Nästa artikel
Rosttest: Volvo V90 (2017)
Rost

Rosttest: Volvo V90 (2017)

Publicerad 25 oktober 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Volvo V90.
Slitskydd endast i ytterkanterna. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
V90 har länkarmar och fjäderbensholkar av aluminium. Samma material används i framskärmar och motorhuv, resten av karossen är av stål, förutom bakluckan som är av plast. Dörrar är behandlade inuti, men bakdörrarna är bara delvis tätade med en extrasträng.

Skärmkanterna bak är bra, men en rostrisk på sikt är de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen. Under bilen finns otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar/hålrum saknar nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-05-04 10:14
Jorba

Väntar på en ny V60CC.
Ska bli ”spännande” att se om 2-3 år hur den ser ut då den under vinterhalvåret kommer att gå minst 10 mil om dagen på motorväg som är fullständigt indränkt i saltsörja.
Annan märklighet är ju att av vad man kan läsa av testet är att bakluckan är av plåt o inte plast som resterande SPA bilar...
Att Volvo inte är premium än behöver man dock inte fundera över länge, Finns mycket som känns mera VW än tex BMW.
Märks att man har fått runda många hörn på flera punkter jämfört mot tyskarna när man tog fram SPA plattformen.

#c • Uppdaterat: 2017-10-25 18:03
milkylainen

Känns som vi vart igenom det här 17 gånger redan.
Volvo har redan gjort ett uttalande om sitt val av rostskydd.
Det är alltså inte en slumpmässig handling eller en omedveten sparåtgärd.
Kan hålla med om att det ser budget ut, men det behöver inte betyda det.

#d • Uppdaterat: 2017-10-25 18:07
milkylainen

McTar: Jag tror Volvo om någon tillverkare vet vad rostskydd på bilar innebär. Det är inte en omedveten handling att Volvo gjort såhär. Jag har faktiskt inte sett en Volvo från 2008 eller senare med rost.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.