Nästa artikel
Bilfrågan: Etanol som laddhybrid?
Bilfrågan

Bilfrågan: Etanol som laddhybrid?

Publicerad 17 november 2020
"Varför finns det inga etanol-laddhybrider? Etanol som alternativ när batteriet tar slut borde vara ett bra miljöalternativ" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Varför finns det inga etanol-laddhybrider? 80% av alla körsträckor med bil är mindre än 4 mil har jag hört. Etanol som alternativ när batteriet tar slut borde vara ett bra miljöalternativ och mer överkomligt för de som tycker att elbilar för över en halv miljon är för dyra? Finns det inte konverteringssatser för övergång till etanol?

Svar:
Det beror nog till viss del på en något svajig politik runt bränslet. Problem med motoranpassningen till bränslet, hög sulfathalt som satte igen bränslespridarna, kallstartproblem, tätare serviceintervall, hög förbrukning och diskussion om grödor verkligen skulle odlas för att bli bränsle och ett mindre attraktiv pris fick etanolvågen att mer eller mindre dö ut i Sverige. Men nu vill faktiskt regeringen med stödpartier bidra med 50 procent av kostnaderna för konvertering till etanoldrift. För att lyckas med den satsningen behövs förmodligen fortsatt skattebefrielse för bränslet och en miljöbonus. Men det dåliga ryktet är nog svårt att bli av med. Och en laddhybrid för E85 lär knappast bli billigare än en bensindito, däremot miljösmartare.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Tycker du att det borde satsas på laddhybrider med etanoldrift?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-17 08:59
Desmoholic

Som Milkylainen skriver så är det ofta ganska små förändringar som krävs för att konvertera en bensinmotor till etanoldrift. Jag har testat upp till 50% inblandning i en standard bensinbil utan problem.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-17 16:49
Ingemar Bohman

Mer skövlande av skog.
Mer översvämningar är känt resultat.
Så vill miljöpolitikerna ha det.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-17 22:06
ErikLa

Hybrider med vanlig bensin gör ingen stor nytta. Laddhybrider med förnybara bränslen däremot är helt klart en bra idé. Etanol, biogas, HVO... det fossila måste i alla fall bort. Bra med nya bränslen som funkar i våra gamla bilar. Här gör man biogas av koskit tex, även det en bra idé.
Jag gjorde också försök med att köra min gamla bensinbil på uppemot 40% etanol utan problem, och utan att den drog mer bränsle heller. Menar allt att etanolen är bättre än sitt rykte idag. Stor skillnad mot för 20-30 år sedan.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-18 12:32
Desmoholic

Många tar upp skogsskövling och spannmålsanvändning som nackdel när det gäller etanol. Men etanol går ju att göra av allt som kan jäsa. Ska vi förbjuda allt bränsle som kan produceras skitigt? Då är det bäst vi slutar med elbilar för de kan ju köras på el från brunkol...

#5 • Uppdaterat: 2020-11-17 08:12
milkylainen

Skulle inte förvåna mig om i princip alla moderna bensinmotorer skulle tåla etanol utan större bekymmer.
Handlar mest om kostnaden för att validera bränslet.
Hur funkar samma modeller som säljs i Brasilien t.ex? Där har de massa etanol?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.