Nästa artikel
Bilfrågan: Behöver Golf rostskyddas?
Bilfrågan

Bilfrågan: Behöver Golf rostskyddas?

Publicerad 26 november 2014 (uppdaterad 26 november 2014)
Jag ska behålla min Golf i tio år till, bör jag rostskyddsbehandla den? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Behöver min VW Golf från 2010, som gått drygt 600 mil, extra rostskydd? Den är ju galvad och vaxskyddad från fabriken. Jag tänkte behålla bilen i tio–elva år. Jag har själv sprutat rostskyddsmedel på underredet på allt jag ser, men inte under plastsköldarna och inte bakom filtinnerskärmarna i bakre hjulhusen eftersom filten inte ligger an mot plåten. Jag tvättar bilen ofta. Men den svarta lacken är inte bra, den blir lätt repig.

Steve Karlsson

Svar:
Om du ska behålla bilen i tio år bör du låta göra en professionell rostskyddsbehandling. Den aktuella årsmodellen av Golf har visserligen ett rostskydd från fabriken, men det är långt ifrån perfekt. Vid en professionell efterbehandling sprutas skyddande medel både under plastsköldar och innerskärmar och på andra ställen där du själv har svårt att komma åt. Och det behövs! Bakom filtinnerskärmarna blir det fuktigt – rena drivbänken för rost – och under sköldarna kan det samlas massor av vått grus. Det har vi upptäckt vid besiktningen av våra testbilar. Det är viktigare att skydda bilen på ställen som du själv inte ser, för allt som är synligt ventileras när bilen körs och går också att hålla rent.

Marianne Sterner, Vi bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2014-11-27 13:39
Pi

Mistro - även om jag håller med dig i sak om gamla bilar så är jag rätt övertygad om att en Golf 4 (2000 års modell) faktiskt är bättre rostskyddad än dagens modell. Men trots det skulle jag inte slanta upp pengar på en rostskyddsbehandling på bilen i detta exempel.

#m • Uppdaterat: 2014-11-29 21:27
saabnisse

Men ska vi inte vara glada över att det finns någon som vill bevara gamla bilar, alltså bilar som just nu bara är några år, men som snart är många år.
Alla bilar är teknikhistoria och det är nu svårt att förstå att den bil som är nu kommer att vara ett väldigt intressant objekt om femtio år, under förutsättning att den finns kvar!
Jag känner till en mycket förutseende person som redan på 1950-talet insåg värdet att bevara gamla bilar och därför köpte på sig så mycket av gamla bilar han kunde.
Han har sedan många år ett väldigt intressant bilmuse'um och han har gjort en historisk gärning.
Kom ihåg att det är just kännedom om historien som hjälper oss att inte uppfinna hjulet på nytt... på nytt...osv.

#n • Uppdaterat: 2014-11-29 22:18
Mistro

Det kommer alltid att finnas de som ser ett värde i att bevara saker för "eftervärlden" och en och annan modern Golf kommer säkert också att ställas undan och på så vis överleva tidens tand,men att det blir samma intresse för dagens bilar framöver tror jag mindre på.
Det finns mängder utav gamla bilar vars historia är helt otroliga och därför också spännande. Första ägaren kanske hade bilen i 10år och efter ytterligare 10 år så ansågs bilen fortfarande som hyfsat ny och såg också sådan ut. Prisbilden var också därefter. Efter 30 år fick några artonåringar turas om att piska skiten utav bilen i kanske 10 år till,dock utan att lyckas. Slutligen landar bilen hos någon utav sina första ägare som anser att bilen är den perfekta sommarbilen. Den historien kommer troligtvis aldrig att återskrivas igen vilket faktiskt är tragiskt för oss som gillar bilar. Men nu hamnade vi en bra bit ifrån ämnet rost. Vad gäller rostskyddet på en Golf ifrån år 2000 så vet jag inte varför det skulle vara bättre än dagens rostskydd "Pi" men det kan ju kvitta för min point är ju att rosten är det minsta problemet idag.

#o • Uppdaterat: 2014-11-29 22:45
saabnisse

Där har du helt rätt Mistro, vi kan fortfarande renovera en hundra år gammal T-Ford, men hur sjutton förnyar man elektroniken på en Golf år 2110?
Det blir ju inte vårt problem, men jag hoppas att det kommer att finnas en lösning.

#p • Uppdaterat: 2014-12-05 10:41
VW Polo 2012

Ju mer mil, ju mer rost! Jämfört då med lika gamla bilar av samma märke under samma körförhållanden.

#q • Uppdaterat: 2016-07-12 18:31
Ingemar Bohman

Kan inte vara lönt att behandla bilen
Motorn kommer att rasa efter ca 3000-6000mil
Så passa på och byt bort den innan motor raset inträffar
Inte säker att du har sådan tur att motorn håller i 10 år

#r • Uppdaterat: 2014-11-26 09:20
milkylainen

Humor. 150 mil per år... Vafan måste man ens ha en bil då?
Gå, ta cykel, taxi. Hyr en vettig bil om man ska åka långt.
Bilpool för bövelen. Dela med någon annan.
Man ska inte äga en bil om man kör 150 mil per år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.