Nästa artikel
Bilfrågan: Höja däcktrycket?
Bilfrågan

Bilfrågan: Höja däcktrycket?

Publicerad 9 september 2020 (uppdaterad 9 september 2020)
Frågeställaren undrar hur högt däcktryck man kan köra med för att minska slitage. Illustration: Johan Isaksson.
"Flera vänner säger att de kör med högre däcktryck än rekommenderat. Hur mycket kan man i så fall höja?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har flera vänner i bekantskapskretsen som säger att de kör med högre däcktryck än rekommenderat för att minska rullmotstånd och slitage. Hur mycket kan man i så fall höja?
Snåljåpen

Svar:
Man kan resonera mycket omkring däcktryck, bland annat att den rätta SI-enheten Pa (Pascal) inte riktigt slagit igenom. Oftast anges däcktryck fortfarande i enheten Bar. Översättningen är dock enkel 1 Bar = 100 kPa (kiloPascal). Och 1 Bar är mycket nära 1 kg/cm2, närmare bestämt 0,98 kg/cm2. För det mesta anges två däcktryck för varje bilmodell med varje däckdimension. Ett för lätt last och ett för tung last respektive körning i hög fart. Oftast anges också det högre trycket som ett ECO-alternativ. Du kan välja det högre rekommenderade däcktrycket för just din bil och vald däckdimension, men överskrid inte det. Då blir greppet i stället sämre och du kan få ett ojämnt slitage, högre på däckets mittsektion. Kolla däcktrycket en gång i månaden! Vid tidigare däcktester har lite högre däcktryck ökat däckets prestanda och minskat rullmotståndet, samtidigt som för lågt däcktryck visat en klar försämring av såväl grepp som rullmotstånd.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad kör du med för däcktryck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-09 09:41
Optimus

Har en Opel Grandland X, normalt ringtryck är 2,3 bar. Då blir körintrycket att bilen blir alldeles för mjuk och svampig. har höjt ringtrycket till 2,5 och ibland 2,6(fullast enligt instruktionsboken). Det blir en stor skillnad i uppförandet, mycket bättre.

#2 • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

Många däcktrycklistor som finns att få från biltillverkarna i europa skriver ut 3st olika rekommendationstryck, nominellt, ECO, och fullasttryck.

Precis som Erik skriver så minskar greppet i takt med högre tryck i däcken, och slitytan. Så att höja trycket i hopp om att spara pengar kan lika gärna sluta med att man får köpa nya däck fortare, för att de är utslitna på mitten. Att köra på det högst rekommenderade trycket (fullast) men sitta 98% själv i bilen utan packning, kommer resultera i ett utslitet däck på mitten.

Man ska också ta i beaktning att trycket ökar med temperatur, så ställer du in trycket på dina sommardäck i början på April, när det är 5-6c ute på 2,5kg, så har du i högsommaren när det är 25 grader ute ca 2.7kg i däcket.

Om man väljer att kontrollera sitt däcktryck, så ska man alltid göra det när däcken är kalla, dvs. hemma och det är viktigt att solen inte legat på och värmt upp ena sidan av däcken. Det går inte att köra ner bilen till macken och kolla, då hinner däcken bli varma och trycket har ökat. Köp en däcktryckmätare, och en kompressor, så du kan justera hemma i garaget.

Mitt råd är, kör på det nominella trycket, speciellt om du som de flesta byter till sommardäcken i början på april, och ställer in trycket då för att sen inte bry dig resten av sommaren. Lastar du bilen full inför semester, så ska du öka till fullasttryck, glöm inte att nollställa ditt däcktrycksövervakningssystem.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-09 10:43
LC4ever

Vet inte hur många gånger jag läser "ökat slitage i mitten vid högt däckstryck", ja, på höga 70-talsdäck.
Du måste pumpa i bra mycket luft i ett par moderna lågprofilsdäck för att du skall få ett slitage på mitten.
Oftast är det precis tvärt om, du får ett slitage på mitten pga för LÅGT däckstryck.
VA!
Jo, lågt däckstryck leder till ökad värme, värmen koncentrerar sig till mitten av däcket (kyls vid sidan). Gummit blir extra mjukt "smälter" och på det sättet sliter hårdare på mitten.
Så vill man ha ett bra grepp på banan, kör med lågt tryck. Vill man ha lång räckvidd på däcken, kör med högre tryck.
Och glöm allt ni lärde er om däck på 60-70-talet, helt andra däck i dag.
Kör med 3.0 i däcken på min tunga laddhybrid, jämn slityta.

