Nästa artikel
Hitta lägsta pris på ledbytet
Reportage

Hitta lägsta pris på ledbytet

Publicerad 17 december 2018 (uppdaterad 22 september 2021)
Glapp i styr- eller spindelleder är en vanlig orsak till att bilen blir underkänd i besiktningen. Vi har tittat på vad lederna kostar att byta och jämfört märkesverkstäderna med de oberoende konkurrenterna.

Alla bilar som går igenom en kontrollbesiktning får en översyn av styr- och spindelleder. Om det är glapp i lederna blir det anmärkning. Då krävs det en återbesiktning för att bilen ska vara laglig att köra med. Innan dess måste bilägaren bekosta ett byte av den glappa leden – och det kan vara dyrt.

Tusentals bilägare måste varje år byta styr- eller spindelleder. Enligt Transportstyrelsens statistik från 2014 är glapp i spindellederna den fjärde vanligaste anmärkningen på besiktningen. Glapp i styrleder kommer som den femte mest vanliga anmärkningen på besiktningen.

– Styr- och spindelleder är i grunden ganska lika konstruktioner. Det finns tre orsaker som ligger bakom hur länge lederna håller. För det första hur bra leden tätar, vilken kvalitet det är på gummi- eller plastmaterialet som ska skydda leden från fukt och smuts. För det andra hur mycket smöjmedel som används, hur mycket fett det är i lederna. Det tredje är hur bra smöjmedlet är, vilken kvalitet det är, säger Morgan Isacsson, Bilprovningens tekniska expert.

 

Spindellederna är en länk som finns för att hjulen ska kunna vridas och för att få fjädringen att fungera. Lederna består av en stålkula som är lagrad i ett kulhus av metall. Mellan dessa finns en lagring av plast och smörjmedel samt en tätning av gummi eller plast. Tätningen ska skydda leden från smuts och fukt.

– Det som brukar hända är att det kommer in vatten, vägsalt och smuts i leden som gör att stålkulan börjar rosta och i sin tur förstör plastlagringen. Då blir leden glapp och riskerar att separera. Om tätningen är dålig mellan metallen och gummit i leden kommer det in vatten. Då börjar rostprocessen rätt tidigt, det kan bli korrosionsangrepp redan vid första regnvattnet man kör i, säger Morgan Isacsson.

Flera storsäljande bilmodeller har genom åren haft problem med glappa styr- eller spindelleder och det redan efter relativt kort tid. Volvo har tidigare haft problem både på S80, V70 och XC90, men kvaliteten på lederna verkar ha förbättrats. Felen är inte alls lika frekventa på Volvobilar längre.

Morgan Isacsson:

– Det har varit för lite fett i lederna, det har vi sett på flera bilmärken och modeller. På gamla Volvo S80 och V70 hade underleverantörerna alldeles för lite smörjmedel i lederna. Volvo hade ganska usla leder och de var ofta slut före 5 000 mil. En bra styr- eller spindelled bör hålla 25 000–30 000 mil om den inte är otät. På BMW 3-serien hade vi ofta 25 procent underkända bilar under några år för just glappa leder. Det tog tolv år innan BMW fixat bättre leder.

 

Japanska bilar brukar sällan ha problem med glappa styr- eller spindelleder.

– Det är för att japanska bilar ofta är proppfulla med fett i lederna som smörjer bra och förhindrar fukt och smuts från att tränga in i leden. Om dessutom tätningarna är väl gjorda, som de ofta är på japanska bilar, blir det sällan problem, säger Morgan Isacsson.

Renaults lågprismärke Dacia har däremot haft problem med glappa styr-eller spindelleder på besiktningen.

– Lederna kan i vissa fall vara slut vid första besiktningen och alltså bara hålla 2 000–3 000 mil, säger Morgan Isacsson.

 

Vi har kollat vad det kostar att byta styr- och spindelleder på 25 bilmodeller från 2008–2009, alltså cirka tio år gamla bilar. Priserna har vi dels fått från generalagenterna och gäller hos märkesverkstäder i Stockholmsregionenen. Dels har vi fått priser från fyra fristående verkstads- och bildelskedjor: AD bilverkstad, Autoexperten, Meca och Mekonomen. Även här ska priserna gälla för verkstäder i Stockholmsområdet, som i regel är något dyrare än i övriga landet.

På en del bilar finns inte spindelled att köpa som separat reservdel på märkesverkstäderna. Då får man byta ut hela länkarmen, vilket blir betydligt dyrare än att enbart byta spindelleden. Det är därför som reparationen blir ovanligt dyr till Honda Civic, Mazda 6 och Saab 9-3, för att ta några exempel.

På en del andra verkstäder byter man inte länkarmarna utan borrar loss spindellederna ur länkarmen och monterar dit nya. Det tar längre tid, men reservdelarna är i gengäld väsentligt billigare. Därför blir också totalkostnaden lägre i dessa fall. För Meca noterar vi att spindelleder inte finns som separat reservdel till Saab 9-3, Honda Civic, BMW 3-serien och Mercedes C-klass. Där byts hela länkarmen istället, i likhet med märkesverkstäderna.

Det går att spara tusenlappar på ledbyten, prisskillnaderna hos verkstäderna är tydliga. Att byta spindelled på Audi A4 kostar 1 558 kr hos Meca. Märkesverkstaden är mer än tre gånger så dyr, där kostar det 5 624 kr. För styrledsbyte inklusive hjulinställning kostar det 6 661 kr på Audiverkstaden, medan Mekonomen tar 3 209 kr för samma reparation. Så kan Audiägaren spara 3 452 kr.

