Nästa artikel
Krav på förbättrad förarutbildning
Nyheter

Krav på förbättrad förarutbildning

Publicerad 23 maj 2017 (uppdaterad 23 maj 2017)
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har nu publicerat en studie om förarutbildningen i Sverige. – Våra fyra delstudier visar att det finns behov av en omfattande förändring av förarutbildningen, säger Sonja Forward, forskare på VTI.
VTIs studie gjordes för att ge en "djup och bred kunskapsbas om dagens förarutbildning" och bestod av både enkätundersökningar och statistikanalyser. Resultaten visade att diskussionen om förarutbildning och förarprov i dag fokuserar på tid och kostnad snarare än kvalitet, vilket förstås inte är bra för trafiksäkerheten.

För att komma till rätta med problemen föreslår VTI fler obligatoriska moment som är svåra att göra privat i förarutbildningen, exempelvis halkkörning, tät trafik, omkörning och miljövänlig körstil. De rekommenderar också att elever som utbildar sig privat ska ha kontakt med en trafikskola för att kunna minimera felaktig inlärning i ett tidigt stadium.

– Vi tycker också att man borde utreda möjligheten att införa en obligatorisk provuppkörning på trafikskola innan det riktiga förarprovet genomförs, vilket kan vara till stor hjälp för eleverna, säger Sonja Forward.

VTI vill också se en mer likställd trafiklärarutbildning i hela landet och förstärkt tillsyn av trafikskolor och trafikövningsplatser med betoning på tips, råd och diskussion. Även förarprovet bör ses över, menar VTIs forskare; det nuvarande systemet där teoriprov och förarprov måste göras på kort tid kan orsaka nervositet och stress och gör att elever bokar ny uppkörning trots att de inte är redo.

– Vi rekommenderar också åtgärder för att öka körkortstagarnas förståelse för provresultatet. Alldeles för många av dem som underkänns utgår ifrån att de inte gjort något allvarligt fel eller att förarprövaren varit för hård. Erbjud körkortstagare med svår nervositet ett speciellt körprov, säger Sonja Forward.

Diskutera: Hur tycker du att förarutbildningen kan förbättras?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-05-23 23:39
Fredrik Viklander

Läser en mängd så dumma kommentarer, så jag önskar att jag inte hade ett körkort, utan kunde sitta vid sidan om och bara kasta skit.
Jag har under en tid övningskört med och fått två av mina ungdomar till körkort. Jag kan definitivt hålla med alla kritiker att frågor och som kommer upp på proven är under all kritik, det finns så mycket som handlar om hur du ska köra mest miljövänligt, men alla dessa frågor om miljövänligheten ställer alla frågor om vett och regler åt sidan.
Om det nu finns någon som tycker att läsa in alla svar först och sedan glida igenom proven sedan är ok. Tänk då på vilka ni kommer att möta ute i trafiken sedan. Klaga inte sedan när du, ditt barn, din käraste blivit påkörd av en person som inte har ens den minsta trafikkunskapen, utan lärt sig frågorna från XXX trafikskola. Sörj era anhöriga, beklaga inte er, det är ni som satt nivån på acceptans för kompetens för att köra fordon och skada andra personer.
Det är ni som som är ansvariga för kompetensen av förarna där ute, det är ni som i slutändan är ansvariga för alla skador på personerna. Om ni accepterar och tycker att det är ok, så måste ni också acceptera ansvaret. Gör ni det? Eller ordbajsar ni som vanligt?

#m • Uppdaterat: 2017-05-24 12:20
Axa

Fredrik
De flesta av de bilister som kör riktigt illa i trafiken har inte ens körkort.
Sedan är ansvaret för hur man framför ett fordon ALLTID den enskilda förarens. Jag vet inte hur det kan bli mitt ansvar när en bilist kör av vägen i Norrland?

