Nästa artikel
19 personer dog i septembertrafiken
Nyheter

19 personer dog i septembertrafiken

Publicerad 18 oktober 2019
Antalet omkörningsolyckor är redan fler än under hela förra året.
Transportstyrelsen har sammanställt preliminära siffror för hur många som omkom eller skadades på våra vägar under förra månaden.
Jämfört med september 2018 inträffade två färre dödsfall under september det här året. Det betyder att hittills i år har 170 personer dött i trafiken. Polisen rapporterade in 1.250 skadade, varav 142 svårt och 1.108 lindrigt under september 2019. 

Vanligaste olyckstypen under månaden var singelolyckor, följt av korsnings- och upphinnandeolyckor. 2019 har det hittills inträffat fler omkörningsolyckor än under 2018, trots att tre månader återstår att rapportera in. Förra året skedde totalt 167 omkörningsolyckor, i år är siffran redan uppe på 175 stycken. 

Diskutera: Hur tror du att trafikåret 2019 kommer att sluta, sett till skador och dödsolyckor i trafiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-10-18 08:30
Leif Kavander

Hur många "fipplar" med sina telefoner, eller äter i bilen? Sedan kan trötthet vara en faktor som leder till olyckor. Eller väjning av vilt på vägen. Finns en hel del som kan ställa till det.

#2 • Uppdaterat: 2019-10-18 08:43
mso 1000

Jag håller med Milkylainen om dom sänkta hastigheterna.
Omkörningsolyckor kommer alltid att finnas men dom minskar om man har skyltat rätt hastighet.
Det blir fler och fler 80 och 60 sträckor och många gånger helt obefogat och det ger fler omkörningar och säker någon olycka också.
Och den andra faktorn som jag retar mig på är folk som kör för sakta eller bara vinglar +-10 kilometer på fin och rakväg bara för att dom kan eller har rätt till det vilket orsakar onödiga omkörningar i mängder.

#3 • Uppdaterat: 2019-10-18 09:39
Klarsynt

@Leif Larsson

Falsk trygghet som kommer av att allt fler och fler sitter i bilar som är fullsmetade med saker som börjar på "auto". Folk litar ju dessvärre på de här systemen och tillåter sig att, som du säger, "fippla" med sina telefoner.

(dessvärre har vi ju dessutom sett att i tidigare artikel att de inte fungerar som de skall, vilket gör kombinationen rent dödlig)

.

#4 • Uppdaterat: 2019-10-18 10:12
mso 1000

Klarsynt. Det fins dumjävlar i gamla bilar också som fipplar lika mycket med telefonen utan bluetoot.

#5 • Uppdaterat: 2019-10-18 10:26
johafor

Den som kör om har naturligtvis skyldighet att göra det på ett säkert sätt. Gissar att ni i tråden är några av dem som ständigt utgör en fara för andra med era fortkörningar, korta avstånd till framförvarande och farliga omkörningar.
Jag vill se ändrad lagstiftning så det är bilägaren som blir betalningsskyldig om man fastnar på en kamera, och att man ska mäta medelhastighet mellan kamerorna.

#6 • Uppdaterat: 2019-10-18 11:48
LC4ever

Dels finns det alldeles för många som sitter och rattsurfar och då håller lägre hastighet än skyltat, vilket leder till onödiga omkörningar.
Sedan har vi de med Moses-komplex som vill ligga och hålla igen trafiken långt under skyltad hastighet. När någon sedan försöker göra en omkörning så ökar man för att hindra omkörningen. Otroligt farligt och onödigt (och olagligt).
Det lustiga är att i Sverige så motarbetar man varandra i trafiken, nere på kontinenten så hjälps man åt.
En attityd-fråga som inte har något med hög hastighet att göra.

#7 • Uppdaterat: 2019-10-18 13:02
Ola-E

Tror att det har blivit fel om omkörningsolyckor. 167 och 175 olyckor avser lindrigt skadade i båda fallen t.o.m. september. Med omkörning i statistiken menas att två omkörande krockar med varandra eller att man svänger in för snävt och krockar med den omkörda, dvs man kör i samma riktning. Krockar man med mötande, så är det en del i mötesolyckorna. C:a 15 % av mötesolyckorna brukar vara p.g.a. omkörning.
Det mesta med förändringar i antalet skadade och döda brukar ha med arbetslösheten att göra, så det blir nog bra siffror i år, när arbetslösheten är på väg upp.

#8 • Uppdaterat: 2019-10-18 13:05
Roger Skagerström1

Om folk slutade köra 20-30 under skyltat så skulle nog mycket lösa sig automatiskt. Vet inte vad om hänt senaste åren men folk har blivit helt apatiska. Att komma ifatt folk som sitter o lullar i 50-60 på 90-väg är inte ovanligt. Går att moralisera om farliga omkörningar hit och dit, men det finns ett grundproblem.
Förmår du inte köra i skyltat hastighet. Åk buss. Nu kommer säkert nån börja gnälla om att det minsann är maxhastighet och att man får köra långsammare. Säger detsamma till dig. Åk buss.

#9 • Uppdaterat: 2019-10-18 13:10
Apex

Roger
+1

#a • Uppdaterat: 2019-10-18 13:13
Icewing

Jag upplever det samma, kör mycket på 34:an Lkpg-Kisa som är ny och fin 2+1 väg med 100 gräns men nog fan kör folk oftare 75-90Km/h. Tror dom har blivit så djävla snåla och har börjat köra efter bränsleförbrukningen istället för hastighetsmätaren. Detta beteende skapar panik omkörningar på de korta 2 filiga sträckor som finns istället för att trafiken flyter fint fram i 100.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.