Nästa artikel
Kolla alltid orimlig verkstadsuppgift
Bilfrågan följer upp

Kolla alltid orimlig verkstadsuppgift

Publicerad 15 september 2011 (uppdaterad 15 september 2011)
"Vi kan bara ge våra läsare rådet att om en uppgift verkstaden lämnar verkar orimlig eller oriktig, gör ett försök på annat håll eller kontakta Bilfrågan."

Bilfrågan innehöll igår en fråga från en läsare som är minst sagt konfunderad. Bältena i hennes Saab tappade spänningen och ett konstigt ljud hördes. Verkstaden sa att de kunde reparera felet men att det skulle kosta över 5 000 kronor. Skulle inte bilbältet fungera längre än så? Läsaren hade dessutom sett på internet att liknande fall föranlett Saab i USA att återkalla bilar för kostnadsfritt åtgärdande.

När Bilfrågan tog kontakt med Saab i Trollhättan framkom att felet ingalunda var okänt. Vissa bilar har uppvisat sådant fel, tillstod man, och vi åtgärdar naturligtvis detta kostnadsfritt även här.

Det är glädjande med en sådan öppenhet från ett bilföretag men vi måste ändå ställa oss frågande till att inte verkstaden var mer välinformerad.

Informationsflödet är stort på alla nivåer i vårt samhälle men det borde ändå vara genomförbart att informera auktoriserade verkstäder om en så viktig detalj. Vi kan bara ge våra läsare rådet att om en uppgift verkstaden lämnar verkar orimlig eller oriktig, gör ett försök på annat håll eller kontakta Bilfrågan.

Diskutera: Hur välunderättade är verkstäder?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-15 09:44
amoC

Informationen kan ju ha gått ut 2005, men ingen av de som läste den jobbar kvar? Och nuvarande kundmottagare är för slö för att leta i gamla papper...

#2 • Uppdaterat: 2011-09-17 04:39
Roger Skagerström

De borde ingå i rutinerna att vid sådana fel som inte beror på uppenbart slitage eller likande, kolla igenom servicebulletinerna.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-17 18:24
alindqvist

Verkstäder tjänar bra på "informationsmissar", hur många har inte betalat stora summor på helt fel grunder. Vad har man egentligen att säga till om ifall verkstaden lämnar ett visst besked. Häromdagen hörde jag att Mitsubishi tar 4000 kronor för att byta bränslefilter på en Colt, de har byggt in filtret i pumpen och tvingar därigenom en att byta hela kalaset istället för ett löst filter som hade kostat några hundringar. Designmiss? Tror inte det, det finns ju stora summor att tjäna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.