Nästa artikel
324 personer dog på vägarna 2018
Nyheter

324 personer dog på vägarna 2018

Publicerad 10 januari 2019 (uppdaterad 3 december 2019)
2018 blev som befarat ett mörkt år i trafiken. Det har skett en stor ökning bland mötesolyckor.
Transportstyrelsen har sammanställt preliminära siffror på hur många som omkom på Sveriges vägar i fjol. 324 personer miste livet i trafiken 2018, vilket är 71 personer fler än 2017. Antalet är den högsta siffran sedan 2009 och gör vägen mot Nollvisionen svåruppnåelig. 
– Tyvärr ser det ut att bli svårt att nå målet om halvering av antalet döda till 2020. Statistiken är preliminär och det är först när vi hunnit analysera utfallet för 2018 som vi kan styra mot de åtgärder som har effekt på trafiksäkerhetsutvecklingen. Det kan till exempel handla om att få fler att hålla hastighetsgränserna på statliga och kommunala vägar, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.

I statistiken från 2018 går det att utläsa att antalet omkomna i singelolyckor ligger kvar på samma nivå som året innan. Däremot har det skett en stor ökning i mötesolyckor. Omkomna i mötes- och omkörningsolyckor är 63 procent högre 2018 jämfört med medelvärdet för 2013-2017. Det omkom också fler motorcyklister 2018 än 2017, men antalet cyklister som dödades var lägre än året innan. 

– Det behövs snabba åtgärder för att rädda fler liv, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket. Hon fortsätter:
– Över hälften av alla trafikanter kör för fort. Mer än 100 liv per år kan sparas om alla höll hastigheten. 

Trafikverket ska nu göra en analys av utfallet 2018 och komma underfund med vad ska bör göras för att förbättra trafiksäkerheten. Analysen presenteras i april.

Diskutera: Vad kan göras för att minska antalet döda och skadade i trafiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-01-10 13:18
Axa

Dsign
Det verkar som om du eller tidningen inte fått till det.
Man släpps inte efter halva strafftiden i Sverige och man släpps inte till en skyddstillsyn.

Sedan handlar det snarare om att det inte finns lagstöd att frihetsberöva folk hur som helst och för vilka brott som helst, än myndigheters ”flathet”.

#c • Uppdaterat: 2019-01-10 13:19
Mattse

Diverse förbud hjälper inte ett smack om det inte finns någon som ser till att dessa efterlevs. Nu är det fritt fram att i stort sett göra vad som helst i trafiken och komma undan med det.

Det som behövs är en omfördelning av statens resurser så att det finns mängder av poliser som syns ute på vägarna. Både i preventivt syfte men främst för att beivra (med nolltolerans) alla som exempelvis sitter och pillar på sina mobiler när de kör.

#d • Uppdaterat: 2019-01-10 13:38
Leif R

En nog så viktig faktor är denna stress/irritation som man upplever finns i trafiken! Istället för en rofylld tillvaro lever alltför många i ett "högrisktillstånd! Det är knappast regelverken som är orsaken utan människan bakom ratten! Vi lever i ett samhälle idag som kräver så mycket av individen, lever vi fel i dagens köphysteri ?

#e • Uppdaterat: 2019-01-10 13:41
pinjong

Vi har ändå en ganska säker trafikmiljö i Sverige jämfört med många andra länder. Kanske är Nollvisionen en utopi som aldrig kommer att uppnås så frågan är hur många kameror och hur låg hastighet som behövs för noll döda? Ska vi verkligen lägga pengar på säg 10.000 trafikpoliser i ett projekt som ändå inte kommer att lyckas? Så länge det finns en ratt och en gaspedal kommer folk tyvärr att förolyckas.

#f • Uppdaterat: 2019-01-10 13:52
Henrik M

Pinjong: Det har du helt rätt i att nollvisionen måste ju helt klart ses som just det, en vision! Nånstans måste man ju finna gränsen med som är "good enough". Vad är rimligt i förhållande till vad det kostar. Självklart kan man teoretiskt sett bygga alla vägar mötesfria, men vad skulle det kosta?
Med tanke på trafikmängden vi har tror jag "vår" siffra på antal omkomna måste ses som ganska ok.

#g • Uppdaterat: 2019-01-10 14:30
StarClass

Jag har själv gjort en del dumma omkörningar, men jag har förmåga att lära av mina misstag iaf vilket inte verkar gälla alla. Jag tycker att man rätt ofta ser dem som gör idiotomkörning på idiotomkörning. Då blir man lite fundersam..

Tror inte det dröjer så länge förrän vi har samma system som i Norge, där hastighet även mäts mellan kameraskåpen. Det skulle få ner medelhastigheten betydligt och ta bort behovet av att måste köra om till stor del.

#h • Uppdaterat: 2019-01-10 14:31
StarClass

Jag har själv gjort en del dumma omkörningar, men jag har förmåga att lära av mina misstag iaf vilket inte verkar gälla alla. Jag tycker att man rätt ofta ser dem som gör idiotomkörning på idiotomkörning. Då blir man lite fundersam..

Tror inte det dröjer så länge förrän vi har samma system som i Norge, där hastighet även mäts mellan kameraskåpen. Det skulle få ner medelhastigheten betydligt och ta bort behovet av att måsta köra om till stor del.

#i • Uppdaterat: 2019-01-10 14:51
Mattse

Hastigheterna i samhället har sänkts i takt med att trafikpoliserna blivit färre. Fler poliser ger möjlighet till högre hastigheter.

Fler poliser = bättre regelefterlevnad = säkrare trafikmiljö = mindre olyckor = möjlighet att höja hastigheten på vägnätet

Färre poliser = anarki i trafiken = farlig trafikmiljö = fler olyckor = sänkta hastigheter som enbart övervakas via ännu fler kameraskåp

#j • Uppdaterat: 2019-01-10 15:02
bgl

Profilering och skiktning av de personer som av rättsväsende/försäkringsbolag betraktas som vållande.
Därefter insatser mot de personer som motsvarar de vållande i förebyggande syfte.
'

#k • Uppdaterat: 2019-01-10 15:38
Lars_A

Skall bli intressant att läsa slutrapporten men kan nedanstående visa på en anledning till försämringen?

Fyrhjulsdrift ger falsk säkerhet

Matteo Rizzi | 2015-03-17 | Kategori: Säkerhet i bilen | 2 kommentarer

En ny studie från Folksam visar att fyrhjulsdrift inte ger större säkerhet i trafiken. Bilar med fyrhjulsdrift har samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna, allt annat lika. Detta gäller oavsett väglag och oavsett om bilen har antisladd eller ej. Studien visar också indikationer på en oväntat negativ effekt – de fyrhjulsdrivna bilar har i större grad varit inblandade i krockar i högre hastigheter än liknande bilar utan fyrhjulsdrift.

En av anledningarna till den falska säkerhetskänslan kan vara att fyrhjulsdrift kan maskera vägförhållanden. Ett exempel på det är att en bil med fyrhjulsdrift accelererar iväg snabbare eftersom den har bra grepp när man gasar, men att föraren då inte uppfattar om väglaget är halt eller isigt. Om föraren därefter inte anpassar hastigheten efter väglaget och hamnar i ett akut läge, så har en fyrhjulsdriven bil fortfarande samma bromsträcka som en tvåhjulsdriven bil.

Mitt personliga råd till nybilsköparna är att de inte ska tro att trafiksäkerheten ökar med fyrhjulsdrift, däremot är det ett bra val om man behöver bra framkomlighet.

Matteo

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.