fabriken. En på många sätt märklig bil.

#3 • Uppdaterat: 2015-08-02 11:20
Gäst (ej verifierad)

Nä otroligt ful och med trista motorer plus den hopplösa remdriften var den kanske inte Volvos bästa direkt för att uttrycka sig försiktigt. Och som den rostade...

Men, den hade faktiskt en väghållning som var riktigt bra och för att vara en Volvo på en helt annan nivå än 240:an som ju inte hade nån väghållning alls. Typ.

Så, chassit var bra men resten däremot...

Och ni minns väl historian om Jacques Nasser.

Han var Fords VD och när de köpte Volvo så ska han enligt tidningsuppgifter, (tror det var Teknikens Värld), ha gett order om att undersöka möjligheterna och kostnaderna för bolaget att köpa upp alla kvarlevande 340/360 och helt enkelt skrota dom. Han tyckte att de var så fula och allmänt usla att de skulle försvåra arbetet med att göra Volvo mer premium. Låter galet men ska vara sant!

#4 • Uppdaterat: 2015-08-02 15:03
Peter E

Var är alla plastsköldar? ;-)

#5 • Uppdaterat: 2015-08-02 15:17
erikivan72

Jag kan inte uttala mig, för jag har aldrig kört en 340.
Däremot har jag aldrig någonsin hört att den skulle ha haft bra väghållning förut.
Problemet med 340 var, vad jag har förstått, inte hur man ritat bilen. Problemet var väl att den hade så många andra brister, så väghållningen spelade liksom ingen roll.
Så - på sätt och vis - kan man ju säga att de härmade Italienska bilar där.

#6 • Uppdaterat: 2015-08-02 19:40
L. Mäkinen

Jag har haft en 343 och har kört en del 360 GLT. Det går inte att jämföra dem på samma vecka 360 har inte alls samma balans som 343. Effekt är inte allt för hur en bil uppträder.

#7 • Uppdaterat: 2015-08-03 00:16
hultarn

Nu var det väl inte Volvo som konstruerade chassit, utan DAF.
Med 1400 cc och remdrift blev inte precis sportigt...
Men, DAF hade faktiskt rallyframgångar med 55:an och 66:an så konceptet var nog inte helt fel.

#8 • Uppdaterat: 2015-08-03 11:27
hultarn

Rålle: jag har ett minne av att det var en engelsk biljournalist som myntade det där uttrycket.
"Bästa sättet att höja Volvos status är att samla in alla 300 och 400-serien och förstöra dem."
Vilket som är sant törs jag inte säga.

#9 • Uppdaterat: 2015-08-03 16:38
Roy J

Körde när det begav sig en 360 GLT. Till vardags i jobbet en 245:a. Skillnad som natt och dag. Där 245:an släppte med en tungt skumpande bakvagn var 360:an mer som ett radergummi. De lätta bitarna där bak hängde med i underlagets skiftningar. Dessutom var bilen betydligt mer välbalanserad. Kom vid ett tillfälle ut i sanden i mittsträngen och fick ett uppställ (den reagerade ju snabbt) men det var inget problem. En av få bilar på den tiden som man kunde åka med i 90 graders uppställ och fortfarande lätt hämta hem istället för att låta sladden fortsätta tills man hade aktern först.
Och dessutom var den snyggare än den ålderstigna 200-serien. (Speciellt i den ljusgröna metalliclacken mitt ex hade.)

Vad Saab beträffar, 328i, så fick man ju aldrig såna uppställ om man inte verkligen provocerade fram dem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.