Bild
Nästa artikel

Koncept ger glimt av Audis nya glasdesign

Bilsalonger

Sist ut i Audis kvartett med konceptbilar är terrängbilen AI Trail som nu premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt. Bilen lär stanna vid ett fantasibygge men har faktiskt en detalj som närmar sig produktion.


 

Audis AI Trail är en designstudie på en eldriven terrängbil med en förväntad räckvidd runt 45 mil på landsväg och en maxfart på 130 km/tim. Vid terrängkörning har Audis ingenjörer räknat ut att litium ion-batteriet i golvet räcker till 25 mils körning. Bilen drivs av fyra elmotorer intill de 33,5 tum stora däcken som ger ett vadningsdjup på en halvmeter.
 

Audis designteam tänker sig att AI Trail ska kunna leasas via en bilpool när suget efter naturen blir för stort.

Så långt är AI Trail ett ganska normalt terrängfordon som till viss del liknar de mindre side-by-side som redan i dag tillverkas av tex John Deere och Polaris. Men där tar likheterna slut.

När mörkret sänker sig tar Audis konceptbil hjälp av fem drönare försedda med inbyggda Matrix LED-insatser för hel- och halvljus. Dessa kan även filma området runt bilen eller campingplatsen om så önskas. Drönarna är vanligtvis placerade i den främre delen av lastkorgen där de även laddas.
 

Fem drönare används för hel- och halvljus under namnet ”Audi Light Pathfinders”. Drönarna sitter vanligtvis i lastkorgens främre del och kan även skickas ut för att filma. En viktig detalj när Generation Z ska visa upp sina äventyr på Instagram.

Konceptbilen smygvisades på Gotland i slutet av augusti där Vi Bilägare fick möjlighet att närstudera och provsitta den ömtåliga konceptbilen. Utsikten från förarplatsen är föredömlig tack vare de brutna sidorutorna som även utgör bilens midja.

Vi Bilägares reporter Klas Skarin var på plats när Audi AI Trail smygvisades på Gotland.

Just de brutna glasrutorna är den enda detaljen som är planerad för produktion och kommer då att ha en fast överdel och en nederdel som går att hissa upp och ner. Glasdesignen ger stora aerodynamiska fördelar men vilken modell som blir först ut vill Audi inte avslöja.

Diskutera: Vilken modell tror du är först ut med Audis nya glasdesign?

 

Kommentarer

#1
2019-09-12 12:41

Nästan hur cool som helst. Fast blodsbatteri i obygden där det inte finns några laddstationer... bättre då med en schysst diesel och en hoper extradunkar i korgen på taket.

.

#2
2019-09-12 19:13

Vad länge sedan det var jag såg en schysst science-fiction film....

#3
2019-09-12 20:45

Märkligt att ta fram en sådan här skapelse.
Terrängkörning är förbjuden i obygden, var ska den användas?
Men att återinföra sidorutor är ju trevligt, men det är ju att gå mot strömmen, de flesta biltillverkare verkar ju avskaffa dessa.

#4
2019-09-12 22:24

Månen tur och retur?
Men jag gillar designen på sätena. Har egentligen aldrig riktigt förstått varför det alltid ska vara så svulstiga stolar i bilar idag.

#5
2019-09-14 09:00

Axa: För att de ska passa fru Thai på 45kg och "Jag har ätstörningar" på 200kg... :P

#6
2019-09-15 06:58

Ett steg bort från den likriktade design Audi haft likt ett glasvatten under många år, alltid något nytt, kul att se.

#7
2019-09-17 00:33

Milky
Nja, riktigt så är det väl inte. Det är ju vanligare att man ser pinnsmala fotbollsmammor i en XC90 och 200 kg i en gammal Focus än tvärtom...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.