Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför lyser det?

Bilfrågan: Varför lyser det?

Bilfrågan

"Varje gång efter verkstadsbesöken så tänds lampan igen efter 4–5 mil. Kan ni ge någon förklaring till detta?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Vi blir snart snurriga, både min verkstad och jag. I somras började motorlampan på min Subaru Legacy årsmodell 2007 att lysa. Jag har sedan dess åkt ut och in till min verkstad och de byter olika delar varje gång och släcker lampan. Men varje gång efter verkstadsbesöken så tänds lampan igen efter 4–5 mil. Kan ni ge någon förklaring till detta? Har snart bytt alla delar i motor och avgasrening.    
S W

Svar:
Ja, nog låter det snurrigt. Men utan bil och felsökning är det än svårare för oss att veta felet. Det bör i ärlighetens namn verkstaden ha hittat för länge sedan! Din verkstads agerande tycks strida mot ”verkstadens reparationsvillkor” som nog alla seriösa bilverkstäder följer, i vart fall de som är anslutna till Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Det bör du kontrollera. Under §15 i regelverket står 
”…Om verkstaden inte har avhjälpt en påtalad brist inom skälig tid har en konsument rätt till avdrag på priset, eller att häva avtalet enligt konsumentjänstlagen. Konsumenten ska i normalfallet inte behöva acceptera mer än två avhjälpningsförsök från verkstaden för samma fel. Därefter har han rätt till prisavdrag eller hävning.” Efter kontakt med generalagenten framgår att du tydligen inte anlitat en auktoriserad verkstad. Men reparationsvillkoren borde gälla ändå. Begär ersättning, att felet rättas till kostnadsfritt. Annars bör du anmäla ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden. En avvägning mellan bilens värde och reparationskostnader kan också vara aktuell för en 13 år gammal bil med en körsträcka på över 20 000 mil.        
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tror du att felet kan bero på?
 

Kommentarer

#1
2020-05-05 08:14

Ja det är säkert inte helt så lätt på äldre bilar ibland.
Min Fars Renault med samma årsmodell fick exakt samma fenomen och efter 5 verkstadsbesök och x antal tusenlappar fattigare på samma år utan att dom lyckats åtgärda felet med diverse komponentutbyte och felsökningar med felkoder så ledsnade han och köpte en OBD läsare och släcker motorlampan precis före besiktning.
Den dagen den inte går att släcka kanske felet går att hitta eller så blir det att skrota Renaulten.

#2
2020-05-05 09:39

Köp en OBD-2 läsare(inte på ebay, för många piratmodeller som inte är ok) för en 3-400 kr och läs av själv felkoderna som kan finnas, finns på kjell o kompani med flera, du läser av detta i mobilen med en app.
Hade själv en forester xt 2006 med problem att motorlampan plötsligt började lysa, gick att återställa men kom tillbaka igen.
Firman(subaru återförsäljare) kunde inte fixa detta med sina specialinstrument heller.
Läste av koderna själv och att det var fel på secondary air injection systemet(finns på flera bilmärken), verkar vara vanligt i australiens fuktiga kust-luft efter många sökningar, och lösningar på hur man fixade detta.
Man ska byta ut ett par ventiler som ofta rostade fast och är krångligt själv och dyrt, 15papp med arb.kostnad på verkstad.
Var enklare att programmera om ECU:n så att de inte användes längre, påverkar inte bilens prestanda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection

Man måste läsa av koderna för att se vad, finns säkert på nätet för din modell av subaru.
Kan vara enkelt fel den har om man kan lite engelska?

https://www.youcanic.com/vehicle/subaru/subaru-check-engine-light-problems

#3
2020-05-05 20:35

Ett vanligt problem är att en felkod kan trigga andra felkoder vilket gör det lite knivigare att analysera ett ev fel

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.