Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har problem med kondens i klimatsystemet på sin Renault Mégane.

Bilfrågan: Varifrån kommer vattnet?

Bilfrågan

"Vi får kondens från klimatanläggningen som rinner ut på golvet på passagerarsidan. Vad kan vara orsaken?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi har en Renault Mégane som vi inte haft några problem med, men nu, strax efter det att bilen passerat 10 000 mil och garantin gått ut, har vi råkat ut för ett fel.
Vi får, som det verkar, kondens från klimatanläggningen som rinner ut på golvet på passagerarsidan.
Har tidigare konstaterat att vi ofta haft mycket kondensvatten på golvet i garaget men har ej tidigare haft någon tendens till att det skulle rinna in i bilen. Vad kan vara orsaken?
Nordqvist
 
Svar:
Att det rinner in vatten i Mégane är inget okänt fenomen. Det beror troligen på att dräneringshålen i ”torkardiket” framför vindrutan har täppts igen av smuts, frön eller löv. När det sker samlas vatten i fördjupningen. Det rinner in i klimatsystemet och vidare ned på golvet i kupén. Försök rensa bort propparna. I fortsättningen är det klokt att med jämna mellanrum dammsuga i torkardiket.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du råkat ut för något liknande?

Kommentarer

#1
2015-12-04 08:01

Tjacka åror ;)

#3
2015-12-04 10:31

på en så gammal bil kan man väl till och med borra fler dräneringshål i nämnda dike?

#4
2015-12-04 10:57

Det är troligen dräneringsslangen från AC som läcker inne i bilen.

#5
2015-12-04 13:23

"Har tidigare konstaterat att vi ofta haft mycket kondensvatten på golvet i garaget ...". Ok, men har det slutat komma (mycket) vatten på garagegolvet? I så fall är det täppt någonstans och överflödigt vatten rinner över och letar sig in i bilen. Om det fortfarande kommer (mycket) vatten på garagegolvet MEN samtidigt kommer in vatten i kupén blir det lite trixigare. Kanske är det då bara lite täppt och allt vatten hinner inte undan genom dräneringen. Att dräneringsslangen skulle läcka i sig själv inne i bilen låter inte särskilt troligt - om den då inte möjligen skulle ha blivit skavd någonstans. Sedan finns det ju dräneringar vid vindrutans hörn som ska leda bort allt regnvatten. Även dessa dräneringar kan täppas igen med skumma följder. Men prio 1 är om det rikliga vattnet från klimatanläggningen på garagegolvet har avtagit eller inte.
Bästa sättet att slippa sådant här strul är att (återigen) inte köpa franska bilar.

#6
2015-12-04 16:22

Kapten är inte riktigt med igen eller hur? Varför har tex nyaste Golf, Skoda och Seat samt Passat haft samma brist? Bästa sättet igen är att undvika bilköp överhuvudtaget! ;)

#9
2015-12-04 20:05

Garanterat stopp i avloppet.
Men att det skulle vara stopp i "torkardiket" tror jag inte alls på, sitter för högt upp (utan att känna till konstruktionen)
Avloppsvatten rinner inte uppåt.
Kryp under bilen och leta efter en liten slang alt slangände, stick något långt upp där, alternativt riv ner inredningen och hitta avloppet där och rensa det (bättre men svårare)

#10
2015-12-04 20:09

Vad skall man med luftkonditionering till? Det är varmt ett par månader och då skall man passa på att njuta av det. Resten av året är det kallt och bara man har en rejäl motor på bilen så blir det ju varmt ändå i kupén.

.

#11
2015-12-04 21:25

Det skrivs väldigt ofta om slangen från ACn. Min undran är då vem som rycker ur alla dessa slangar så dom hamnar i bilen istället ?? Jag menar, slangen är väl själv ganska död, och hoppar väl inte av sig själv.

#14
2015-12-06 19:58

.

#15
2015-12-05 12:23

Nu är det ju inte jag som tagit fram siffrorna eller sammanställt underlagen som visar att franska bilar generellt sett har fler fel per kilometer och lever kortare tid än andra. Curry nam nam får istället vända sig till den svenska och tyska bilprovningen och den norska statistiska centralbyrån och förklara alla felaktigheter i siffrorna för dem. Särskilt i det sistnämnda fallet vore det synnerligen intressant, och troligtvis minst lika underhållande, att få ta del av dessa revolutionerande uppgifter som kullkastar hela underlaget!

MVH AL

#16
2015-12-07 10:54

Jag hade samma problem i min Renault Megane -04.
Då vad det täppt i dräneringen under AC'n i instumentbrädan. Mellan kardan tunnelnt och i-brädan.
Lycka till!

#17
2016-04-11 12:45

Hade samma problem med min Audi 100 2,3. Innan det började läcka in i bilen luktade som om det låg döda råttor i bilen och då var det dags att städa i diket. Lätt ordnat i och för sig.
Kapten, har under åren haft samma problem med PV444, Amazon, Passat och Audi men inte i mina franska bilar.Märkligt jag tror du har en lätt släng av fördomar.

#18
2018-08-07 08:04

Slangen till ac går under bilen iaf på min Mégane. 2011. Har inte haft blött golv. Däremot har jag gjort rent dräneringen vid framrutan i förebyggande syfte. Sitter en på varje sida.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.