Nästa artikel
Test: Handsfree-enheter
Vi Bilägare testar

Test: Handsfree-enheter

Publicerad 4 november 2018
1 februari 2018 skärptes reglerna kring hur vi får använda mobil i bilen. Vi testar 5 handsfree som alla kostar kring hälften av bötesbeloppet för att bryta mot den nya lagen.
Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)

Att inte följa de direktiv som den nu halvårsgamla lagen dikterar kostar 1 500 kronor plus eventuellt omaket att infinna sig på rättegång då det nämligen är åklagaren som fastställer bötesbeloppet – polisen kan inte göra det på plats. Bortsett från de rent moraliska och trafikmässiga aspekterna finns det således goda argument att investera i en handsfree-enhet – den dyraste i vårt test kostar 999 kronor.

Om din bil inte är så ny att den har handsfree från fabrik kan du satsa på en lös enhet som enkelt kläms fast i solskyddet. Det är en lösning du kan ta med dig mellan olika bilar samt varför inte båten eller kontoret.

De viktigaste egenskaperna hos en handsfree-enhet är naturligtvis ljudkvaliteten, både för dig och den du talar med. Generellt sett har de dyrare enheterna en på papperet finare brusreducering, men som alltid är det praktiken som räknas – det är inte per automatik så att den dyrare är bättre just för dig. 

Vi har testat fem olika handsfree-enheterna i flera olika bilar. Fokus har legat på ljudkvalitet vid tal och användarvänlighet. Egenskaper som bra ljud vid spelning av musik har inte legat till grund för poängsättningen. 

Diskutera: Har du använt en handsfree-enhet i bilen?
Testade produkter:
  • Jabra Drive
  • Jabra Freeway
  • JBL Trip
  • Parrot Minikit Neo 2 HD
  • Supertooth Buddy

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-11-05 15:23
Skodaägare

"Och när i h*lvete ska folk lära sig att låta bli telefonen under körning? Det måste vidtas åtgärder redan i skolan för att förklara hur otroligt farligt rattsurfande är! Jag vågar påstå att rattsurfande står för säkert 85 procent av alla frontalkollisioner och olyckor! Den här artikeln i Expressen säger allt: https://www.expressen.se/motor/trafik/tre-rattsurfare-nara-kora-over-pol..."

Uppenbarligen hjälpte inte lagändringen. Folk tycker tydligen det är värt 1500 kr för att få pilla på mobilen. Jag begriper ärligt talat inte varför dessa personer kör bil över huvud taget. Om man har ett sådant enormt behov av att mobilsurfa så kan man väl åka kommunalt istället? Varför är det så svårt att förstå att man måste ha ögonen på vägen när man kör bil?

#c • Uppdaterat: 2018-11-06 07:42
Hackenbush

Alla som trycker "bromsa" här måste vara de som skiter i trafiksäkerhet.

#d • Uppdaterat: 2018-11-06 17:01
hultarn

Ivarsson: fråga min kompis efter drygt ett års sjukskrivning, sjukgympa, smärtor, nu har börjat arbeta deltid.
Allt beroende på att en mobilpratande förare körde ut från en sidoväg utan att se sig för (blir liksom skygglapp åt den sidan man håller luren)
Nej, mobilen ska inte hållas i handen när man kör!

#e • Uppdaterat: 2018-11-07 12:52
hultarn

Ivarsson: du läste inte vad jag skrev: "förare körde ut från en sidoväg utan att se sig för (blir liksom skygglapp åt den sidan man håller luren)"

Hade hon inte hållit i telefonen hade hon ju sett åt vänster innan hon körde ut, men nu skymde hon sig själv med sin kära telefon. Och orsakade lidande och kostnader i onödan.
Alltså hade inte olyckan behövt inträffa.

I UK jämför man prat i handhållen mobil med rattfylleri, och det är inte utan orsak.

#f • Uppdaterat: 2018-11-07 18:54
mso 1000

Lite dum är vi allihopa men här ser man vilka som är dum på riktigt.

Hur många stackare har inte skador för livet för att nån idiot hållit på med telefonen.

5000:- i böter då tänker dom flesta till före.

#g • Uppdaterat: 2018-11-08 12:59
hultarn

Tydligen går det att "bromsa" och "gasa" flera gånger? Plötsligt är det 7 bromsa på ett inlägg, och 7 gasa på svarsinlägget... känns som om någon enstaka person sitter och upprepar.
Är det beroende på plattform? Jjag har provat men det går inte, det står bara "du har redan röstat".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.