Nästa artikel
Få håller hastigheten i stadstrafik
Nyheter

Få håller hastigheten i stadstrafik

Publicerad 8 april 2016 (uppdaterad 2 september 2016)
På 40-vägar fanns det flest fartsyndare enligt NTF:s mätning.
40-vägar var sämst, där körde över hälften av bilisterna för fort.
Under hösten har trafiksäkerhetsorganisationen NTF undersökt vad trafikanter håller för hastighet i tätort. På 69 mätpunkter i 23 tätorter kontrollerades hastigheten hos cirka 1,5 miljoner fordon.

Resultaten visar att 64 procent av den studerade trafiken höll hastighetsgränsen. Sämst var bilisterna på att hålla rätt hastighet på 40-vägar, där 56 procent körde för fort. På gator med 50 kilometer i timmen höll 66 procent hastigheten och på 60-vägar körde 75 procent lagligt. Där det råder 70 kilometer i timmen följde 72 procent hastighetsgränsen.

NTF konstaterar att det inte skett några förändringar jämfört med 2014 och att det kan bli svårt att nå upp till riksdagens mål om en halvering av dödsfall i trafiken mellan 2007-2020.

– Hur länge ska vi nöja oss med att konstatera att folk kör för fort och att för många dödas och skadas i våra tätorter? Om vi ska halvera antalet dödade i vägtrafiken till 2020 måste hastighetsefterlevnaden bli mycket bättre – och det börjar bli bråttom, säger Marie Nordén, generalsekreterare för NTF.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten av hastighetsmätningarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2016-04-10 10:03
Farbror Blå

Antifeministen, jag håller med om att man ska satsa på annat än trafiksäkerhet. Vården av psykiskt störda , inkl. suicidala, är en katastrof ,vilket är en av många anledningar till att polisen inte har tid att lägga mer tid på trafikövervakningen.
Det skadas mellan 20000-25000 i trafiken varje år, varav 2500-3000 skadas allvarligt. Siffrorna sjunker trots ökat antal invånare och fordon, vilket måste uppfattas som att trafiksäkerhetsarbetet är på rätt väg. Sjukvården för trafikskadade kostar extrema pengar för samhället. Hade den som varit vållande till en trafikolycka behövt betala hela kalaset ur egen ficka hade denna person troligen ökat på självmordsstatistiken ytterligare.

Hultarn, läs #7.

Von Kloten: läs #7, tillägg: Att sänka farten från 70 till 60 har stor effekt på bromssträckan och skadebilden. Kroppen är inte skapt för att färdas i höga hastigheter. Stoppas kroppen abrupt upp i hastigheter över 70 km/h så flyttar sig de inre organen så pass mycket att inre blödningar lätt kan döda dig.

Tvärnit, jag har svårt att hänga med i dina resonemang om tussilago, polisers tyckande, politiker, skämtande med prominenta buset m.m.
Du har säkert varit med om en hel del i ditt liv som inte jag varit. Dina åsikter är lika berättigade som någon annans även om inte jag håller med dig om mycket utifrån min verklighetsbild. Vilken körlärare du haft har jag ingen aning om, men om denne lärt dig följa trafikrytmen som är för hög så skulle jag vilja prata med vederbörande.

#11g • Uppdaterat: 2016-04-10 13:56
Tvärnit

@ Farbror Blå. Då ska jag ta och förtydliga mig.
I trafiksäkerheten så finns det lösningar som är direkt kopplade till politik.
Att leder och övrig tillbyggnad av infrastrukturen som i sig skulle minska antalet olyckor låter dröja på sig, det är politik baserad på hur pengarna ska fördelas plus då den gröna agendan och på det ren o skär elitism.
Lagd politik har slagit fel, cityhandeln har tagit storstryk på grund av att det råder ett helvete för godstrafiken att ta sig till, alla som jag känner undviker city på grund av allt bök och det finns gott om köpcentran med fria parkeringar i gross och med partihandeln så kommer även de andra näringarna.

Olyckorna och utsläppen har förflyttats ut till stormarknaderna och det har blivit till det sämre då områdena ligger under en hög koncentration och på det givetvis en politik som istället för att öppna upp ett flöde beskär befintligt vägnät i filer med rent idiotiska lösningar såsom betongväggar vilka blockerar sikten. Stressen är hela tiden närvarande i och med att bilisterna tvingas till att packa ihop sig som katter i en tunna och på det då åkarna med sina långtradare som har sina tider att hålla och är tvingade till att pressa in sina stora fordon där knappt en mellanstor bil kommer igenom.

Polisen står som tussilagon om våren i dikeskanterna, över åren så har jag stött på till mesta del stöddiga poliser som ägnat sig åt spekulationer, provokation och ren o skär lögn och det i trafikärenden ska jag tillägga och de högg i sten där på plats. Jag som de flesta andra undgår ju inte heller skriverierna om den kamratliga anda som råder inom polisen.

