Nästa artikel
Bilfrågan: Snökedjor fram eller bak?
Bilfrågan

Bilfrågan: Snökedjor fram eller bak?

Publicerad 23 mars 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Kan snökedjorna vara skadliga för fyrhjulsdriften? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Frågor:
Jag har läst att slitageskillnader fram/bak på däcken kan vara skadligt för drivsystemet på fyrhjulsdrivna bilar. Gäller det även Haldex 5?


Om jag trots fyrhjulsdrift inte kommer uppför en backe till fjällstugan, kan jag då lägga på snökedjor och lägger jag dem i så fall fram eller bak?

Gösta B

Svar:
Haldex drivsystem är så ”intelligent” att det kompenserar för slitageskillnader på däcken. Detta gäller samtliga generationer av drivsystemet. Om du behöver lägga på snökedjor ska de fästas på bakhjulen för att ge bilen bästa drivförmåga.

Marianne Sterner

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-23 08:48
Bortom

Kedja på den axeln där den huvudsakliga drivningen sker om diffen inte kan spärras. Har man mellandiff då ska man spärra den och då bör kedjorna sitta på bakaxeln ty mer vikt vilar där när man kör uppför. På AWD utan mellandiff bör kedjan sitta bak.

#2 • Uppdaterat: 2016-03-23 12:15
snabb95

Det Gösta tänker på är att hjulet med kedjan får en större diameter. Om det större hjulet ligger fram blir Haldexkopplingen inte anlitad och bilen som vanligt framhjulsdriven så länge som möjligt.

Med ett större hjul bak finns risk för att Haldexkopplingen slirar och därför blir överhettad p.g.a. dragkraft till bakhjulen hela tiden vid en lång körsträcka.

#3 • Uppdaterat: 2016-03-23 21:46
bgl

Nytt bränsle på AWD-debatten!!
Jag är tveksam till MS:s råd av flera skäl. Bilar utan mittdiff bör ha bäst fäste på den axel som har prioritet i konstruktionen, dvs fram för haldex. Med bakaxelmontering får man så mycket hjulspinn fram att styrningen försämras. I lumpen fick man lära sig att montera slirskydd framifrån, samma gäller fö för lastbilar och vinterdäck idag.

#4 • Uppdaterat: 2016-03-24 18:23
S-E S

Min erfarenhet av körning i mycket branta backar är att drivningen ska vara bak speciellt om man har last. Därför var det vanligt i Norge att vid rullgrus eller halka så fick de framhjulsdrivna bilarna backa upp backarna. Det spelade ingen roll vad bilen kallades, det gällde såväl SAAB som Wartburg.

#5 • Uppdaterat: 2016-03-27 09:44
erikivan72

Sorry. Ingen kommentar, mer än att jag aldrig gillat Haldex. Föredrar permanent drivning på alla 4.
Ok, det blev ändå en kommentar av det hela.

#6 • Uppdaterat: 2017-09-03 18:27
Styggavargen

Enkelt, parkera bilen nedanför backen och gå upp?! Problemet löst..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.