Nästa artikel
324 personer dog på vägarna 2018
Nyheter

324 personer dog på vägarna 2018

Publicerad 10 januari 2019 (uppdaterad 3 december 2019)
2018 blev som befarat ett mörkt år i trafiken. Det har skett en stor ökning bland mötesolyckor.
Transportstyrelsen har sammanställt preliminära siffror på hur många som omkom på Sveriges vägar i fjol. 324 personer miste livet i trafiken 2018, vilket är 71 personer fler än 2017. Antalet är den högsta siffran sedan 2009 och gör vägen mot Nollvisionen svåruppnåelig. 
– Tyvärr ser det ut att bli svårt att nå målet om halvering av antalet döda till 2020. Statistiken är preliminär och det är först när vi hunnit analysera utfallet för 2018 som vi kan styra mot de åtgärder som har effekt på trafiksäkerhetsutvecklingen. Det kan till exempel handla om att få fler att hålla hastighetsgränserna på statliga och kommunala vägar, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.

I statistiken från 2018 går det att utläsa att antalet omkomna i singelolyckor ligger kvar på samma nivå som året innan. Däremot har det skett en stor ökning i mötesolyckor. Omkomna i mötes- och omkörningsolyckor är 63 procent högre 2018 jämfört med medelvärdet för 2013-2017. Det omkom också fler motorcyklister 2018 än 2017, men antalet cyklister som dödades var lägre än året innan. 

– Det behövs snabba åtgärder för att rädda fler liv, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket. Hon fortsätter:
– Över hälften av alla trafikanter kör för fort. Mer än 100 liv per år kan sparas om alla höll hastigheten. 

Trafikverket ska nu göra en analys av utfallet 2018 och komma underfund med vad ska bör göras för att förbättra trafiksäkerheten. Analysen presenteras i april.

Diskutera: Vad kan göras för att minska antalet döda och skadade i trafiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2019-01-10 19:55
1

Ivarsson är en fjant, just sådant beteende som orsakar olyckor. Håll hastighetsgränsen eller lämna tillbaka körkortet.

#w • Uppdaterat: 2019-01-10 20:53
Johnna

Nej 'styggavargen', jag kör varken taxi eller lastbil. Men en hel del tjänstebil, som du får ta med hur många nypor salt du vill. Skatteverket behöver iallafall inget salt alls.

#x • Uppdaterat: 2019-01-10 20:54
Johnna

Tjänstemil!

#y • Uppdaterat: 2019-01-11 03:09
John2008

Folk är för stressade och ska om till varje pris, ibland pillandes med annat och då slutar det tyvärr ibland med en etta med jordvärme.

#z • Uppdaterat: 2019-01-11 05:40
LC4ever

Hultarn, håller med 100%

#110 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Konstigt att mötesolyckorna ökat allt efter vi fått moderna bilar med stooora infotainmentskörmar att pilla på?? Dom skall ju vara jättebra och höja trafiksäkerheten har jag hört.......
Denna ökning av mötesolyckor tror jag faktiskt till 90% beror på ouppmärksamhet, dvs föraren har fullt upp med att peta på pekskärmen, läsa sms i telefonen eller snapchatta med några kompisar.
Det är min analys, annars borde olyckorna minskat nu med alla stödsystem som börjat bli mer vanliga i bilparken.
Det är ju allt som oftast nör man är ute och kör som man kör bakom någon som på typiskt maner börjar vandra sidledes i körfältet och ibland är över i mötande körfält. Tror inte att det är fler onyktra eller drogpåverkade, förutom smartphonemissbrukare som ökat kraftigt

#111 • Uppdaterat: 2019-01-11 10:40
RIOBLAST

Visst kan det vara så att mötesolyckor uppkommer för att någon har pillat i telefonen men det kan också bero på att hastighetsgränserna inte är anpassade efter verkligheten. Istället för att slå sig på bröstet och säga att lägre hastighet är enda receptet att minska olycksrisken på så kan dessa mötesolyckor vara pga av hastighetssänkningen. Ta en flygraka utanför Lidköping där det är flera km raksträcka med 8 m vägren på båda sidor. Här får man max köra 80km/h. Bredvid i skogen så är det samma hastighetsbegränsning utanför hustomterna. Om hastighetsgränserna var verklighetsförankrade och alla respekterade och körde efter dessa så skulle det största orosmomentet på vägarna försvinna. Olycksriskerna ökar ju av att alla skall hålla sin egen unika hastighet oberoende av andra vilket skapar oro och irritation på vägarna.

#112 • Uppdaterat: 2019-01-11 12:25
Pi

Nåja - "verklighetsförankrade" hastighetsgränser beror ju helt på vilken "verklighet" man lever i så även om vi generellt skulle höja gränserna med säg 20 km/t så skulle det finnas massor av förare som ändå anser att gränserna är för låga och alltså ändå måste köra om gång på gång - och därmed skapa ännu farligare mötes-situationer just p g a att hastigheten är ännu högre. Hur man än vrider och vänder på detta så är kommer det alltid att finnas missnöjda förare som tycker att just dom är mycket duktigare att bedöma vad som är en "verklighetsförankrad" gräns. Varför inte bara acceptera de satta gränserna när ni ändå inte rimligtvis kan påverka dessa ? Ni kommer inte att förlora många minuter men kanske spara människoliv och lidande. Så svårt är det inte...

#113 • Uppdaterat: 2019-01-11 13:16
Roger Skagerström1

RIBOBLAST: Eller som vägen mellan Linköping och Motala. På ett ställe har vi en 70-sträcka. Finns väl nån utfart eller nåt där kanske - egentligen inget konstigt. Men sen blir det 90. 90-skylten sitter typ 100 meter innan ett hus med gareutfarten rakt ut på vägen. DÄR sitter det en fartkamera. Kameran utanför huset - absolut! Men borde den inte sitta där det är 70 om det nu var värt att sänka hastigheten där? Och varför blir det 90 vid huset? Var de på trafikverket blinda?

På den andra vägen till Motala, över Fornåsa, finns även där en flygraka precis som RIBOBLAST beskriver det. 80. Nu har de satt upp kameror även där så inte åkt där på ett tag - men skulle inte bli förvånad om det sitter än där på rakan...

#114 • Uppdaterat: 2019-01-11 14:59
systembolaget

Är det någon i den här spalten som är förvånad? moralen på våra vägar är i dag noll, väldigt få bilister håller de lagstadgade hastigheterna (farten dödar) väldigt många kör alkohol eller narkotikapåverkade, hur länge skall detta få fortgå innan samhället tar tag i detta för en gång skull, allt går att lösa bara man vill, men ingen verka vilja.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.