Nästa artikel
Här hamnar de nya fartkamerorna
Nyheter

Här hamnar de nya fartkamerorna

Publicerad 25 juni 2017 (uppdaterad 26 juni 2017)
I år väntas 250–300 nya fartkameror monteras upp. Läs om var de hamnar och kamerorna som fångar flest fortkörare.
Du vet inte exakt när, men någon gång under dygnet är flertalet av de drygt 1 500 kamerorna som finns utplacerade längs det svenska vägnätet aktiverade. När de är aktiverade vill polisen givetvis inte avslöja – då skulle tanken med övervakning falla.

Varför är kamerorna inte igång dygnet runt?
– Då blir det mer av ett fiskalt system, att plocka böter från bilister. Det skulle inte ge någon allmän acceptans för hastighetsövervakningen. Vi vill inte bötfälla folk, vi vill att de ska hålla hastighetsgränserna. Det gör också de allra flesta på de här sträckorna, hela 98 procent av håller hastigheten. Bara två procent kör för fort. Det är en otroligt bra siffra tycker jag, säger Anders Drugge. sektionschef vid polisens enhet för automatisk trafikövervakning, ATK.

Fartkamerorna finns till största delen på 70–90-vägar och i ett fåtal fall på sträckor med 40 eller 50 km/tim som hastighetsgräns.
– Vi etablerar inte kameror på sådana sträckor, utan där dödsolyckorna sker. Och det är på vägar med högre hastighetsgränser. Sedan finns också mobila fartkameror som används av polisen på vissa platser där trafikanterna inte håller hastigheten. Då kan det handla om 30–50-sträckor, säger Anders Drugge.
 
Mer om de nya fartkamerorna läser du i Vi Bilägare nummer 09/2017 som finns att köpa i butik nu. Läs mer om innehållet här.

Diskutera; Vad tycker du om fartkameror?
 
Vägar som får fartkameror 2017

 (Väg, plats/sträcka, antal)

Norrbottens län
373 Svensbyn: 2 st.
374 Böle–Käcktjärn: 4 st.
97 Harads: 2 st.
E10 Räktforsen: 2 st.
99 Övertorneå: 2 st.
E10 Stenbron–Gällivare: 4 st.

Västerbottens län
642 Tomtebo: 2 st.
92 Vännäs: 2 st.

Jämtlands län
E45 Nilsvallen: 2 st.

Västernorrlands län
83 Östavall: 2 st.
E14 Sundsvall, Björneborgsg.: 2 st.
E4 Antjärn: 2 st.
E4 Själevad–Örnsköldsvik: 5 st.
E4 Örnsköldsvik: 1 st.
E4 Moliden–Bredbyn: 5 st.

Gävleborgs län
E4 Axmartavlan: 2 st.
84 Långbacka–Långede: 2 st.
84 Kårböle–Laforsen: 6 st.

Dalarnas län 
68 Jularbo: 2 st.
70 Mora–Oxberg: 6 st.
70 Rembo: 2 st.
69 Uppbo–Vika: 6 st.
66 Grangärde: 2 st.
E16 Dala–Järna: 2 st.

Värmlands län
E18 Stolpen: 2 st.
E18 Töckmarks kyrka–Holmedal: 4 st.
E18 Knöstad–Valnäs: 6 st.

Örebro län    
244 Nora–Lilla Mon: 6 st.
244 Gyttorp–Nora: 2 st.
49 Ingelbäcken–Aspa: 6 st.

Uppsala län
292 Gimo–Harg: 6 st.

Stockholms län
274 Rydbokorset–Kulla vsk: 4 st.
268 Vallentuna–Karby: 4 st.
263 Sigtuna–Märsta: 2 st.
76 Söderby–Karl-Gråska: 11 st.
280 Unungehöjden–Sättralund: 4 st.
525 Hölö–Södertälje: 12 st.
515 Järna-Södertälje: 7 st.
576 Nygårds hagar–Södertälje: 12 st.
571 Pålamalm–Tullinge: 6 st.
605 Granby–Länna: 3 st.
264 Hägerneholm–Vallentuna: 6 st.
1004 Östra Ryd–Åkerberg: 4 st.
1003 Egarn–Ytterby: 2 st.
872 Kocktorp–Harby: 2 st.
850 Söderby–Runby: 4 st.
950 Ormsta–Lövsta: 7 st.
858 Skällby–Trosta: 8 st.
859 Nytorp–Brista: 4 st.
1146 Norrtälje–Upplunda: 2 st.
262 Kärrdal–Enebybergsv.: 4 st.
263 Håtunaholm–Sigtuna: 6 st.

Östergötlands län
51 Finspång–Sonstorp: 4 st.
206 Skänninge–Mantorp: 7 st.

Jönköpings län          
31 Ekenässjön–Gisshult: 6 st.
30 Lammhult–Vrigstad: 8 st.
30 Vrigstad–Stigamo: 12 st.

Västra Götalands län
47 Grästorp–Vara: 4 st.
184 Falköping–Forentorp: 4 st.
26 Hässlerör–Sjötorp: 4 st.
26 Otterbäcken–Gullspång: 2 st.
195 Gate–Hjo: 4 st.
162 Lyse–Hallinden: 6 st.
164 Billingsfors–Åmål: 2 st.
168 Kungälv–Ytterby: 2 st.
174 Väjern–Ödby: 4 st.
186 Smögen: 1 st.
574 Kareby–Kode: 4 st.
740 Tegneby–Utgård: 4 st.
200 Slätte–Hova: 4 st.

