
Polestar 4 har ingen bakruta alls utan en bakåtriktad kamera.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Moderna bilar har blivit både höga och stora samt har mindre rutor som dessutom ofta är tonade. Min upplevelse som bilförare och motorcyklist är att detta är en farlig utveckling som gör det svårt att läsa ut viktig information i trafiken.
Det är lätt hänt att man missar en oskyddad trafikant, ett utspringande djur eller att bromsljusen på bilarna längre fram tänds. Att ta sig ut i en korsning eller göra en korrekt bedömning inför en omkörning är också besvärligt då sikten är skymd.
Finns det några undersökningar som stöder min upplevelse? Är det rimligt att vissa moderna personbilar till och med saknar bakruta?
Hans Eriksson
Svar: Det finns ju vissa regler att följa när det gäller att tona eller förse rutor med solfilm, som ska stänga ute starkt solljus, värme eller försvåra insyn. Vindrutan är i stort sett fredad mot solfilm och toning annat än i överkant. ”Ljusgenomsläppligheten” måste vara minst 75 procent för vindruta och 70 procent för sidorutorna fram. Så där är toning heller inte möjlig i någon större grad. Eftersom en fabriksmonterad vindruta anses ha en ljusgenomsläpplighet på 75–80 procent är toning inte görligt. Men på sidorutor bakom föraren och på bakrutan står det ägaren fritt att mörka ned rutorna.
Jag har inte hittat någon undersökning som pekar på en särskild risk för olyckor på grund av toning av övriga bilrutor. Däremot kan jag själv uppleva viss irritation när man inte ser ”genom” en framförvarande bils rutor och vad som sker längre fram. Gissningsvis innebär hårt tonade rutor sämre sikt vid mörker, men inte i riktning framåt eller åt sidorna.
Dålig sikt bakåt är absolut en nackdel även om bilen har kamera eller parkeringssensorer.