Nästa artikel
Vad gäller vid påfarten till motorvägen?
Bilfrågan

Vad gäller vid påfarten till motorvägen?

Publicerad Idag 5:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Jag förundras alltid över att bilar som kör ut på motorvägen inte anpassar sin hastighet till de fordon som kommer i innerfil. Det innebär att dessa fordon måste svänga ut i ytterfil för att släppa in den inkommande bilen. Detta innebär i sin tur att ett fordon som kommer i ytterfilen kan riskera att köra in i den hastigt utsvängande bilen.

Jag fick lära mig när jag tog körkort (1964) att påfartssträckan var till för att anpassa hastigheten innan man kom ut på motorvägen. Det vill säga minska eller öka hastigheten för att komma in i en lucka mellan två bilar utan att störa trafiken. Gäller inte denna regel längre? När det gäller flertalet yrkesförare tycks de känna till detta och ligger ofta kvar i innerfil.

Torsten

Svar: Det verkar som om en ny tågordning håller på att utvecklas. Men reglerna är inte ändrade. Här är det svar som Transportstyrelsen tidigare givit och som fortfarande gäller:

”Huvudansvaret för att påfarten görs utan fara eller onödigt hinder för motorvägstrafiken ligger på föraren som vill köra in på motorvägen. Det är denne som ska anpassa sin hastighet till trafiken på motorvägen och det är denne som väljer rätt tillfälle att byta körfält från accelerationsfältet till motorvägens högra körfält.

Som alltid finns det ömsesidiga skyldigheter i trafiken, så självklart ska den som uppmärksammar att en annan förare vill byta till det körfält man kör i, anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. Ingen har väjningsplikt utan det är samma regler som vid ett vanligt körfältsbyte.

Problem med att ansluta till motorvägstrafiken från ett accelerationsfält beror ofta på att man inte har anpassat hastigheten till samma nivå som trafiken ute på motorvägen. Om två filer rör sig i samma hastighet krävs inga jätteluckor mellan bilarna för att man tryggt ska kunna byta körfält. När man kör på motorvägen och närmar sig en påfart bör man observera den anslutande trafiken och vara beredd att underlätta infarten, ibland kan det vara lämpligt att byta körfält.

Det är dock viktigt att förare i accelerationsfältet inte vänder på reglerna och förväntar sig att motorvägstrafiken ska ’lämna företräde’ för honom eller henne. Att skickliga förare på motorvägen anpassar hastigheten för att underlätta eller kanske till och med byter körfält ska ses som en bonus, inte något man ska ta för givet.”

Ämnen i artikeln