Nästa artikel
Volkswagen tappar förtroende som varumärke
Nyheter

Volkswagen tappar förtroende som varumärke

Publicerad 11 april 2016
När svenska konsumenter rankar de mest hållbara varumärkena trillar Volkswagen från plats 48 till 169 efter ”Dieselgate”.
I Sustainable Brand Index rankas årligen vilka konsumenterna tycker är de mest hållbara varumärkena inom olika branscher. Resultaten från 2016 visar att Volkswagen tappar flest placeringar av alla företag på listan jämfört med föregående år på grund av utsläppsskandalen. Biltillverkaren rasar från plats 48 till 169. 

Volvo hamnar på sjätte plats och blev bäst placerade varumärke inom kategorin ”Bilar”. Andra bilmärken som återfinns på listan är bland andra Toyota (39), BMW (96), Audi (102), och Mercedes-Benz (138).

När det gäller service och tjänster är bilprovningen branschledande med sin 33:e plats före Mekonomen (161) och Meca (214).

OKQ8 vann bränsleligan på plats 105 före Preem (110), ST1 (172), Ingo (178) och Shell (229).  

Sustainable Brand Index är Nordens största konsumentundersökning inriktad på hållbarhet. Totalt svarade 30 000 personer om vad de tycker om olika företags sociala och miljömässiga ansvar. 265 varumärken finns med totalt på listan i 2016 års upplaga av undersökningen.

Se hela listan här.

DIskutera: Vad tycker du om listan?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2016-04-14 12:30
N-iklas

AL:s resonemang är inte acceptabel då det saknar moral.
Han menar att det majoriteten tycker är alltid rätt oavsett om majoriteten har rätt eller fel.
Det innebär att om han blev anklagad för krigsförbrytelser och en enig domstol dömde honom till livstids fängelse så skulle han alltså acceptera detta utan minsta invändning med argumentet att majoriteten ju aldrig har fel...

Att han sedan var fullkomligt oskyldig och aldrig varit i närheten av några krig - ja det är ju bara flum och kvasifilosofi som man enligt honom själv inte ska tro ett ögonblick på eftersom en enig majoritet har beslutat att dessa omständigheter endast är fria fantasier.
Ett så hänsynslöst synsätt utan minsta känsla för rätt och fel är knappast acceptabelt.

#11q • Uppdaterat: 2016-04-14 12:44
N-iklas

Lägg ner själv eftersom du har totalt fel därför att det du baserar ditt resonemang på är felaktig och missvisande grund och vägrar erkänna det.
Dessutom påstår du saker som inte ens bygger på ovanstående feltolkningar utan är medveten osanning i syfte att göra retoriken mer dräpande här och där.
Inte bra alls.

#11r • Uppdaterat: 2016-04-14 12:44
Hackenbush

Sluta diskutera person här och återgå till sak.

#11s • Uppdaterat: 2016-04-14 12:50
Vidstige

AL, ja det saknas transparens och problemet är att folk då inte riktigt kan jämföra olika bilmärken och vad som skiljer i t.ex. kvalitet. Då kan ju märken som har sämre kvalitet slå ut märken som har bättre kvalitet. Nu när Opel enl vad du själv sa, har bättre driftkvalitet än VW, så tycker du ändå inte märket borde få finnas kvar. Jag förstår inte hur du resonerar som den ultrakapitalist som du kanske är. Vidare så påtalade jag att euron har gett Tyskland konkurrensfördelar gentemot andra länder i EU.

#11t • Uppdaterat: 2016-04-14 13:53
Vidstige

AL, Opel hade dålig driftkvalitet förr, inte så nu. Det tar tid att ändra folks uppfattning och en stor anledning till det är att det saknas transparens. Då tror t.ex. folk att VW håller högre driftkvalitet än Opel, även fast det omvända kan vara sant idag. Dålig transparens sätter marknaden ur spel. Med högre transparens kunde förstås även VW höja sin driftkvalitet för att hänga med i konkurrensen, även om det då skulle innebära sämre förtjänst när det gäller eftermarknaden och sälja reservdelar. Det är vi konsumenter som är förlorare, särskilt vi som har äldre bilar.

#11u • Uppdaterat: 2016-04-14 14:35
Vidstige

AL, som jag skrev, efterom det är bristande transparens så är det förstås svårt för konsumenter att veta att Opel höjt sin driftkvalitet och hur mycket. Då tar man kanske det säkra för det osäkra och undviker märket då man kanske har dåliga minnen av märket som det var förr (med all rätt). Det samma gäller förstås att veta hur VW ligger till idag, exempelvis om skiftet från kamkedja till kamrem inneburit en reell förbättring av kvalitet eller om det blir ännu sämre i långa loppet när bilarna blir gamla.

#11v • Uppdaterat: 2016-04-14 14:55
Axa

AL
Det är kanske mycket vi inte är överens om men håller helt med om att man med statliga pengar inte räddar enskilda privata företag, särskilt om det inte är krav om återbetalning med ränta. Bankerna har ju räddats tidigare och som konsument blir man drabbad dubbelt.

#11w • Uppdaterat: 2016-04-14 15:22
Vidstige

AL, håller med om att Opel kommer få svårt att nå bra lönsamhet. Volymerna blir inte tillräckligt stora troligen och märket kan ju inte säljas som premium, dvs större marginaler per såld bil. Man hamnar dessutom nu i det svåra premiumlight-segmentet där ju Saab befann sig.

#11x • Uppdaterat: 2016-04-15 10:16
Pi

Skulle Opel vara "premium light" ? Tja - i så fall bör väl de närmaste konkurrenterna också vara det - alltså typ Renault, Peugeot, Kia, Hyundai, Skoda, Seat, Mazda m fl...

#11y • Uppdaterat: 2016-04-15 14:18
Vidstige

Pi, ja nog kan man säga att Opel och många andra konkurrenter är premium light eller nära det. Samtidigt får man problem när man försöker ta ut ett högre pris för det. VW börjar få samma problem även om man har betydligt större volymer. Opel är ju idag rätt mycket av vad Saab var innan nedläggning.

AL, det var ett kul uttalande! Inte direkt nära...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.