Nästa artikel
Kia Cee'd fick fladdrande ljussken
Långtest

Kia Cee'd fick fladdrande ljussken

Publicerad 6 maj 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Elektroniken på asiatiska bilar brukar sällan fallera, men vår nyinköpta Kia Cee’d har i det avseendet inte fått någon bra start på teståret.

För några veckor sedan tömdes oförklarligt all ström från batteriet när bilen parkerad i varmgarage inte använts på fyra dagar. Efter uppladdning har bilen sedan dess lydigt startat, men att det är något mysko med elektroniken står ändå helt klart. Fortfarande fungerar inte det nyckellösa låssystemet från förarsidan, endast på passagerarsidan.

De senaste märkligheterna inträffade under en mörker-etapp mellan Stockholm och Tänndalen. Plötsligt började ljuset att fladdra. Strålkastarna släcktes och tändes ett antal gånger i snabb följd. Obehagligheterna återkom tre–fyra gånger innan ljuset åter stabiliserade sig.

Mörkerkörningen i sig har inte varit någon angenäm upplevelse, även med fungerande strålkastare. Helljuset är blekt och svagt, men  halvljuset som har xenonlampor håller trots allt bra klass.

Under samma resa fick också klimatanläggningen spatt. Från autoläge ställde den om sig av sig själv och började med all kraft blåsa het varmluft mot fötterna.

Det hjälpte inte att sänka värmen med temperaturvredet, utan systemet fick ställas om manuellt för att åter fun-gera klanderfritt. Detta var en engångsföreteelse och problemet har inte kommit tillbaka.

Kia-verkstaden är vidtalad och bilen ska tas in för kontroll.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Cee'd?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee´d SW 1,6 CRDi Executive

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Modell: SW 1,6 CRDi Executive
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 280 600 kr
Aktuell körsträcka: 994 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,2 l/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-05-07 01:04
Birger Karlsson

Jag är inte insatt i vw växelåds problem men förstår att det finns problem. Bra om al är insatt i ämnet och kan reda ut det vilket jag betvivlar. Det som är intressant är för min del om vw kommer att stå för fel utan kostnad för kunden. Annars skulle jag mycket väl kunna tänka mig en vw golf med berörda växellåda. Men så länge de inte gör det ska de kritiseras. Hörs kanske nästa vecka om andan faller på att skriva mer här.

#c • Uppdaterat: 2013-05-07 09:17
mcregor (ej verifierad)

Kompletterar med en till "Birger mot VAG-tråd" - http://www.vibilagare.se/nyheter/ny-volkswagen-golf-r-pa-vag

#d • Uppdaterat: 2013-05-07 13:25
Mistro

Har även jag väldigt svårt för det här med hur Vib köper in sina bilar.
"Bilarna i långtestet är inte tänkta att jämföras med varandra" men hur i h...... skall skall man tolka det annorlunda då bilarna konstant just det ja ..jämförs rakt av!?
Det är tvärtom omöjligt att INTE jämföra bilarna eftersom att det hela tiden pratas om hur bra eller dåliga de är.
Som lök på laxen får man till slut även reda på vad bilarna har kostat per mil men det är alltså då vi själva skall säga: Ja ja men den och den bilen var ju topputrustad?
Nä de flesta skumma igenom det mesta och läser slutkommentarerna ( helst gratis här på sidan ) och bildar sig inte bara en uppfattning om modellen i frågan utan om hela fabrikatet.

Kan ju förstå att Vib vill utrusta sina bilar vettigt men allt ifrån att snåla in på en färddator för 1500kr till att maxutrusta för typ +100.000 extra är inte ok!
Den annars vettiga Ceed är nu allt annat än just vettig,...undrar om det fanns fler rutor att kryssa?

#e • Uppdaterat: 2013-05-06 20:04
milkylainen

Kurvföljande Xenonljus.

Riktigt otyg till teknisk lösning.
Upphängningen gör att de drar in mycket mer fukt än andra lampor pga att sockel och infästning rör sig.
Lamporna har en tendens att flimmra och blinka, speciellt när man kör på rist-liknande underlag eftersom kablar och infästning, samt strömöverföring rör sig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.