Nästa artikel
Bilfrågan: Billigare med kamkedja?
Bilfrågan

Bilfrågan: Billigare med kamkedja?

Publicerad 8 juli 2014 (uppdaterad 8 juli 2014)
Kamremsbyten kan bli dyrt, varför använder inte alla tillverkare kamkedja? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Ford Fiesta fick gott betyg vid test i Vi Bilägare nr 18/2013. Min fråga är: Varför bygger Ford en Fiesta 2013 med kamrem när det är klart bättre med kedja? Bytet av kamrem kostar 10 730 kr efter cirka 24 000 mil. Blir det mycket dyrare med kedja? Konkurrenterna Nissan och Skoda bygger med kedja.

Ulf Eriksson, Bollstabruk     

SVAR:
Tyvärr innebär inte kamkedja någon garanti för ett oproblematiskt bilägande. Flera biltillverkare, däribland Volkswagen och Opel, har uppvisat allvarliga driftstörningar på motorer med kamkedja. I Volkswagens fall (även Skoda) så allvarliga att de nu återgår till kamrem. Kostnaden för att byta kemrem varierar kraftigt och är i vissa fall lägre och i andra högre än den redovisade för Fordmotorn.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-09-12 13:35
Janne G

Är det bara jag som tycker att frågan är lite onödig. Om vi förutsätter att remmen håller i 24 000 mil (vilket ju i och för sig ingen kan garantera, men det gäller ju i så fall även en kedja) så kommer det att göras maximalt ett byte under hela bilens livslängd. En utgift på 10 000 kan för all del vara tuff just när man ska betala, men slår man ut det på alla år tycker inte jag det låter så allvarligt.
Kamkedjor kan som sagt gå av de också, så sett ur det perspektivet måste ju en stötstångsmotor vara det bästa. Med andra problem som konsekvens.

#c • Uppdaterat: 2015-05-28 10:05
RobertSt2

Heter lösningen: kugghjulsdrivning?
Tacka vet jag den gamla hederliga stötstångsmotorn. Som ofta används inom flyget där driftsäkerhet är det primära.

#d • Uppdaterat: 2016-09-20 07:41
Uff.

Hade inte de gamla Volvo motorerna drev som styrde kamaxeln istället för kedja respektive rem.

#e • Uppdaterat: 2016-11-02 21:22
Juttefar

En seriös biltillverkare förser sin motor med kamkedja i bra kvalitet som kommer att överleva motorn/bilen utan problem.
Kamrem är en billig sniklösning som kommer att kosta ägaren mycket pengar för byten.
Kostnaden måste dock ses till att rem, vattenpump och spännare är tämligen billiga men eftersom nyare bilar är så förbannat trånga att jobba med blir tiden/kostnaden för bytet mycket hög.
Som lite historik måste nämnas att tokfrans som började det hela var ägaren av bilmärket Glas (senare övertaget av BMW) som försökte laga Fruns/Familjens tvättmaskin och upptäckte den tandade remmen som drev tvättrumman och tyckte det var en bra ide att ha i en bilmotor.
Ni får göra som ni vill men jag vägrar köpa en så usel konstruktion och ju fler vrångskallar som jag kommer kamremmen att försvinna från motor efter motor.

#f • Uppdaterat: 2016-11-04 15:58
R 75

Tiden är också en viktig faktor och brukar anges som bytesintervall. Tex anger Gates 7 år eller 16000 mil, vilket som kommer först. Ungefär liknande har också Conti och Pirelli. Någon av dessa större tillverkare märker remmarna med "original" !

#g • Uppdaterat: 2015-03-14 19:44
milkylainen

När hydraliska lyftare till ventilerna kommer blir vi av med den jädrans kamdrivningen.
Inte en sekund för tidigt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.