Nästa artikel
Elbilar sägs vara lika smutsiga som dieselbilar
Nyheter

Elbilar sägs vara lika smutsiga som dieselbilar

Publicerad 17 maj 2016
Elbilar släpper ut större andel giftiga partiklar från slitage av däck och vägbana än konventionella bilar, enligt nypublicerad studie.
Ny studie visar att partikelutsläpp från däck, bromsar och vägslitage är giftigare än avgaser.
Enligt en studie från Universitetet i Edinbugh som publicerades i forskningstidskriften Atmospheric Environment orsakar hybrider och elbilar större utsläpp av giftiga partiklar från bromsar, däck och slitage av vägbanorna än konventionella bilar.

Anledningen ska vara att de är tyngre än konventionella bilar. Enligt rapporten är en elbil i snitt 24 procent tyngre än en bil med traditionell förbränningsmotor.

Men studien har redan ifrågasatts. Till Ny Teknik säger Gordon Strömfelt, elbilsexpert på Gröna Bilister:
– De kan möjligen syfta på laddhybriderna, som ju har dubbla drivkällor utöver batteriet. Men jag har svårt att tänka mig att en helelektrisk bil väger nästan en fjärdedel mer än sin fossildrivna motsvarighet.

Gordon Strömfelt är även kritisk till uppgiften om bromsar och vägslitage:
– Vad gäller bromsarna så slits de betydligt mindre i en elbil, eftersom man motorbromsar mycket mera. Resultat från verklig körning i taxibranschen visar att elbilarnas bromsar håller mer än dubbelt så länge som bromsarna i vanliga taxibilar. Jag är väldigt tveksam till att elbilar skulle slita hårdare på däcken, alla elbilar säljs ju med lättrullande däck för att öka räckvidden.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten i studien?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2016-05-22 13:15
erikivan72

Elbilar är inte svaret på våra miljöproblem. Vi måste minska användingen av all fosil energi drastiskt, och så länge den mesta elen kommer från kol och olja är elbilar i bästa fall som att försöka röka lite färre cigaretter på en dag, när man egentligen borde sluta helt för att luftrören krånglar.
Samtidigt har vi i Sverige väldigt ren el, så här kan det vara en strålande ide med elbilar.
Men problemet kvarstår: ska vi rädda vår planet kan vi knappast flänga runt som vi gjort. Minskat resande, minskad konsumtion och större försiktighet. Det är många saker som kåste på plats för klimaters skull.
Jag vill förresten ha en elbil nästa gång jag byter. Tyvärr finns det ingen elbil som är ett serköst alternativ till traditionella förbränningsmotorer. Och nej - en Tesla för närmare 1 miljon är inte ett alternativ (för en vanlig löntagare).
Jämför man pris, komfort och räckvidd får man lite förenklat något som kan jämföras med en Toyota Auris utrustad med en tank lika stor som en handväska, men kostar som en Mercedes E-klass.

#w • Uppdaterat: 2016-05-26 23:59
PREVIA

För var kWh som vi får från vår klimatvänliga energiproduktion i Sverige och laddar vår bil med minskar vår energi export med lika mycket och måste tyvär ersättas i de flesta fall med mindre klimatvänligt produserad elproduktion som kol för att ta ett exempel. Men det finns många andra fördelar här hos oss med helt eller delvist eldrivna bilar så som bättre luft för oss att andas, mindre skador på vår miljö, mindre oljud, billigare mil, mindre service, färre eller inga oljebyten. Nackdelen med elbilen som jag ser det är främst att alla bilister är inte lika bilintresserade som vi här och orkar inte alltid planera för nästa laddning och hitta den platsen och alltid hålla koll på om man når fram osv. Kör man bara hemomkring har det ingen betydelse om man har möjlighet att ladda bilen hemma men har man den eldrivna bilen som enda bil i hushållet blir man mer beroende av att ladda bilen på olika ställen vid längre färder vilket kräver mer planering av resan med bilen vilket alla inte är lika intresserade av.
Jag tror mer på laddhybriden som inte behöver något planerande med laddning hela tiden. Ingen oro att man når fram till nästa förhoppningsfullt fungerande och inte upptagna laddplats om den överhuvudtaget finns dit man åker. Inte lika beroende av att batteriet med tiden får sämre kapacitet. Behöver inte köras med sämre komfort, värme och kyla för att bilen har kort räckvidd. Laddhybriden kan nästan köras på bara el likt rena elbilen men har inte dess nackdelar.
När vätgasproduktionen nu kan göras mer miljövänlig och kan lagras enklare kan vätgasbilen som produserar sin egen el i bilen vara bättre än batteridrivna bilar som släpar på flera hundra kg batterier hela tiden när vätgasbilen bara har 3-4 kg vätgas att släpa på vilket ökar lastförmågan och körsträckan i motsvarande grad.

