
Det kan bli rött för bilarna – men när det blir grönt släcks ljuset.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: I mitt närområde finns ett övergångsställe med ett trafikljus som aldrig blir grönt för bilar. I normalfallet är signalerna helt släckta, inget grönt eller rött. Först när en fotgängare eller cyklist trycker på knappen börjar det att blinka gult några gånger för att sedan bli rött för biltrafiken. När ljuset sedan slår om går det direkt från rött till släckt.
Varför blir det aldrig grönt? Vad är poängen? Fungerar det som ett obevakat övergångsställe när ljuset är släckt?
Trafikljuset i fråga ligger vid Sofielundsrondellen i södra Stockholm.
Mats
Svar: Trafikkontoret i Stockholms stad, som ansvarar för det aktuella trafikljuset, svarar så här:
”Ibland behöver vi placera trafiksignaler i nära anslutning till en cirkulationsplats. Eftersom fordon på väg in i cirkulationen ska väja för fordon inne i cirkulationen är det olämpligt att samtidigt visa grön signal. Det kan uppstå missförstånd om vem som har företräde och därför används i stället en så kallad ’släckt signal’ på dessa platser som endast aktiveras om en gående väljer att trycka på knappen vid övergångsstället.
När signalen är släckt fungerar platsen som ett vanligt obevakat övergångsställe där fordonsförare ska lämna företräde åt gående som ska gå över övergångsstället. Vid en släckt trafiksignal så kan man som gående också välja att trycka på knappen och vänta in grönt. Trafiksignalen tänds då och växlar då från släckt till gult ljus och sedan rött ljus för fordonen. När trafiksignalen visar rött ljus för fordonen så blir det grönt ljus för gående och trafiksignalen fungerar då som ett hjälpmedel för den som ska ta sig över gatan och kan vara till hjälp om man till exempel behöver ta sig över flera körfält.
De släckta signalerna förekommer endast på ett fåtal platser i staden. På dessa ställen har trafikkontoret bedömt att signalregleringen underlättar för gående och cyklister att korsa gatan. Vid planering av nya gator undviks i möjligaste mån trafiklösningar som kräver släckta signaler eftersom trafikanter inte alltid förstår hur dessa fungerar.”
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.