Nästa artikel
Lyckat koncept

Lyckat koncept

Publicerad 25 december 2014
VW Passat var inget kvalitetsbygge men designen, användbarheten, ekonomin och vägegenskaperna kompenserade.
Volkswagen Passat sålde mycket bra redan från den septemberdag 1973 då det första exemplaret rullade mot Sverige. Längsmonterad motor framför framaxeln och framhjulsdrift via en växellåda monterad just bakom gav fina innerutrymmen och god komfort till ett konkurrenskraftigt pris. VW skröt med att armbågsutrymmet bak var endast en centimeter mindre än i Volvo. Benutrymmet bak var som i en Mercedes W123.

Passat fanns som två- och fyradörrars halvkombi samt Variant – Volkswagenspråk för kombi. Egentligen kom konstruktionen från Auto Union, eller rättare sagt DKW eller Audi, med ett stänk av NSU på slutet. Volkswagen kom över en hel del framhjulsdriven kompetens när man 1964 köpte upp Auto Union. Namnet DKW paketerade man raskt om till Audi för att slippa tvåtaktsstämpeln.

Inom Auto Union pågick utvecklingsarbete med nya modeller och de första DNA-kedjorna till vad som skulle bli Volkswagens vattenkylda sjuttiotal återfinns här. Volkswagen köpte även upp NSU 1969. Deras just färdigutvecklade K70 lanserades som en Volkswagen. Därmed förbereddes både marknaden och det omfattande verkstadsnätet på vad som komma skulle.

Audi 80, som presenterades året före Passat, var en nästintill identisk bil mekaniskt. Det var med koncernens vattenkylda modeller som man på allvar började tala om plattformar, i det här fallet heter den ”B1”. Genom att hålla mekaniken någorlunda samlad inom Volkswagengruppen och sedan låta den individuella biltillverkaren klistra vad den uppfattar som sin egen personlighet utanpå hålls produktions- och utvecklingskostnader nere.

Konceptet är framgångsrikt och har tjänat Volkswagen väl genom fyra decennier. Men frågan är nu som då om det verkligen skapar särskilt charmiga bilar.

Artikeln är publicerad i samarbete med Klassiker och publicerades i Vi Bilägare nr 1/14.

Diskutera: Vad tycker du om klassiska Passat?
VW Passat LS 1975

Nypris: 28 075 kronor.
Värde idag: 10 000–20 000 kr.
Motor: Fyrcylindrig radmotor med överliggande kamaxel, kamrem två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 1 471 cm3. Max effekt 75 hk DIN vid 5 800 v/min. Max vridmoment 114 Nm vid 3 500 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 425/B 161/H 136 cm.  
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. MacPherson fjäderben fram. Stel axel bak. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak.
Fartresurser: Toppfart 161 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 12,5 s.
Förbrukning: 0,87 l/mil.

Livscykeln

1972 Audi 80 börjar tillverkas i maj och kommer till Sverige som 1973 års modell. Först bara som tvådörrars sedan. Bilarna får mycket beröm för lysande vägegenskaper.
1974 Passat, på B1-plattformen, introduceras i Sverige. Passat finns som två- och fyradörrars halvkombi och som femdörrars kombi – Variant. Sportiga TS med 85 hk har dubbla strålkastare.
1975 Sätesstoppning i skummaterial och modifierat länkage till växellådan. Kortare spak – precisare lägen. Kantiga kofångare med ändbitar i plast som gärna ramlar av.
1976 1,5-litersmotorn byter plats med en 1,6 och 1,3:an försvinner i Sverige. 75 hk blir 72 på grund av strängare avgaskrav. Toppmodellen heter nu GLS och har 82 bränsleinsprutade hästkrafter.
1979 Facelift med klossigare front och akterparti. Plastöverdragna kofångare. Dieselmotor på 50 hästkrafter finns att köpa.
1979 Passat med 110 hästars insprutningsmotor – GLI.
1980 På hösten 1980 tillverkas nästa generation Passat, B2. Över två miljoner B1 har tillverkats. Under skalet är B2 mycket lik B1, men för första gången kan Passat levereras med femväxlad låda.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-12-26 14:06
Tobo

SKF, det stämmer bra. 1975 kom halvkombimodellen av Passat.
Innan dess var det en sedan med halvkombiutseende.

