
Därför är vanliga däck inte nog för din elbil

Därför är vanliga däck inte nog för din elbil
Elbilar ställer högre krav på däcken än traditionella bilar. De är tyngre och har omedelbar kraft, vilket kräver däck med starkare konstruktion och säkert grepp vid snabb acceleration. För att maximera räckvidden måste däcken ha lågt rullmotstånd, men utan att kompromissa med säkerheten – särskilt på våta vägar. Eftersom elbilar är tysta märks däckljud mer, vilket gör ljuddämpning viktig för körkomforten. Därför utvecklas nu särskilda däck som möter elbilars unika behov.

För att möta elbilars speciella krav genomfördes ett omfattande test av däck för elbilar av den tyska biltidningen AutoBild tidigare i år. Redaktionen valde ut åtta olika däck lämpliga för elbilar i dimensionen 215/55 R18.
Testet fokuserade på hur väl de däcken klarar balansen mellan energieffektivitet och säkerhet – två avgörande faktorer för elbilar som ofta är tyngre och har kraftigare acceleration än traditionella bilar. Bland annat utvärderades bromsförmåga på vått och torrt underlag, köregenskaper, motstånd mot vattenplaning, ljudnivå samt hur däcken påverkar bilens räckvidd. Skillnaden i räckvidd mellan bästa och sämsta däck kunde uppgå så mycket som 70 kilometer.
Slutsatsen från testet är att moderna däck kan erbjuda både god säkerhet och låg energiförbrukning, men att skillnaderna mellan de olika däcken är märkbara. Ett väl anpassat däck kan öka körsträckan, förbättra körkomforten och öka säkerheten – något som är särskilt viktigt för elbilsägare som vill maximera sin körglädje och effektivitet.
Hankook iON evo utsågs till vinnare i Auto Bilds stora däcktest för elbilar 2025. Det här däcket övertygade på alla viktiga områden och lyckades kombinera säkerhet, komfort och energieffektivitet på ett sätt som inget annat däck i testet.
iON evo presterade särskilt bra på vått väglag, där det är som svårast för däcken att behålla greppet. Däcket hade de kortaste bromssträckorna och erbjöd bäst kontroll vid körning på både våta och torra vägar. För elbilar, som ofta är tyngre än bilar med förbränningsmotorer, är detta extra viktigt för att köra tryggt även vid plötsliga inbromsningar. Skillnaden mot ett annat däck var över fyra(!) meter längre bromssträcka från 100 km/tim.
Elbilar behöver däck som rullar lätt för att komma längre på en laddning. Hankook iON evo lyckas kombinera bra väggrepp med lågt rullmotstånd – något som annars ofta är en svår balans att få till. Det innebär att bilen kan köra längre sträckor utan att behöva ladda så ofta, utan att säkerheten försämras.

Eftersom elbilar är tysta märks andra ljud, som däckljud, mycket mer. iON evo är utvecklat för att rulla tyst och mjukt, vilket ger en behagligare och lugnare körupplevelse.
Hankook iON evo vinner därför testet eftersom det erbjuder en perfekt blandning av korta bromssträckor, säkert väggrepp i alla väder, lång räckvidd och hög körkomfort – precis det som krävs för att ett modernt elbilsdäck ska vara riktigt bra.

Hankook är ett av världens ledande däckföretag. Genom en kombination av avancerad teknik, hållbar utveckling och passion för prestanda erbjuder Hankook däck som är skräddarsydda för allt från elbilar och sportbilar till lastbilar och bussar.
Med innovation i centrum utvecklar Hankook produkter som förbättrar säkerheten, körglädjen och energieffektiviteten. Företaget är också en aktiv partner i motorsport, som officiell leverantör till bland annat ABB FIA Formula E World Championship – världens största elbilsracingserie.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- Idag 6:40 Dessutom är också Raphael…
- Igår 22:17 Swenssons skrev: Jag är…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.