 

Exemplen på prisskillnader är fler. Länkarmsbyte (eftersom spindelled inte finns som separat del) på Honda Civic kostar 9 365 kr på märkesverkstaden. Meca begär 2 622 kr för samma reparation – en prisskillnad på 6 743 kr. Länkarmsbyte på Mercedes C220 kostar 8 200 kr på märkesverkstaden. Hos Meca kostar samma reparation 2 425 kr – en priskillnad på 5 775 kr.

Ännu större är prisskillnaden på Mazda 6. Länkarmsbyte kostar där hela 12 174 kr på märkesverkstaden, medan Meca tar 1 859 kr. Prisskillnaden blir över 10 000 kr.

Det är inte alltid som den auktoriserade märkesverkstaden är dyrast. För Volvo V70 och XC70 är det Autoexperten som är dyrast på styrledsbyte. Där kostar det 4 498 kr jämfört med 2 484 kr – en skillnad på drygt 2 000 kr.

 

Alla bilar är inte dyra att byta leder på. Spindelledsbyte till Subaru Legacy kostar bara 506 kr på Mekonomen, jämfört med 1 892 kr på Autoexperten. Styrledsbyte till Subaru kostar 3 808 kr på Autoexperten medan märkesverkstaden vill ha knappt hälften, 1 542 kr. Ibland kan alltså en märkesverkstad vara billigare än de alternativa verkstäderna.

– Först och främst är det skillnad på om man måste byta hela länkarmen istället för en separat spindelled. Det är länk-armarna som gör prisskillnaden. Styrlederna är mer jämna i pris mellan olika märken och modeller, där är skillnaden inte jättestor, säger Magnus Karlsson, Jyma bilverkstad i Nacka (som är ansluten till AD Bildelar).

PRISJÄMFÖRELSE
Styr- respektive spindelleder

Bilmodell Märkesverkstad Stockholms- området, kr Autoexperten kr AD BIldelar kr Mekonomen kr Meca kr
Audi A4 6 661/5 624 4 903/2 898 3 519/2 109 3 209/1 506 3 375/1 558
BMW 318 8 386/2 847 4 616/3 608 3 089/1 804 3 063/1 627 3 200/1 953
CItroën
C5
5 214/5 298 3 650/5 696 3 862/2901 3 233/3 001 3 405/3 184
Ford
Focus
3 361/4 195 3 855/3 439 3 043/2 913 2 328/2 029 2 551/2 082
Honda
Civic
2 860/9 365 4 515/4 656 3 455/3 178 2725/3 249 2 287/2 622
Hyundai
i30
2 843/2 265 3 534/1 990 3 249/1 042 1 867/1 990 2 010/1 167
Kia
Ceed
2 842/2 970 3 309/2 225 3 249/1 042 1 655/1 120 1 810/1 044
Mazda 6 3 813/12 174 3 644/3 363 3 095/ej uppg. 2 061/3 953 2 238/1 859
Mercedes
C220
8 200/5 900 3 836/4 635 2 981/4 539 2 568/3 549 2 425/3 498
Mitsubishi
Outlander
2 416/4 044 3 926/5 305 2 990/2 764 2 092/2 238 2 058/1 523
Nissan
Qashqai
3 870/3 590 3 935/2 890 3 289/2 592 3 370/1 689 3 120/1 689
Opel Corsa 3 931/4 775 4 650/2 845 3 130/1 880 2 980/1 464 3 160/1 538
Peugeot
308
5 336/6 152 5 063/2 948 3 232/1 706 3 277/1 461 3 033/1 438
Renault
Megane
4 753/6 152 5 063/2 948 3 232/1 706 3 277/1 461 3 033/1 438
Saab 9-3 5 668/9 749 3 479/6 325 2 954/2 855 1 754/3 360 1 568/4 410
Skoda
Octavia
7 296/3 131 3 825/3 785 2 830/2 273 1 797/2 451 1 813/1 438
Subaru
Legacy
1 542/1 550 3 808/1 893 3 212/1 601 1860/506 1 630/868
Toyota
Auris
4 086/7 246 4 050/4 450 3 600/3 616 2 328/2 386 2 483/2 465
VW Polo 3 087/4 133 4 013/2 833 2 618/1 316 2 235/2 114 2 338/2 233
VW Golf 6 848/4 188 4 488/2 733 3 125/1 671 2 840/1 285 2 713/1 333
VW Passat 6 998/4 878 4613/2 535 3 000/1 447 2 767 1 260
Volvo V50 4 375/2 899 3 743/2 480 3034/1 277 2 222/1 075 2 415/1 181
Volvo V70 3 419/3 110 4 498/2 558 3 992/1 227 2 484/1 327 2 595/1 464
Volvo XC70 3 419/2 999 4 498/2 915 3 992/1 227 2 484/2 872 2 695/1 615
Volvo XC60 3 419/3 134 4 385/2 803 3 992/1 227 2 484/2 461 2 695/1 415


 

RESERVDELAR

För den som klarar av att byta styr- och spindelled själv eller har någon händig bekant med verkstad går det att komma undan ledbytet ännu billigare. Vi har tittat på vad reservdelarna kostar till en Volvo V70 hos några reservdelsföretag. Tänk på att byte av styrled kräver hjulinställning och verktyg för att göra detta.

AD Bildelar – Styrled: 775 kr. Spindelled: 525 kr.

Biltema – Styrled: 398 kr. Spindelled: 458 kr.

Mekonomen – Styrled: 798 kr. Spindelled: 864 kr.

Skruvat.se – Styrled: 345 kr. Spindelled: 438 kr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.