#4 • Uppdaterat: 2020-09-09 11:15
Blixtfoto

Om däckfirman trycker i Kväve (nitrogen) i däcken behöver man inte kolla trycket så ofta. Det påstås också att trycket inte ändras med temperaturen (?). Man bör se upp med tryckmätare, kollade trycket på en mack för 4-5 år sen, dom hade slang och en mobil påfyllare. Det skiljde ca 0,5 bar mellan dom!!!

#5 • Uppdaterat: 2020-09-09 11:16
Roger Skagerström1

Om greppet blir sämre vid "för" högt täcktryck vetefasen. Hänger väl mer på vilket däck man har. Klart det blir sämre vid en viss punkt - men att det skulle vara den som råkar stå på bilen känns ju rätt osannolikt. Har glatt kört med 2,8-2,9 bar i min Mazda3 på 19" utan negativa effekter. Nya 6'an har jag inte ens pumpat däcken på än, men tvivlar på att det skulle funka sämre där. Gör ju mer skillnad på högprofildäck dock.

#6 • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

@Roger, kan mycket väl vara så som LC4ever skriver, att ett mordent lågprofilsdäck är mindre känsligt för höga tryck i avseendet att få en slitrand i mitten, så ur den aspekten så tycker man kanske att ett högt däcktryck resulterar i lägre förbrukning och på så sätt är positivt. Sen som du säger, har du inte märkt av några negativa effekter, och nej, det är klart du inte har det, de flesta männsikor vare sig krockar eller kör så fort att man tappar greppet. Men den "lilla" skillnaden på en ökad bromssträcka med högt lufttryck kan avgöra liv och död. Det är enkelt att tycka att -vad spelar det för roll om det blir 1m längre bromssträcka när jag pallanitar från 100km/h.... Ja, 1 meter är rätt stor skillnad på att få stopp på bilen 1m framför älgen, eller att ha den i sitt knä... Sen att du inte märker det, är väl för att du inte varit i en sits där du hamnat i en olycka och att du i en olycka inte har möjlighet att testa, hade det blivit bättre med lägre tryck.

#7 • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

Däck är enskilt den billigaste underhållskostnaden man har på en bil, så min inställning är alltid att ha ett rekommenderat tryck utefter vad det är för väder. Jag är nog också en utav väldigt få människor som åker runt på tre olika uppsättningar däck till min bil, Sommardäck, Höst/vår däck (Centraleuropeiska vinterdäck, totalt överlägsna nordiska vinterdäck när tempen är under 10plus och det är blött ute, som det är hela hösten och våren, samt riktiga dubbade vinterdäck som läggs på bilen om det mot förmodan skulle bli vinter på riktigt i Januari här i södra Sverige. Oftast ser mitt byte ut som följande,
Sommardäck Maj - September
Höst/Vårdäck Oktober - Dec/Januari
Vinterdäck med dubb (om det blir vinter) Januari - februari
Höst/Vårdäcken igen Mars-April

Jag sätter greppet i marken framför några kronor sparade i bränsle och däckkostnad.

#8 • Uppdaterat: 2020-09-09 12:15
JohanWong

Blir dock ofta lite bullrigare med högre tryck.

#9 • Uppdaterat: 2020-09-09 18:05
John2008

Jag har i åratal kört med 0,5-0,7 bar extra (utifrån rekommenderat normalt däcktryck) på samma bil utan några problem. Kollar alltid trycket med egen mätare för mackens kan vara rejält felaktiga.

#a • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

@john2008,har du under dessa år varit i någon olycka, krock, vilt etc.?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.