Nästa artikel
Bilfrågan: Spansk- eller svenskreggad?
Bilfrågan

Bilfrågan: Spansk- eller svenskreggad?

Publicerad 12 mars 2020 (uppdaterad 4 november 2020)
"Betalar skatt och försäkring i Sverige och bilen används i Spanien. I vilket land ska den vara registrerad?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en bil i Spanien som är registrerad i Sverige och jag betalar skatt och försäkring i Sverige och jag besiktar den en gång om året i Spanien hos IVT som är ett certifierat och EU-godkänt besiktningsföretag. Bilen används i Spanien fyra–fem månader om året och står resten av året avställd i ett garage i Spanien. Jag har läst tidigare att bilen ska vara registrerad i det land där du stadigvarande uppehåller dig och har din fasta adress. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig att få svar på min fråga i vilket land, Sverige eller Spanien, bilen ska vara registrerad? Jag har fått lika många svar som personer jag frågar.
Leif Larsson  

Svar:
Ett fordon ska normalt registreras i det land där det huvudsakligen används. I detta fall används det huvudsakligen i Spanien. Att det är avställt mer än halva året i Spanien påverkar inte detta. För att det fortsatt ska vara svenskregistrerat ska fordonet återkommande köras hem till Sverige och brukas huvuddelen av året i Sverige. Eftersom ett svenskregistrerat fordon huvudsakligen används i Spanien är det upp till de lokala myndigheterna att kräva spansk registrering. Vilka regler och rutiner som spanska myndigheter tillämpar kan Transportstyrelsen inte svara på. Fordonsägaren är dock skyldig att anmäla fordonet för registrering i det land där det huvudsakligen används. Fordonsägaren bör även kontrollera vad det innebär ifall denne blir stoppad av polis eller inblandad i olycka där man kommer fram till att fordonet borde ha varit spanskregistrerat. Ägaren bör också kontrollera med försäkringsbolaget som kan ha synpunkter på försäkringsvillkoren eftersom fordonet inte används i Sverige. Transportstyrelsen får dessutom inga uppgifter om eventuella besiktningar som har genomförts utomlands. Det innebär att om utländsk polis frågar Transportstyrelsen om besiktningsstatus kommer man att få svaret att fordonet har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning. Den lokala polisen får då avgöra om man accepterar den lokala besiktningen för att låta föraren köra vidare eller att man vägrar tillåta fortsatt färd.
Christofer Kärrdahl, Transportstyrelsen

Tillägg juni 2020: 
Tyvärr fick Leif Larsson, som använde sin bil 4-5 månader i Spanien per år, fel svar från Transportstyrelsen om var hans bil ska vara registrerad, i Sverige eller Spanien. Detta skriver Ingvar Mårtensson i Marbella. Och han hänvisar till en regel som säger att:
– Om man använder sin utlandsreggade bil max 180 dagar per år i Spanien behöver man inte byta registrering.
– Man kan äga ett boende eller hus men man får inte vara residente.  Besiktning har inte med registreringen att göra. Försäkringsbolaget i Sverige har försäkringsansvar också för en obesiktigad bil. En del kompletterar med en spansk försäkring.
Ingvar Mårtensson

Svar:
Som Ingvar säger så var Transportstyrelsens svar delvis felaktigt. Av flera skäl. Frågan rör nationell lagstiftning och den (spansk lagstiftning) ska inte tolkas av Transportstyrelsen. Enligt svensk reglering finns ingen tidsgräns för hur länge ett fordon får vara i annat land. Fordonsägaren avgör när hen vill avregistrera fordonet i Sverige och Transportstyrelsen har ingen synpunkt på var människor är bosatta eller var de väljer att ha sina fordon. Ingvar refererar till ”sexmånadersregeln” som de flesta länder antagit men avvikelser förekommer. Dessutom verkar det som vissa regioner i Spanien har egna regler, de har en viss självständighet. Några ska enligt uppgift ha en förlängd period utöver sex månader men det är uppgifter från boende i Spanien och inte bekräftat av spansk myndighet. Utöver ovanstående ska dessutom frågan om sex månader avse var man befinner sig och inte var fordonet befinner sig, det vill säga var man är bosatt. Av den anledningen kan fordonet vara kvar i Spanien år efter år under förutsättning att man fortfarande bor i Sverige. En spansk besiktning kan inte utan vidare omvandlas till en svensk men Transportstyrelsen kan medge undantag från inställelseperiod och förlänga den om fordonet genomgått besiktning i Spanien och ägaren ansökt om ett undantag. På det sättet kan man lösa problemet med att fordonet annars måste tas till Sverige för att genomgå en kontrollbesiktning. De två förutsättningarna, att fordonet finns i Spanien men man fortfarande bor i Sverige, samt förlängning av inställelseperiod gör det möjligt att ha kvar fordonet och bruka det i Spanien. Man bör ändå vara observant på vad spansk lagstiftning innebär i den region man befinner sig. Är man osäker bör man ta till juridisk rådgivning i Spanien eftersom det är spansk lagstiftning som är kritisk.
Anders Gunneriusson, Senior Administrative Officer, RTD

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-23 20:04
jete

Besiktning i vilket EU-land som helst skall gälla i alla EU-länder enl ett EU-direktiv som skulle ha varit implementerat i Sverige i maj 2017. Är ännu inte ens infört i Sverige, men man kan besikta i Spanien och skicka in det till Transportstyrelsen och få det godkänt och antecknat där. Men det hålls hemligt. Skrivs inte om ens i Vi Bilägare. Sverige släpas in i EU baklänges tror jag. Sverige måste utse ett godkänt besiktningsföretag i alla EU-länder. Besiktning i Spanien är noggrannare än i Sverige, speciellt på däck. Måste vara likadant mönster på båda hjulen/axel t ex. Däcken får bara vara 5 år gamla. De spricker på ytan pga solen.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-25 00:04
Anders-G

Frågan har retts ut för 7-8 år sedan ur juridisk perspektiv beträffande just Spaniensvenskar och deras fordon. Lämningar av resonemang finns kvar på nätet om man Googlar. Som Christoffer nämner ska man inte uttala sig om Spansk lagstiftning. Om man ändå gör det är en justering av svaret kanske nödvändig. Sexmånadersregeln tillämpas i de flesta EU länder men undantag finns, exempelvis Danmark. Frågan gäller var man är bosatt under tiden och inte var bilen befinner sig. Om man bor i Sverige men vistas i Spanien kortare tid än 6 månader behöver man inte registrera sin bil där. Mer info finns på hemsidan europa.eu. Vissa regioner i Spanien ska ha gett undantag från sexmånadersregeln genom att regionerna är självständiga till viss del. Osäkert och bäst att kolla upp där man vistas om det är så. Vad gäller frågan om Spansk besiktning ovan finns ett missförstånd. Direktivet som hänvisas till är infört i Svensk lagstiftning genom Fordonsförordningen och Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2017:54. Det är obligatorisk att införa direktivet. Erkännande av andra länders besiktning ger möjlighet att köra över gränser och när man köper en bil i ett annat EU land så kan den besiktningen gälla när fordonet registreras i nytt hemland. Men en besiktning i ett land kan inte växlas mot en besiktning i hemlandet förutom vissa länder som har sådana avtal sinsemellan. En Spansk besiktning gäller inte i Sverige. Transportstyrelsen kan i dagsläget inte ge undantag från besiktningskrav men däremot kan Transportstyrelsen ge ett undantag om inställelseperiod och flytta fram datum för nästa besiktning under förutsättning att det finns skäl, man ansökt om det och kan visa att fordonet genomgått en Spansk besiktning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.