Nästa artikel
Renault visar framtiden
Biltestarbloggen

Renault visar framtiden

Publicerad 17 oktober 2014 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Namnet Eolab kommer från eo som betyder vind och förstås laboratorium. Bilen är forskningsplattformen bakom Renaults första laddhybrid.
Visst har vi sett och ibland kört konceptbilar. Men Eolab slår faktiskt det mesta. Renault har byggt en bil från början avsedd att vara en laddhybrid. Det som är extremt är hur man tagit ner vikten och den förbrukning man då lyckas nå.
 
Det här är ett lite annat synsätt än det konkurrenterna hittills har åstadkommit. De flesta laddhybrider är ju bilar ur det vanliga modellprogrammet som försetts med en elmotor och ett batteri. Inte undra på att dessa blir tunga och heller inte lyckas nå så särskilt låg bränsleförbrukning, när man tagit det mesta av batteriet och det går över från ren eldrift till hybrid.
 
Renault hade samma utgångspunkt när ZOE visades som koncept för oss journalister.
 
Elbilar och laddhybrider ska baseras på helt nya plattformar och med teknik avsedd för en lättare och renare drivlina.
 
Om vi skulle jämföra Eolab med
en vanlig Clio, så väger den ungefär 100 kg mindre, trots att Eolab har både bensinmotor, elmotor och ett batteri. Och enligt EU:s - i och för sig aviga- körcykel, så är det här en 1-litersbil, d v s drar 1 liter/100 km.
 
Karossen med extremt lågt luftmotstånd döljer ett hundratal nya konstruktioner, 40 patentansökningar och ett mycket intressant nytänkande.
– En laddhybrid i Clios storlek, ska vara lika funktionell, lika komfortabel och användbar som en vanlig bil och heller inte kosta särskilt mycket mer – inte över 20 000 €! sades vid provkörningen i Paris i onsdags. 
 
Det innebär att Eolab, om den kunde säljas i dag skulle kosta 185 000 kronor! Och det finns ingen laddhybrid som klarar 60 km på ren el, går på 3,6 l/100 km som hybrid och som man kan sitta fyra personer i. Fanns Eolab i dag skulle jag köpa den.
 
Att köra Eolab kändes verkligen som att köra en framtidsbil!  Inte för allt krimskrams vi numera vant oss vid – utan just för den låga förbrukningen och ur en miljöaspekt.

Diskutera: Vad skulle du vilja se för utveckling hos nästa generations hybridbilar?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-17 17:29
Pi

Jag kan hålla med Erik att om bilen fanns för 185.000 kr idag så skulle den rimligen bli en storsäljare och även undertecknad skulle nog i det läget kunna tänka sig att bli Renault-ägare...:)

#2 • Uppdaterat: 2014-10-17 20:39
Irvor

Varför så tillkrånglad design ?
Vem ska bli först med en vanlig "slätstruken" modell med lika mycket batterier som Tesla, men med ex. ca 150 hk och en räckvidd på typ 50-60 mil ?

En tanke: SAAB med en ny halvkombi med dessa egenskaper...!

#3 • Uppdaterat: 2014-10-17 21:11
ohlmark

Självklart kan man få en cykelbil att gå på luft men hur blir det med krocksäkerheten?
Och håller delarna fortfarande ihop efter 25 000 mil?

Billiga lättbyggen strider liksom mot vad som är tekniskt möjligt så hur man lyckats med DET är bra mycket intressantare än att tala om självklarheter som att luft inget väger…

#4 • Uppdaterat: 2014-10-17 22:20
Roy J

Utseendet har jag redan kommenterat i den tidigare artikeln.
Funderar just nu på om den har två dörrar bara på ena sidan.

#5 • Uppdaterat: 2014-10-18 10:52
Swemba

@Irvor, svaret på varför designen är så "tillkrånglad" finns i artikeln.

#6 • Uppdaterat: 2014-10-18 10:58
Hackenbush

Designen är för lågt luftmotstånd och lägre bränsleförbrukning förstås men jag skulle nog ändå föredra lite mer normal design och en aning högre bränsleförbrukning. Som konceptbil för att visa vad de kan är det ju ok.

#7 • Uppdaterat: 2014-10-18 12:50
PREVIA

Om man vill använda bilen på vintern utan att fastna i snön och få med sig fyra passagerare med normalt bagage, en bil med riktiga backspeglar så kan man med fördel välja en bil som redan finns att köpa idag både som ny och begagnad en laddhybrid. Fast då drar den 2 liter per 100 km.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-18 22:31
Pi

Previa - talar du om Prius laddhybrid så har den ju bara runt 2 mils elektrisk räckvidd och det är ju rätt stor skillnad jämfört med 5 mil och sen är det ju inte minst prisindikeringen på denna bil som låter oerhört intressant - inte minst jämfört med Priusen och för den delen även övriga laddhybrider. Men de flesta av dessa har ju i alla fall väsentligt längre elektrisk räckvidd jämfört med Priusen.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-20 02:02
John2008

Jag tycker att det borde gå betydligt fortare att få fram mer miljöanpassade bränslen och som går att tanka på närmaste mack. Att tanka hybridbilar med fossilt bränsle och kalla dem miljöbilar är fel. Vilket år kommer vi i Sverige i genomsnitt köra bilar som har samma förbrukning som Eolab och som tankas enbart med klimatneutralt bränsle?

#a • Uppdaterat: 2014-11-01 13:45
Havsfidran

Man får vara glad om det går att köra den på 0,2. För övrigt tänker jag bara på Ebola när jag ser namnet

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.