#c • Uppdaterat: 2014-12-26 15:41
Rikard

Har haft en -79 GLi, skapligt pigg med motorn från Golf GTi.
En liten historia om bilen. Jag gick och köpte mig en Swift GTI i mars -88, väl hemma med den berättade sambon att vi skulle ha barn, en Swift rymmer inte ens underredet till en barnvagn. Farsans Opel hade skurit, och på bakgården hos en handlare, längst in i hörnet stod 2 bilar, en Volvo 340 och den nämnda Passaten, vi fick dom till paketpris. Efter nån vecka i garaget med svets och plasticpadding så bilen skaplig ut, dottern föddes och vi for till fjälls, sista biten innan Åre gick den knappt alls, startade, men det gick inte att gasa, då dog den.
Vi åkte skidor en vecka i hopp om att bilen skulle nyktra av sig själv, och det hade den delvis gjort, vi kom till Brunflo en bit efter Östersund innan den blev okörbar.
Det var fredag em, -15 grader, snöade på tvären, dottern 1,5 mån gammal.
Fick syn på en verkstad utmed vägen "Kör in ska vi kolla" meken öppnade huven, tittade i 3 sek, uttryckte ordet INSPRUTNING tydligt och släppte huven "Backa ut bilen igen"
Förutom att det mesta just känndes hopplöst fick sambon mjölkstockning, gör tydligen satans ont, och 1988 fanns inga hyrbilar att tillgå i Brunflo, vi fick hacka på tomgång till Ösersund, där alla som hyrde ut normala bilar hade stängt, OK kunde erbjuda en Toyota HiAce skåp utan mellanvägg och 2 säten.
Dotterns stol spändes fast på motorluckan med ett spännband. Jag hyrde bilen på ett dygn med fria mil, och innan tiden gått ut var jag tillbaka efter släppt av sambo och dotter i Stockholm med 122 mil mer på mätaren, föreståndaren på OK var måttligt nöjd att dom hyrt ut den med fria mil.
Med upp var också min far med bil och släp, KL 4 på morgonen innan vi var framme lyckades farsan snurra 3 varv på E14 med bil och släp utan att hamna i diket, halt var bara förnamnet. Vi var hemma igen sent på lördagskvällen, och jag somnade ovaggad.
Bilen felsöktes på verkstad, det var bränslepumpen, den pumpade, men orkade inte trycka nog mycket som behövdes för det mekaniska K-jetronic. Bytte pump själv och fick en läxa jag aldrig glömmer, lossa aldrig en pump eller filter utan att säkerställa att trycket är 0. När jag lossade pumpen fick jag all bensin rakt i ögonen och det tog 10 min innan jag såg nått, och en vecka innan jag såg klart.
Bilen tuffade på några år, men jag hade turen att bli påkörd och fick den inlöst för dubbelt så mycket jag o farsan gav för båda bilarna.

#d • Uppdaterat: 2014-12-26 16:49
Havsfidran

En Sån bil men kombimodell vill jag ha! Det är riktigt coola första modellen av Passat

#e • Uppdaterat: 2014-12-26 18:29
PREVIA

Självklart skulle man valt Passaten före den BMW man fick hålla till godo med.
Körde på den tiden själv en BMW 2500 1973 som var lackad i en snygg grön metallic som på bilden och klädseln var beige plychklädsel med en jättefin rak sexa på 150 hk som bara drog 0,84 l per mil trotts utväxlingen som var gjord för omkörning utan att behöva byta växel.BMW var mycket för att visa hur säkra deras bilar var med bilder på bilar som kom rullande utan att det vart skador så att dörrarna inte gick att öppna osv. En bil man saknar fortfarande,Ingen rost men den såg ut att vara rostskyddad från början och var i en annan prisklass än Passaten och något snyggare.

http://www.in-fuenf-schritten-zur-freude.de/de/content/download/91/469/version/10/file/Arri.jpg

#f • Uppdaterat: 2015-01-01 20:34
Roy J

Det måste varit 1986 som min nya kvinnliga bekantskap (blivande fru och ex) och jag bestämde oss för att tillsammans skaffa bil. (Jag hade varit billös i ett halvår.) Hon hade en arbetskamrat som ville sälja sin Audi 80. Man inbillar sig ju gärna att en kamrat inte säljer vad som helst till en - men där hade jag fel. Turligt nog var bilen orange, så rosten syntes inte på längre håll - en kilometer eller så. En löjligt enkel bil i positiv mening. Automatlåda och en pigg karaktär. Visst, gungig fjädring och tämligen obekväma säten, men rymlig för sin storlek. Den blev snabbt döpt till katten Gustafs hundpolare - Ådi. På sitt sätt var det ett trevligt vrak, men efter ett halvår uppdagades alltför många fel för att det skulle vara lönt att behålla honom, så det blev en nyare bil. Men det är en annan historia.

#g • Uppdaterat: 2014-12-26 16:58
milkylainen

Fortfarande inte en kvalitetsbil... vägegenskaperna usla och motorerna alldeles för törstiga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.