Nästa artikel
Dubbfria däck bromsar allt bättre
Nyheter

Dubbfria däck bromsar allt bättre

Publicerad 5 november 2018
De senaste fem åren har bromssträckan hos nordiska friktionsdäck kortats ned med nästan en femtedel.
Försäkringsbolaget Folksam har jämfört vinterdäckens utveckling de senaste åren. Tillvägagångssättet var att granska tre motortidningars – däribland Vi Bilägares – bromstester av 52 vinterdäck testade 2012-2013 samt 58 vinterdäck testade 2017-2018. Däcken var nordiska dubb- och dubbfria däck i olika prisklasser.

Den största skillnaden som Folksam upptäckte fanns hos dubbfria däck, vars grepp har blivit i snitt 19 procent bättre på is och och 14 procent bättre på snö sett till uppmätt bromssträcka. 
– Vi ser i vår jämförelse att de nordiska dubbfria däcken har utvecklats så mycket de senaste fem åren att de är ett utmärkt val i södra och mellersta Sverige. Dock så har dubbdäcken fortfarande tio procent bättre isgrepp i snitt vilket gör att de är bättre att välja i norra Sverige där det ofta finns hårt packad snö och is, säger Anders Ydenius, forskare Folksam.

Dubbdäcken har de senaste åren förbättrat isgreppet med tre procent, men samtidigt har de blivit 12 procent sämre på vått underlag. 

Folksam har också jämfört utvecklingen för däck i olika prisklasser. Även om de så kallade budgetdäcken blivit betydligt bättre, framförallt på snö, finns fortfarande en skillnad i prestanda mot däcken i högre prisklasser. 
– Vi ser att budgetdäcken blir allt bättre, men utifrån vårt engagemang för kunderna är vårt råd att generellt sett undvika budgetdäck och istället välja ett mellan- eller premiumdäck för isgreppets skull, säger Anders Ydenius.

Prenumerant: Läs Vi Bilägares kompletta test av dubbdäck och friktionsdäck 2018 på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer. 

Diskutera: Vilket fabrikat på vinterdäck kör du med?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-11-05 17:51
Seth

Stellann? Kör du med Saab fortfarande? Då behöver du dubbade rallydäck!

#c • Uppdaterat: 2018-11-05 17:58
tjabo44

Haha, nej du jag kör bakhjulsdrivet och ganska motorstarkt och har klarat mig väldigt bra på dubbfritt i ca 20 år, men jag har inga synpunkter på folk som anser sig behöva spik i däcken.Var och en tar sina egna beslut.

#d • Uppdaterat: 2018-11-05 19:48
mso 1000

Klokt Axa skrivet axa.
Jag kör dubbfritt sedan några vintrar och är hel nöjd.
När det är väderomslag eller misstänkt vattenishalka så brukar jag provbromsa och känna mig för.

Sedan ger ju 2wd en tidigare indikation på halka i varje korsning eller start vilket en 4wd bil ofta missar.

#e • Uppdaterat: 2018-11-05 20:19
Axa

Mso
Ja, och jag tror det är desto viktigare att pröva och testa med en 2wd. Det ju skillnad på olika vinterdäck och bilens programmering av antispinn. Olika modeller reagerar ju olika när antispinnen slår på i halka. Med 4wd har man ju mer hjälp från början men visst kan det vara värt att testa även sådan i halt väglag för att få bättre förståelse för bilens agerande.
Jag kan ju ärligt säga att jag kommer behöva avrostas. Man tappar ju ganska snabbt känsla och i muskelminne efter någon månads vår/sommarkörning.

#f • Uppdaterat: 2018-11-05 20:20
Seth

Huvudsaken ni tar det lungt i rondellerna! Nu pratar jag om N
orrland, men ni kanske lever i fel landsända?!

#g • Uppdaterat: 2018-11-06 00:25
Raphael

Har inte upplevt några problem i väta med mina dubbfria i plusgrader, varken mina Michelin eller Hankook. Under +10 grader bör man ha vibterdäck. Sommardäcken börjar bli hårdare då.

#h • Uppdaterat: 2018-11-07 02:29
snabb95

Axa och Klarsynt @ Det är inte lätt träna sladdar sedan bilarna blev försedda med antisladd. På vår V70 2001 valde jag bort antisladd och antispinn så på den går det bra, men på V70 2008 gick det inte att välja bort. Visserligen går det att stänga av antisladd men inte helt, så det är tyvärr alldeles omöjligt att lägga upp den nyare bilen i en kontrollerad sladd, den dödas omedelbart även om man har de bästa däcken fram.

#i • Uppdaterat: 2018-11-09 07:57
snabb95

Både dubb och väg slits snabbt på våra saltade vägar, år två är de dubbfria däcken bättre än de dubbade. Så varför så många använder dubbdäck förstår jag inte. Kommer likt dieselbilar att i allt större omfattning bli förbjudna.

#j • Uppdaterat: 2018-11-13 19:04
Roy J

Det tas inte upp att dubbfritt funkar dåligt i regn. Värst är blixthalka, den som knappt syns, och då funkar bara dubbar. Förrädiskt i Mellansverige där det mest är barmark.

#k • Uppdaterat: 2018-11-05 10:49
milkylainen

Upplever dock att dubbfria däck kan vara riktigt förrädiska vid vått väglag ovanför nollan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.