Nästa artikel
Moralmaskin avgör vem bilen räddar
Nyheter

Moralmaskin avgör vem bilen räddar

Publicerad 7 oktober 2016 (uppdaterad 7 oktober 2016)
Ett scenario i moralmaskinen. Vilka skulle du rädda?
Ska en självkörande bil offra föraren eller de utanför fordonet om den måste välja?
Forskare vid MIT – Massachusetts Institute of Technology – har startat crowdsourcing-projektet Moral Machine för att undersöka hur allmänheten vill att förarlösa bilar ska bete sig när det uppstår en farlig trafiksituation där det är oundvikligt att någon skadas. Om till exempel fotgängare går mot rött och bilen kommer att krascha in i en betongvägg om den väjar, ska den då välja att rädda passagerarna i bilen eller de utanför bilen?

Detta dilemma utgår ifrån det så kallade Spårvagnsproblemet, ett klassiskt tankeexperiement där ett skenande tåg kommer att köra över någon, oavsett utgång, och huvudpersonen kan välja att växla spår beroende på vem man anser bör räddas. Spårvagnsproblemet utformades redan på 1960-talet, men har på senare tid blivit högst aktuellt i samband med att självkörande bilar på vägarna har blivit verklighet.

Moral Machine är ett onlinespel där vem som helst kan delta och fatta beslut vid moraliskt svåra trafikscenarier. MIT-forskarna bakom spelet har tidigare genomfört en studie som visar att 76 procent av de svarande vill att det självkörande fordonet ska rädda så många som möjligt och offra den som sitter i bilen om det behövs, men när de fick frågan om de själva skulle köpa en bil som var programmerad på det sättet svarade de flesta nej.

– De flesta vill leva i en värld där bilarna minimerar dödsfallen, men alla vill att deras egen bil ska rädda dem själva till varje pris, säger en av studiens upphovsmän, Iyad Rahwan.

Spelet har samlat ihop svar från mer än 11 miljoner scenarier hittills. De som svarar tenderar att hellre rädda kvinnor än män. Ett annat resultat är att äldre offras mer än vad yngre gör. Testa dig själv i Moralmaskinen här.
 
Diskutera: Tror du att det kommer att uppstå många moraliska problem när självkörande bilar blir allt vanligare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2016-10-11 20:00
Egorank

daem0n: Jag håller med. Fullständigt. Idioti och livsfarligt med självkörande bilar. Den som inte själv ids köra kan kanske åka med en kompis eller ta taxi, buss, spårvagn, tåg eller flyg.

#m • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Exemplet handlar kanske inte i första hand om teknikaliteter vid ett övergångsställe, utan hur vi ska förhålla oss till begreppet artificiell intelligens.

#n • Uppdaterat: 2016-10-08 06:59
milkylainen

Jag tycker den här studien verkar vara det perfekta exemplet på att människor är hypokriter. Alla vill att barnen ska räddas... men såklart inte ifall det innebär att man själv dör. Så sluta vara skenhelig. Bilen ska vara programmerad att aldrig offra åkare i bilen, oavsett vad som står på andra sidan. Med det sagt ska bilen köra på betongbrickan eftersom det inte offrar någon i bilen.

Dessutom är i princip inte något scenario med bil en occams razor. De har bara försökt göra ett extremt exempel av det. Bilen i det här fallet kan lätt köra på betongbrickan såvida den inte kom i 200 blås till ett övergångsställe, men det borde den inte gjort eftersom den borde sett betongbrickan på långt avstånd och minskat farten. Dessutom borde den veta att det är ett övergångsställe där och det är inte en motorväg. Så farten borde vara absolut max 70km/h (snarare runt 50km/h) innan nödbroms. Så svaret på den här frågan är givetvis: Kör på betongbrickan. Hastigheten efter nödbromsning kommer inte vara så hög.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.