Blekinge län
E22 Bjärby: 2 st.

 

Fakta här fastnar flest fortkörare

(Väg, sträcka, antal fortkörningar 2016)

76 Norrtälje–Svanberga: 1 659 st.
57 Mölnbo–Järna: 1 612 st.
276 Åkersberga–Roslags Kulla: 1 577 st.
274 Ladvik–Vaxholm: 1 561 st.
268 Upplands Väsby–Vallentuna: 1 556 st.
222 Mölnvik–Stavsnäs: 1 548 st
269 Bro–Erikssund: 1 521 st.
225 Ösmo–Vårsta: 1 519 st.
227 Jordbro–Dalarö: 1 511 st.
259 Glömsta–Jordbro: 1 486 st.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-06-26 11:37
Hackenbush

Tvärnit, detta med alla olika hastighetsgränser och att de byter dem ofta till lägre är förstås irriterande och förvillande men man är ju ändå som förare skyldig att veta vad som gäller på den vägen man kör på. Kör själv några vägar ofta som man undrar över hur de kom fram till den sänkta hastigheten, inte mycket krökar, bra sikt, inte mycket bebyggelse ändå sänker de hastigheten från 90 till 80km/h, verkar inte logiskt och bilister skiter i hastighetsbegränsningen oftast. Jag håller hastigheten på de vägarna + bonus för jag har sällan bråttom när jag är ute och kör.

Jag har aldrig åkt dit vid en fartkamera för det är ju skyltat var de är, däremot har jag åkt dit en gång på 80-talet i en laserkontroll på en liten 70-väg med nästan noll i trafik. De stod i en nedförsbacke och jag rullade ner för backen utan att ha foten på gasen och rullade på lite för fort så då fick jag böter och det betalade jag utan gnäll för det var mitt eget fel. Efter det har jag aldrig fått varken fortkörningsböter eller parkeringsböter.

#m • Uppdaterat: 2017-06-26 17:58
LC4ever

Många andra som skrivit det, men dessa kameror är ju helt fel.
Det enda som gäller är att hålla hastigheten förbi just kameran, vilken är tydligt uppmärkt och varnas för i alla GPS'er.
Efter kameran är det tydligen fri hastighet och inga regler som gäller.
Svårt att se hur fler kameror kan förbättra trafiksäkerheten.

#n • Uppdaterat: 2017-06-26 18:00
Hackenbush

Känns nog inte så futtigt för de som förlorar en familjemedlem eller kanske en hel familj.

#o • Uppdaterat: 2017-06-26 19:18
Tvärnit

Hackenbush #22 Du ser själv! Du erkänner men rakar tillbaka med vänster hand, äsch det är jag! Mitt eget fel!
Du vet innerst inne hur det ligger till att staten vill åt våra pengar och att staten ger sig endast in på för dem lätta åtgärder, sätter upp kameror bygger 2+1 vägar vars goda effekt är starkt ifråga satt, det är helt möjlig att detta skapar än fler olyckor, det ser faktiskt så ut!
Det enda riktiga sättet angående hela trafiken det är att se till att gynna ett flöde! Större och bredare vägar och med rätt bärighet! Lägga ned detta med att att sila mygg och gå in på att syna den tunga trafiken, hålla polis ute på vägarna men si då talar vi plötsligt om att lägga ut pengar och inte som idag att håva in och med så små resurser som möjligt.

#p • Uppdaterat: 2017-06-26 22:32
Focus

Det är ju ett enkelt sätt att få statistiken att se bra ut utan att kräva så mycket personal istället för att ta hand grövre brott.

#q • Uppdaterat: 2017-06-27 07:24
Hackenbush

Nej Tvärnit, det var mitt eget fel, jag höll inte koll på hastigheten. Kan inte anklaga staten för det.

#r • Uppdaterat: 2017-06-27 07:59
hultarn

LC4ever: Exakt. Jag ser ju det hemmavid varje gång jag kör 70-sträckan som har en kamera mitt på. Jag kör själv aldrig fortare där, då det kryllar av utfarter, folk som går till o från busshållplatser, postlådor och annat. Men, blir ifattkörd hela tiden innan kameran, och frånkörd efter kameran. Det går i 80-90 sedan 55-60 och sedan 80-90 (minst). Vid ett tillfälle satte polisen upp en fartkontroll några hundra meter efter kameran och plockade hur många som helst. Det visar ju tydligt hur värdelöst det är mer kameror.

#s • Uppdaterat: 2017-06-27 08:50
John2008

Bra med fartkameror, men ta bort skyltarna som avslöjar var de sitter.

#t • Uppdaterat: 2017-06-27 09:06
L. Mäkinen

Jag förstår inte att folk orkar pendla i hastighet mellan kamerorna. Man petar in rätt hastighet på farthållaren och så åker man.
Inom ett par mil från min bostad finns det nåt tiotal kameror monterade och så roar de sig med att komplettera med flyttbara kameror lite nu och då. Där verkar de dock ha begränsat med fantasi eftersom de sitter på samma sträckor gång efter annan.

#u • Uppdaterat: 2017-06-27 10:30
Hackenbush

Jag gör som Mäkinen, orkar inte med att gasa bromsa kolla hastigheten hela tiden så jag sätter rätt fart + bonus på farthållaren, lyssnar på bra musik och njuter av färden utan att bry mig det minsta om fartkameror eller laserkontroller. Blir mer avslappnat så och färre böter med.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.