
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Jag skulle serva min Ford från 2019 och vände mig till en Ford-verkstad för att få ett serviceschema. Detta gick inte. Det lämnas inte ut. Inte heller Ford Sverige lämnar ut ett serviceschema. Är detta rimligt?
Jag är fullt kapabel att göra jobbet själv efter många år på märkesverkstäder. Men jag behöver ett underlag. I ägarboken finns inget serviceschema.
Mångårig prenumerant
Svar: Numera är nästan all verkstadshistorik digital i bilens dator. Vid sökning hittar jag information om att ägare med Ford-konto ska kunna kolla sin bils service och då även se vilka åtgärder som görs.
Vi har tidigare ställt frågan om serviceschema inte borde finnas med i bilens handlingar, vilket Konsumentverket anser att det bör göra, med stöd av konsumentköplagen. Möjligen anses digital information via bilägarens ägarkonto vara tillfyllest.