Nästa artikel
Bilfrågan: Ska jag tömma intercoolern i VW Passat?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ska jag tömma intercoolern i VW Passat?

Publicerad 3 juli 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Varför samlas olja i intercoolern på Passat?
”Jag har en VW Passat -99. Är det vanligt att det kommer olja i intercoolern? Vad händer om jag inte tömmer intercoolern på olja?"
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 

 
Fråga:
Jag har en VW Passat -99. Är det vanligt att det kommer olja i intercoolern och varför kommer det olja i den? Vad händer om jag inte tömmer intercoolern på olja?
Johan Henriksson
 
Svar:
Laddluftkylaren (intercoolern) är oftast den lägsta punkten på insugningssystemet. Om det finns olja i insugningssystemet kommer den därför att samlas upp där. Olja kan komma in i insugningssystemet genom turbon eller vevhusventilationen.
 
Hur mycket olja det kommer in beror på konstruktionen av vevhusventilationen och hur effektiv den är. Avgörande är också att den är fullt fungerande och inte defekt.
Är turbon sliten/defekt kan det även komma in olja den vägen.
 
Om det är en äldre motor och det endast rör sig om några centiliter olja är det vanligt och inget man behöver åtgärda.
 
Vid större mängder olja bör man låta en auktoriserad Volkswagen-verkstad kontrollera var den kommer ifrån och åtgärda det. I extrema fall kan annars oljan komma in i cylindern och orsaka motorskador.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige

Diskutera: Har du råkat ut för något liknande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-07-03 08:42
Bortom

Det var nåt nytt för mig... finns det siktglas på intercoolern på VW? Hur vet frågeställaren annars att det är för mycket olja i den? Eller olja överhuvudtaget?
Jag körde tunga fordon som gått över 80.000mil men olja i interecoolern var aldrig ens nämnt.
Dessutom blir intercoolern ofta väldigt varm så ev. olja där avdunstar och hamnar som gas i motorn (i likhet med oljedimman i vevhusventilationen)
Det svenska ordet laddluftkylare är mer talande ty luften är trycksatt där (uppemot 1 bar) och alla vet att tryckluft ´tar med sig´ det som finns i röret där luften passerar. Så ev. olja där tas också med rakt in i motorn.

#2 • Uppdaterat: 2015-07-03 18:54
trasten

Man lossar en slang och sticker in en sug!

#3 • Uppdaterat: 2015-07-03 18:59
trasten

Har man en sliten turbo kan man fylla kylaren ganska snabbt! Brukar kunna bli ett bra moln efter bilen om man gasar på kraftigt! Har man sen en diesel kan det bli en ganska spännande effekt! Vi bytte två motorer på toyota som hade varvat ihjäl sig. Man kunde ösa ur dom med sked! =)

#4 • Uppdaterat: 2015-07-03 20:38
trasten

Även solen har fläckar! =)

#5 • Uppdaterat: 2015-07-03 20:52
ENTJ1

Toyota suger när det gäller turbo..
;-)

#6 • Uppdaterat: 2015-07-04 00:39
Rikard

Jag är ganska säker på att oljan i ICn på VWs motorer kommer från vevhusventilationen. När jag rev ICn på polarens A3 1,8 Ts hade den bara gått 3000 mil, och det var en skvätt olja i ICn, och alla andra VW motorer jag rivit har det varit olja i, så det är inget att bry sig om.

#7 • Uppdaterat: 2015-07-04 16:55
erikivan72

Shogun: WV, och koncernens systermärken, har inte direkt uppseendeväckande kvalité. På brorsans jobb åker de mest bara just WV, Audi och någon enstaka Skoda. Skräckhistorierna som brorsan har är helt fantastiska. Vanligtvis handlar det om att bilarna endera tappar en massa plastsköldar så fort det blir vinter, elproblem och den där elektriska handbromsen (som går i så fort man stänger av bilen) som inte vill släppa.
När det gäller olja i intercoolern misstänker jag att det i dagens fråga beror på att det är en 16 år gammal bil med antagligen en hel del mil på mätaren. Alltså, en motor som är otät lite varstans.

#8 • Uppdaterat: 2015-07-03 08:50
milkylainen

Svaret är korrekt. Olja i laddluftkylaren händer om man har en dålig konstruktion, slitage eller något annat som är fel. I små mängder behöver det inte vara farligt, dock är det inte bra om det är kroniskt. Det finns ett par sensorer på vägen i luftströmmen som inte gillar stora mängder olja. Dessutom så är det direkt obra om det kommer in en större skvätt samtidigt i någon cylinder. Det orsakar ett våldsamt kompressionsfel då oljan inte är direkt komprimerbar med potentiellt motorras som följd.

Jag skulle inte vilja säga att detta är direkt VW-relaterat alls. Felet förekommer hos alla tillverkare. Mer eller mindre hos vissa modeller/motorer (speciellt turbomaskiner). Det är samma problematik som övertryckta vevhus och vevhusventilationer etc. Det enda som skiljer tillverkarna åt är vilka som är seriösa och erkänner sina modellfel och försöker designa bort dem. (Vevhusventilations utbyteskit SAAB etc).
Vet t.ex inte hur många BMW's jag sett med sprängda vevhusventilationer pga frusna isklumpar bland annat.

Det är väl det som är den största skillnaden mellan tillverkare idag. Vem som är mest seriös och gör en recall för problem (inte bara i USA där de har en stark motororganisation).

Toyota visar generellt väldigt mycket mer tillverkaransvar än VW.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.