Då jag tog B och en uppkörare - CE , jadå gubben spann som en katt när jag rattade fram lastbilen - så ska den tas! Ett tungt fordon ska hållas i rull! Bromsar gör man bara i nödfall.
Det är sådant här i livet som en del aldrig kommer att förstå då de inte kan läsa i mellan raderna.

#11h • Uppdaterat: 2016-04-10 21:40
IchVW

Vet inte om någon påpekat detta tidigare, men det är förvånande att andelen som kör ordentligt ökar ju högre hastighetsbegränsningen är. Men min erfarenhet är att om man ligger på små landsvägar på landet i laglig hastighet så kommer man förr eller senare hamna bakom någon som kör i 50 - 60. Jag har väldigt sällan sett att folk kör fortare än 60 på landsvägar där det är 70 som gäller.

Men, där det är större vägar med högre hastighet så kör nästan så gott som alla väldigt mycket över hastighetsgränsen. Det har hänt att jag kört om bilar på landsvägar där det är 70 som gäller, och sen har samma bil susat förbi mig lite senare när man kommer ut på stor väg.

Så resultaten förvånar mig. Nu lägger jag ingen värdering i det jag konstaterat, men visst är det märkligt att resultaten visar helt tvärtemot erfarenheten. Kanske beror det på att mätningarna var gjorda i stadstrafik och jag utgår från landsbygden, men visst är det en intressant rapport?

#11i • Uppdaterat: 2016-04-10 22:30
Roger Skagerström

Roy - kom till Linköping får du se ;) Nej - det går inte ihop. Gyllene exemplet är Hamngatan i Linköping som förut var en 2+2 genomfartsled. Nu har man dock bestämt sig att det inte ska vara det. Så man har gjort om den till en 1+1 med de överblivna filerna konverterade till bussfiler. Enda problemet är att då det verkligen är mycket trafik - då ska de köerna som förut var rätt sega men ändå flöt på in i en fil åt vardera håll. Detta leder till att (pga hur flödena går) bussarna som är på väg ut från resecentrum och ska in på Hamngatan inte kommer in i bussfilerna. På Tullbron som ligger ett halvt stenkast därifrån så har man gjort VÄNSTER fil till bussfil - trots att de oerhört få bussarna som kör där måste svänga HÖGER längre fram för att komma in till resecentrum. Så majoriteten av bilarna som ska till VÄNSTER måste då byta till en 50 meter lång filsnutt framför den avslutade bussfilen. Och bussen måste byta till höger så den kan komma in till station. Eller ja... Vilka bussar det nu är. Har bara sett en buss där. Antar att det går nån lokalinje den vägen.... Allt är helt felbyggt och saknar total logik.

Att det inte kommer funka som tänkt beror på att Linköping är en låtsasstorstad där majoriteten av de som åker bil där faktiskt inte bor i stan utan i de många ytterområdena och småorterna runt om. Rent utav "på landet". Och för att få livet att gå ihop åker folk bil.

Jag pendlar med buss. Som är försenad när det är snö. Som är försenad när det är ombyggnationer. Som helt plötsligt inte kommer alls. Som ställs in när det blåser för mycket. Majoriteten av dagarna funkar det. Men när det inte funkar så står man där. Att vänta 1-2 timmar i minus 20 har hänt mer än en gång och är inte roligt. Då tänker man med varma tankar på bilen som står hemma i garaget.

Det de även vill att fler ska cykla i cykelstaden Linköping. Stan med ständig motvind och som faktiskt ligger i Sverige som består av slask och snö 3-4 månader av året. Nu finns det folk som gört. Bland annat den gode Demirokk som styrt och ställt. Men det finns nog en gräns även där. Hur många lårbenshalsar är det värt?

Nej. Att folk kommer fortsätta åka bil är svårtstoppbart. Att då med vilje proppa igen populära pendlingsstråk är dyrt och korkat. Då kommer folk åka någon annan väg. Tills de proppar igen där. Och så kommer det fortsätta tills man för många miljoner förstört hela stan.

Sen när vi nått den fina världen där majoriteten åker elbil om en 15-20 år - vad ska man göra då? Bygga om skiten igen?

#11j • Uppdaterat: 2016-04-11 17:03
BrandTord

Det har sagts förut, och sägs igen: Vägarna blir snabbare och säkrare, fordonen blir snabbare och säkrare, och ändå sänks hastigheterna. Kryphastigheter på 40 km/h börjar bli mer eller mindre standard på kilometerlånga raksträckor där det otrafikerat går att hålla det dubbla, ofta mer än så. "Nollvisionen" kan enklast sammanfattas med ett gäng nollor som strävar efter en hastighet på 0 km/h.

