Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken motor ska jag välja i Ford?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken motor ska jag välja i Ford?

Publicerad 11 juni 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Vilken bensinmotor fungerar bäst tillsammans med automatlåda?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag funderar på att köpa en Ford Focus kombi automat och undrar vilken bensinmotor som fungerar bäst tillsammans med automatlåda? 
Ni testade Ford Focus 1.5 Ecoboost 150 automat i nr 18/2018 och ni har ju en Focus 1.0 Ecoboost 125 automat i långtestet 2019. 
Räcker 1.0-motorn eller fungerar 1.5-motorn bättre med automatlåda? I testet skrev ni att automatlådan växlade lite ojämnt. Är det även så med er långtest-Focus 1.0 Ecoboost 125?
TG

Svar:
Jag tycker nog att 1.0-liters-motorn i Focus gör ett bra jobb i kombination med automatlådan. Men man ska vara medveten om att trots att det handlar om en vanlig, i och för sig modern, automat med momentomvandlare, är den programmerad för att hålla ned bränsleförbrukningen. I vissa lägen kan den därför växla något hårt och inte så mjukt som man kanske förväntar sig.
Jag körde Vi Bilägares Ford med 1.0-litersmotorn hem från vårt däcktest i Arvidsjaur i februari. Med en person och lätt last är långkörning inga problem. Möjligtvis känns en viss brist på effekt vid en snabb omkörning, men det är relativt, beroende på vad man förväntar sig. 
1.5-litersmotorn med automat har samma tendens och kan ibland växla aningen långsamt. Men jag tycker ändå att en kombi mår bra av lite mer styrka. Vår testbil ST-Line hade dessutom en mycket spänstig och ändå följsam hjulupphängning som jag uppskattade. 
Så på en kombi förordar jag 1,5-litersmotorn.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-06-11 21:32
Herr Professor

Här är det inte fråga om V8:or, utan om valet mellan en astmatisk enlitersmotor eller en hyggligt kraftfull 1,5-litersmaskin. Det mesta du betalar i merpris för en starkare motor får du tillbaka när du säljer den och skillnaden i förbrukning lär i realiteten vara försumbar. Men den som är diplomerad självplågare väljer ju alltid snålast tänkbara alternativ. Jag killgissar att du i bränsle tjänar max motsvarande en storhandling på Ica under 8 000 mil. Samtidigt har ju bilens värde rasat ner i källaren. Är den lilla besparingen värd besväret när motorn låter som om den ska skjuta ut sig genom huven när du kör i 130 på motorvägen?

#c • Uppdaterat: 2019-06-11 21:32
Herr Professor

Här är det inte fråga om V8:or, utan om valet mellan en astmatisk enlitersmotor eller en hyggligt kraftfull 1,5-litersmaskin. Det mesta du betalar i merpris för en starkare motor får du tillbaka när du säljer den och skillnaden i förbrukning lär i realiteten vara försumbar. Men den som är diplomerad självplågare väljer ju alltid snålast tänkbara alternativ. Jag killgissar att du i bränsle tjänar max motsvarande en storhandling på Ica under 8 000 mil. Samtidigt har ju bilens värde rasat ner i källaren. Är den lilla besparingen värd besväret när motorn låter som om den ska skjuta ut sig genom huven när du kör i 130 på motorvägen?

#d • Uppdaterat: 2019-06-11 21:51
Axa

Professorn
Om du nu ska argumentera för det ekonomiska så bör du ju isåfall beakta helheten. Den större motorn som vi sa kostar lite mer, drar lite mer men även kostar mer i skatt, och i försäkring.
Säg att man sparar 1 dl per mil så ger det per år (3000 mil) ändå ca 5000 kr du kan lägga på annat. Spar du 2 dl så ger det 10000 osv.
Vad gäller värdeminskning så vill jag påstå att i procent är det ingen skillnad.
Så räknar man vad bilarna kostar totalt i drift per mil så kommer den snålare bilen att vinna.