#x • Uppdaterat: 2016-05-17 20:20
milkylainen

L.Mäkinen: Galet bra. Har du uppfunnit något som bryter mot fysikens lagar? Nobelpris nästa!
På vilket sätt skulle en elbil dra mindre energi än en bensinbil?
Samma energi krävs för att flytta ett likvärdigt föremål. Antag el och bensinbilen är likvärdga bortsett från drivlinan. Drivlinan måste prestera samma effekt vid varje givet tillfälle för att bilarna ska bete sig lika.
Vad gäller konversionen från el till mekaniskt arbete så håller jag med dig, det är en ganska effektiv process. Vad gäller systemeffektivetet beror det helt på vad du får elen ifrån. Räknar du som helhet idag för många länder så är inte elbilen ett dugg effektivare än en bensinbil.

#y • Uppdaterat: 2016-05-17 21:56
milkylainen

L. Mäkinen: Lev du i din utopi där all el är genererad av förnybara källor.
Vi andra, vi lever i den verkliga världen. Där fortfarande 80%+ av världens energiproduktion tillhör fossila bränslen. Faktum är att räknar du all form av förbränning (ej vatten, sol, vind) så är "kemiska" bränslen 95%+.

Så när vi tar din fina elbil, och stoppar in den i en riktig modell av världen så är inte din elbil särskilt fin längre. En modern diesel och bensin motor är mycket bättre på avgasutsläpp än kolkraftverket som driver din snitt-elbil. Även om vi skulle alla konvertera till elbilar skulle det inte göra fantastiska siffror på världens energiproduktion. Vår energikonsumption är relativt oavhängd bilismen eftersom ALLA typer mänskliga transportmedel står bara för 25% av kakan och bilismen strax under 40% av det.. så 10% av hela världens energibehov. Så även om vi alla konverterar till elbilar som är 100% effektiv eltillverkning, transport, lagring så kommer energibehovet bara minska med 7% (Nu är verkligheten inte så fin, så räkna med en total minskning på kanske hälften i bästa fall, runt 3,5% ifall alla körde elbilar)...

Sedan 1980 har världen fördubblat sitt energibehov. Fundamentalt i det är fler människor som får det bättre ställt.

Jag försvarar inte fossila bränslen. Men elförespråkare har ofta ingen verklighetsförankring i hur världens energi produceras. Elbil är en jättevacker tanke. Men innan vi får fusion eller något annat rent (renare) energislag i mängder så är det bara en lika smutsig dröm som allt annat. Du råkar bara köpa den vittvättade slutprodukten.

#z • Uppdaterat: 2016-05-17 22:35
milkylainen

LeifV: Partiklar är en del av människans vardag. All vår miljö innehåller partiklar. Vi är byggda för att filtrera partiklar. Frågan är mer: Vad är det för partiklar och hur stora de är.
Även kolföreningar som dieselsot osv är relativt ofarligt för människor i begränsad mängd eftersom våra luftvägar är kapabla att filtrera bort synligt sot. Ofta är de mycket mindre partiklar som inte filtreras bort av våra luftvägar. Och sånt behöver inte alls vara avgaser. Det kan vara allt ifrån dubb, asfalt, bromsdamm osv. En stadsmiljö är full med partiklar som inte kommer från bilism.

#110 • Uppdaterat: 2016-05-18 20:22
milkylainen

Raywave: Va? Dröm vidare. EU lever på 80%+ fossila bränslen för sin energiproduktion.
Kärnkraft är ca 10% av energiproduktionen i EU.
Nu pratar jag inte el. ALL energiproduktion. ALLA energibehov.
Att säga att "elbilen gör det fantastiskt" för att vi kör på el är ett oerhört naivt sätt att se på energi.
Biltransport är en relativt liten del av energikonsumptionen.
Det spelar ingen roll att vi kör på elbilar eller inte. Fundamentalt ändras inte vår energiproduktion för det. Planeten kommer inte bli bättre för att vi kör runt med elbilar...

Vad är det du inte förstår? Att gå över till elbilar kanske i bästa fall förbättrar (mindre energibehov) energibehovet med 5%.
Du behöver fortfarande värme / kyla till ditt hus, fabriker behöver el. Flygplan behöver kemisk bränsle. Båtar behöver tjockdiesel. Kolkraftverken behöver kol.... osv.
Bilen är en liten del av den kakan.

Vill du vara miljötomte kan du sluta konsumera. Det är en större orsak till världens problem än att bilar kör på bensin eller el.
Dagen du köper en bil av valfri typ så är du redan där. Skaffa inga barn heller. Det är större belastning på planeten än dina tänkta bilar hur du än gör.
Vill du bidra kan du bo i skogen i en grotta och avsäga dig allt vad normal levnadsstandard innebär.

Eller så kan du ju köpa en Tesla och sova gott om nätterna i tron på att du bidrar till miljön....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.