#11k • Uppdaterat: 2016-04-11 18:27
Pi

...fast vi människor blir tyvärr inte hållbarare så det krockvåld som uppstår vid lite högre hastigheter är ändå svårt att trolla bort - även om bilarna blivit mycket bättre. Tror att AL nämnde lite om detta härom dagen.

#11l • Uppdaterat: 2016-04-12 01:30
John2008

Jag tillbringar genom mitt yrke många timmar i veckan på vägarna, och vill tillägga att det är få som håller hastigheten även på landsvägarna, speciellt där det är skyltat från 80 km/h och uppåt. Upplever att antalet fartdårar (som kör en hel del för fort) ökat på senare år. Men som alltid finns det de som inbillar sig att hastigheten inte har något med hur stor olycksrisken är eller hur utgången blir vid en olycka. Kanske att det är läge för skolbänken igen?

#11m • Uppdaterat: 2016-04-12 14:31
ola e

Jag tror säkert att de flesta vet att olycksrisken och skaderisken är något större vid högre hastighet. Det är dock synd att man inte gör bedömning efter sträcka eller tid. Exempelvis och du kör 1 km med 40 km/tim tar det 90 sekunder, kör du samma sträcka med 50 km/tim tar det 72 sekunder. Dvs. om du kör 50 km/tim är risken lite högre i 72 sek, men sedan fortsätter den som kör 40 i 18 sekunder till med risk.

Svårt att hitta statistik om riskerna men Veidirektoratet i Danmark har lite statistik.
I stadstrafik sker 47 % av dödsolyckorna i godkänd hastighet, 16 % i max 10 km/tim över och 10 % i max 20 km/tim över hastighetsgränsen. Jag har försökt att hitta statistik om hur stor andel som kör i olika hastigheter, men jag hittade bara vid högre hastighetsgränser t.ex. vid 80-gräns körde 66 % fortare än lagligt. Om man jämför med Sverige där hastighetsgränsen är 50 km/tim så körde 42 % lagligt. 52 % körde mellan 1-20 km för fort. Tror att Sveriges och Danmarks siffror är ganska lika.

Det skulle betyda att 42 % som kör lagligt orsakar 47 % av dödsolyckorna och 52 % som kör max 20 km över gränser orsakar 26 % av dödsolyckorna i stadstrafik.

#11n • Uppdaterat: 2016-04-12 15:20
Farbror Blå

Ola, bra att du plockat fram statistik. Aldrig fel lägga ut länken för de som vill kontrollera.
Ditt resonemang första stycket är jag kritisk till när det verkar som att du hävdar att 50 km/h är att föredra framför 40km/h då man inte behöver vistas på samma vägsträckning lika länge. Är du verkligen seriös eller missuppfattar jag dig?

Jag är fundersam till statistiken angående hastigheten vid olyckstillfället då detta sällan går att utreda nämnvärt mer än om tekniker undersöker olycksplatsen samt fordon och rättsmedicinare undersöker den döde. I Sverige utförs oftast inga ordentliga utredningar om kollisionshastigheten mer än vid dödsolyckor. Den som kört bilen underdriver ju oftast sin hastighet och vittnen brukar inte ha speciellt tillförlitliga uppgifter heller.

De flesta här i diskussionen verkar vilja färdas så snabbt det bara går på våra vägar med sina fordon. Bilarna är ju så himla säkra nu för tiden, men man glömmer att de flesta fotgängare och cyklister inte är iklädda speciella rustningar. Det pratas om hastighet med moms och att det var bättre förr trots att det då gnälldes över för oflexibla hastighetsbegränsingar.
Med handen på hjärtat, om du bor tillsammans med dina barn intill en hyfsat trafikerad gata då är du nog jäkligt glad om det står 40 istället för 50 på skylten. Ännu bättre om trafiken då inte tillämpar "moms".

#11o • Uppdaterat: 2016-04-12 15:50
ola e

Här är en länk, se sidan 9 -10. Sidan 10 visar alla dödsolyckor där man kunnat fastställa hastigheten före olyckan. Observera att singelolyckor 56 % där man kör mer än 20 km för fort. Fotgängarolyckor där 66 % sker med laglig hastighet. De flesta olyckor med hastighet inblandad har med mycket hög hastighet. Men där sker många olyckor p.g.a. alkohol eller inget bilbälte. Man måste kunna dela upp hastigheten på detta sätt för att få veta.

När vi fick varierande hastighetsgränser 2009/2010 blev det ju så att nästan alla ändringar är sänkningar av hastigheten.

http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_data/publikationer/Lists/Publikationer/Attachments/508/hastigheder%20ved%20d%C3%B8dsulykker.pdf

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.