Nästa artikel
Bilfrågan: Varför behöver etanolbilen bensin?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför behöver etanolbilen bensin?

Publicerad 9 december 2013 (uppdaterad 9 december 2013)
"Verkstaden säger att jag måste tanka bensin var tredje gång. Jag tycker det är dåligt för en etanolbil." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

Klicka här för att skriva en ny bilfråga.

KOMMENTAR:
Läste frågan i Vi Bilägare nummer 13/2013 där en Mégane-ägare frågade om han kan tanka etanol hela tiden. Ni svarade att det var okej om bilen var anpassad för detta.

Jag har en Audi Avant A4 2,0 Etanol -11, har fått byta spridare två gånger på garantin före 9 000 mil. Vid senaste bytet sa verkstaden att jag måste tanka bensin var tredje tankning, för bilen klarade inte att köras på etanol hela tiden.

I dag tankar jag bara bensin och slipper ryckningarna i motorn. Tycker det är dåligt att en etanolbil måste tankas med bensin för att gå bra.
Ingen mer Audi

SVAR:
Enligt Audis instruktioner behöver inte någon mellantankning med bensin göras. Hade så varit fallet skulle detta framgått av bilens instruktionsbok.

Bytet av spridarna måste enligt Audi ha annan bakgrund vilket bör utredas så att du inte drabbas av detta igen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om att etanolbilar behöver tankas med bensin?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2013-12-09 20:09
per på väg

Jag har kört en AUDI A4 Avant TFSI 2011-modell i snart 8000 mil på E85 utan några som helst problem. På en långresa får något år sedan var jag tvungen att tanka vanlig 95-okt bensin två gånger. Annars 100% E85 sommar som vinter.

#2 • 2013-12-10 22:59
medl90538

Svaret på frågan är väl att man inte behöver tanka bensin i en etanolbil. Vi har kört på etanol sedan 2007 då vi köpte en Focus flexifuel. Den har nu hittills utan problem rullat 15 000 mil på i princip enbart etanolbränsle, har bara tankats med bensin vid tre tillfällen (totalt 70 liter) under de snart sju år vi haft bilen. I familjen finns sedan 2010 också en S-40 1,8 F som då köptes begagnad. Den har nu sedan dess körts drygt 5 000 mil utan problem och bara tankats en gång med bensin (25 liter år 2010). Vi tankar i huvudsak på Tanka/OKQ8 och ST1 men på resor ibland även på andra bolag. Om det inte är någon kvalitetsskillnad mellan bolagen så är det kanske den lokala macken som orsakat problem för en del bilägare?

#3 • 2013-12-11 18:17
Echonator

@medl90538

Jag kan tillägga att vi inom familjen haft en Ford Focus 1.6 FlexiFuel uttagen 2002. Vi köpte den ny då i september 2002, och fram till idag har den rullat drygt 29000 mil. Bilen har alltid gått på E85, förutom några gånger i början då vi åkte runt mycket i Sverige och beståndet av E85-pumpar inte var så stort. Men de gånger den tankats med bensin under alla dessa mil kan räknas på en hand.

Bilen har aldrig haft problem med igensatta spridare (som tydligen många andra fordägare haft), och dessutom är bränslepumpen aldrig bytt.

Och precis som för dig så har majoriteten av alla tankningar skett hos ST1 och OKQ8.

#4 • 2013-12-13 11:40
Swemba

Till kommentarerna nedan: Det finns storrökare som blir över 100 år gamla. Det innebär inte att det är ofarligt att röka.

#5 • 2013-12-14 01:25
Echonator

Swemba, man kan dra allting till sin spets... Jag ville nog mest flika in att det inte BARA är problem med E85 som så ofta framställs, speciellt på nätet, men allra helst bland alla "gör-det-självare" som kan allt om allt....utan att veta nånting alls.

Jag själv kör även på E85 i mina egna bilar, och visst har det varit vissa problem, men det har varit pga snålhet från min sida, inte pga bränslet.

Även om många haft problem, så har majoriteten inte haft problem med etanoldriften. Sen är det ju med etanolen precis som med alla andra bränslen, det har sina för och nackdelar. De som gnäller mest är väl de som tror att de ska kunna både ha kakan och äta den :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.