Nästa artikel
Nackdel att motorn inte blir varm på en laddhybrid?
Bilfrågan

Nackdel att motorn inte blir varm på en laddhybrid?

Publicerad Idag 5:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Finns det nackdelar med att köpa en laddhybrid? Om bilen ofta körs bara ”halvlånga” sträckor kopplas ju bensinmotorn in bara korta stunder, med resultat att motorn inte blir ordentligt varm. Jag har lärt mig att förbränningsmotorer ska köras varma, bland annat för att kondens i motoroljan ska upphettas och därmed försvinna. Vidare har jag hört att det krävs ungefär dubbla vägsträckan för motoroljan att bli varm jämfört med att kylvattnet blir varmt. Finns det även andra skäl för att låta motorn bli ordentlig varm?

Ulf S

Svar: Vi ställde frågan till Kia Sverige, eftersom du har en Kia Niro, och svaret blev kort och gott: ”Det räcker om man då och då kör en tillräckligt lång sträcka för att förbränningsmotorns temperatur uppnås.” Hur lång sträcka det är beror på omgivande temperatur. Och en bedömning av ”då och då” är inte heller glasklar.

Generellt sköter bilen detta själv om man kör i hybridläge. Många nya bilar har ingen temperaturgivare för motorn så det kan vara svårt att veta när motorn är riktigt varm. Vid första start så startas motorn och körs varm hos många laddhybrider – om man inte räknar med att köra hela sträckan på el och då väljer elläge. Men kör man bara mycket korta sträckor är nog en elbil att föredra, i stället för att vid varje resa tvinga laddhybriden till eldrift.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.