Nästa artikel
Varför kärvar bromsarna bak?
Bilfrågan

Varför kärvar bromsarna bak?

Publicerad 22 november 2022 (uppdaterad 9 december 2022)
Hur är det möjligt med bromsbyte efter bara 2 000 mil?

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Jag har under 45 års tid haft småbilar som varit utrustade med trumbromsar bak. Problemfritt. Men mitt senaste inköp blev en Citroën C3 Aircross med skivbromsar bak. Bara problem. Redan efter cirka 2 000 mil var det dags för byte av skivor, lager och backar. En dyr affär. Nyligen var det dags igen efter att ha passerat 4 000 mil! Hur är det möjligt? Jag är väl medveten om problemet och motionerar bromsarna regelbundet. Hög fart, tvär inbromsning. Finns det olika legeringar av stålet i skivorna? Vad kan man mer göra för att förlänga intervallerna?

Ulf Söderholm

Svar: Efter närmare kontakt med Ulf undrar jag faktiskt om bilägaren kan göra så mycket mer – annat än att köra längre. 500 mil om året är ganska lite, även om bilen används för att handla en gång per vecka. Körsträckan kanske är för kort för C3. Så problemen är nog en kombination av korta körsträckor, mycket stillastående, konstruktion och materialval. Så vitt jag känner till hävdar verkstaden som du anlitar att originaldelar används, det vill säga produkter med exakt samma specifikation som original. Det gäller ju också att verkstaden ser till att beläggen löper lätt och oket på glidskruvarna. Saltade vägar är ett elände och kräver regelbunden rengöring. Möjligen skulle förvaring i torr miljö minska problemen.

Erik Rönnblom

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 22 december 2022 I 1996 fikset Citroen dette…
  • 22 november 2022 40-talisten, helt riktigt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.