#n • Uppdaterat: 2017-05-24 14:06
PREVIA

Körkortet har nästan inget alls att göra med hur många dödade eller skadade i trafiken då poliskontrollen av körkortet kanske sker som i mitt fall två gånger på femtio år. Skulle jag inte haft körkort vid dessa kontroller så kunde jag lungt åkt vidare som vi sett upprepade gånger i tv.
Största kostnaden för mig när jag skulle övningsköra med mina ungdomar var sälerhetsutbildningen som körskolorna hittat på. Tidigare krävdes att man gjorde en sådan utbildning för vart barn tills någon professor klagade över att man nog klarade att komma ihåg kursen utan att behöva gå den för var elev, då gick det plötsligt bra att bara gå en kurs för alla i en familj. Två av mina fyra ungdomar har brytt sig om att ta körkort och det har inte kostat mer än den obligatoriska säkerhetsutbildningen , halkkörningen och uppkörningen förutom en lektion som min dotter tog hos körskolan som hon ville prova på hur det var. Kostnad under tre tusen var allt inräknat och bägge klarade uppkörningen vid första försöket och kör bra enligt mitt sätt att se. Farliga bilister är de flera tusentals som är påverkade av något beroendeframkallande, chanstagarna, idioterna, och de som kanske inte är lämpade att köra bil överhuvutaget enligt mig och inte de som körde för sakta eller parkerade så snyggt och därför vart kuggade vid uppkörningen. Få om någon som kör beter sig som en idiot idag riskerar att bötfällas då vi inte har ens en trafikpolis kvar per län numera.

#o • Uppdaterat: 2017-05-24 16:45
Axa

Previa
Precis, även dåliga eller farliga bilförare kan ha giltiga körkort som de tagit i en certifierad körskola och gjort alla rätt i uppkörningen.

#p • Uppdaterat: 2017-05-25 13:08
bgl

Komplettering till svar från sign HT19 i går kväll.
Naturligtvis rätt men du glömmer det största och mest dolda fossilkolinslaget i vindkarftverksbyggande, nämligen kapitalet som krävs för bygget. Nästan 70% av marknadens tillgängliga kapital är bildat genom produktion som har varit baserad på just fossilkol!
Om ett landbaserat vindkraftverk kostar 30 miljoner att bygga så är 20 av dessa fossilkolbaserade. Men en tänkt vinst i denna produktion på 5% krävs ett fossilkolproduktionsvärde på 400miljoner för att bygga detta verk. Jag överlämnar till någon annan att göra beräkningen av den fossilkolmängd som krävs för detta.

#q • Uppdaterat: 2017-05-26 20:17
PixelPatrik

Att elever på trafikskolor lägger för mycket fokus på slutpriset är trafikskolornas eget fel enligt mig. Eleverna på vår skola tillåts inte att prata om det i någon omfattande utsträckning, och då är det inte för att vi kör Gestapo-stilen. Det räcker att beskriva utbildningen i sin helhet så att eleven förstår varför vi gör de olika momenten och vad som krävs för att bli godkänns, så pratar de i regel inte mer om det. De elever som trots detta maler på om antal lektioner styrs bort från det samtalsämnet ganska omgående då vi ändå bara snackar ren skit om vi dömer på förhand. Vissa elever behöver mer tid än vad vi först bedömer och andra överraskar oss. Jag blev själv dumförklarad (genom handling) för ca ett år sen av en elev som inte alls ville acceptera min bedömning på ca 20 lektioner som är ganska normalt. Hon klarade på precis över 10, tror det var 11 st faktiskt. Efter den historian har jag bestämt mig för att fråga mina elever hur många lektioner de vill ha, de som i slutänden behöver träna mer kommer istället och ber mig om fler lektioner.

#r • Uppdaterat: 2017-05-28 17:19
Ulf Parde

VTI är lite av ett förbudsinstitut. Har ni sett dem föreslå höjda hastighetsgränser nån gång?
Jag tror inte vi behöver förändra förarutbildningen på mycket. Det funkar bra som det är.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.