#e • Uppdaterat: 2019-06-12 01:05
mso 1000

Jag tror som sagt att man bör prova och utvärdera.
Om två år och kanske ett bensinpris på 19,49 tror jag vissa tänker efter.
Och vi pratar modern trepip typ 1,0tsi i en octavia och 0-100 på drygt 10 sekunder och ett motorvarv som ligger under 2000 varv i landsvägsfart och jag tror det är så på 125hk Ford trea också.
Alltså den är snabbare än en Volvo v90 d3 0-100.

Visst är en 1,5 liters motor på 150 hk snabb och bra men har alla verkligen behov av den?
Och har man inte behov 1,5an då blir 1,5an garanterat törstigare än en trepip.

12000:- mer i pris och kanske upp till en dl törstigare i vissa lägen och en dyrare skatt för att vinna 1 sekund i 0-100.
Och intressant är ju att Ford deklarerar över en halv dl eller mer högre förbrukning på samma motor och automat/manuell.

Ja jag säger bara att professor tvärnit är ute och cyklar i fablernas värld i sina astmatiska uttalanden.

#f • Uppdaterat: 2019-06-12 06:35
skarj

Det enda svar frågeställaren ska lyssna på är "provkör båda två" endast han/hon kan avgöra vad som är rätt, finns inte viljan eller möjligheten att prova så kanske det inte har så stor betydelse. Men samtidigt är 1.5 ett säkrare kort om ingen ordentlig provkörning görs, blir dyrare, men risken att bli besviken är mindre.
Åter igen, prova båda ordentligt och strunta i vad andra tycker, det är ju du som ska leva med bilen.

#g • Uppdaterat: 2019-06-12 08:35
njo415

mso 1000
1.5 liters motorn är också trepip...

#h • Uppdaterat: 2019-06-12 08:41
L. Mäkinen

Jag är starkt tveksam till att modellen med större motor har högre andrahandsvärde än snålvarianten. De som inte vill eller kan ta sig råd att köpa en ny bil vill nog även ha en snålare bil för att hålla ekonomin i styr. Påståenden att små motorer är surriga på landsväg tyder på erfarenhet av äldre bilar. Idag är det snarare så att bilarna är orkeslösa i motorvägsfart vilket delvis kompenseras av automatlådor som skyfflar i en annan växel när man gasar för en omkörning.

#i • Uppdaterat: 2019-06-12 11:12
Herr Professor

Axa, du missar en viktig grej: skillnaden i förbrukning mellan en astmatisk enlitersmotor och en något starkare 1,5-litersmaskin är mikroskopisk. En deciliter/mil är fantasier eller laboratoriesiffror, då den lilla trepipen kämpar för sitt liv mest hela tiden. Jag har läst ett antal tester där Fords minsta motorer slukar för sin storlek chockerande mängder bränsle. Och sedan försäkring ... tror du det skiljer tusentals kronor mellan motorerna? Båda är svärmorsmaskiner, vi snackar alltså växelpengar. Och i vilket fall, vad är det för fjantsummor sett till bilens enorma värderas? Du gläds åt att spara någon ynka centiliter/mil när du kör den trötta enlitersmotorn, samtidigt som värdefallet motsvarar att du skottar in hundralappar i en brännugn. Då kan man lika gärna välja en motor som inte gör varje omkörning till en skräckupplevelse och gör bilen mer lättsåld.

#j • Uppdaterat: 2019-06-12 12:43
Styggavargen

Professor, vadå kämpar för livet? Beror på hur tung bilen är. Vi pratar väl om ca 1,5 ton som skall drivas med minst 125 hästkrafter..tror inte på det du säger att en mindre motor inte skulle klara det. Skall man köra mycket släp hade jag valt mer cylindervolym, fler cylindrar annars inte.

#k • Uppdaterat: 2019-06-12 13:32
Herr Professor

Vargen, jag har kört enstaka bilar med trecylindriga enlitersmotorer och det är verkligen snikvarning. Landsvägen är ett enda lidande, omkörningar bör helst undvikas då de känns som en lek med döden. Och i stan kämpar den stackars symaskinen för att hänga med. Men är du så sjukt snål med bränslet att du väljer en vagn med enlitersmotor, för att i bästa fall tjäna några hundralappar vid pumpen på 8 000 mil, är kanske bussen ett bättre alternativ.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.