Nästa artikel
Bilfrågan: Ska jag ta bort rostkudden?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ska jag ta bort rostkudden?

Publicerad 6 februari 2017
Frågeställaren oroar sig över fuktsamlande skumplast som kan utvecklas till rost på sin Volvo V70 från 2014.
”Konstruktionen känns märklig, till sommaren funderar jag på att riva bort skumplasten. Vad har ni för erfarenheter av rost på Volvo V70?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har nyligen köpt en Volvo V70 -14, och jag undrar om ägare till äldre V70 klagat på rost i allmänhet och i synnerhet på insidan av framskärmarna?
Volvo har monterat en ljuddämpande skumplast mellan främre dörrstolpe och framskärm. Det fungerar säkert bra och bidrar nog till att premiumkänslan ökar, men hur är det med framtida rostskador?
På min bil samlas där väldigt mycket blöta löv och det är konstant fuktigt på ovansidan av skumplasten och även om insidan av framskärmen och dörrstolpen är galvaniserad och kanske även målad med en grundfärg så kommer det att förr eller senare rosta igenom.
Till sommaren funderar jag på att riva bort skumplasten. Den kommer säkert att vara blöt som en disktrasa. Konstruktionen känns i vilket fall märklig och luktar typ AlfaSud från 70-talet. (Deras bilar rostade ju bort efter sju–åtta år.)
Jag har varit i kontakt med Volvo, men de bollar mig tillbaka till min lokala verkstad för en som de säger ”korrekt bedömning och råd”. Det vanliga struntsnacket således.
Vad har ni för erfarenheter av rost på Volvo V70?
Olle Barkvik
 
Svar:
Du gör alldeles rätt i att ta bort skumplasten – det är vad seriösa rostskyddsfirmor gör när de får in en V70 för behandling. Men för att få bort den måste först innerskärmen tas bort. Bakom innerskärmarna på V70 upptäcks ofta rosthärdar som fått fäste på grund av fukt som binds av filten i innerskärmen och den ljuddämpande skumplasten. Som du upptäckt samlas mycket löv vid innerskärmen och tas de inte bort komposteras de och bildar så småningom en blöt sörja som får rosten att gro.
Om skumplasten plockas bort försvinner förstås en del av ljuddämpningen och bilen kan upplevas som lite bullrigare.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-02-06 20:02
Rutger Jönåker

Märkliga konstruktioner, med fuktsugande skumplast, på många moderna bilar... Vill man bli kända som nya "rostburkar"? Vore intressant om tidningen ville göra en ljudmätning på en sån här bil, före och efter man tagit bort skumplasten! Hur mycket värre blir bullret?

#2 • Uppdaterat: 2017-02-06 23:22
snabb95

Klart och tydligt besked från Marianne. Att välja mellan en rosthärd och den LÅGA ljudnivå V70 N hade före införandet av skumplast och innerskärmar av filt torde vara enkelt för alla utom för ingenjörerna i Göteborg. Skillnaden i ljud torde inte vara större än den är mellan 15" och 17" hjul som många väljer utan tanke på ljudnivå och kostnader.

#3 • Uppdaterat: 2017-02-07 12:22
Roger Skagerström1

Ja det kommer säkert börja rosta snart. Kanske redan om 15-20 år - och då är ju Volvon knappt inkörd ens.

Har en känsla av att nån tänkt på detta och att det är lugnt.

En fråga dock - borde det inte finns fukt inlåst bakom de plastinnerskärmar som ViB och Roskyddsmetoder vurmar för?

#4 • Uppdaterat: 2017-02-08 10:19
lsoderlund

Stoor, tror inte det är speciellt bra att blanda linolja med moderna rostskyddsmedel, de tenderar att ta ut varandra, har du en bil som är nyare än årsmodell 1994, så fungerar säkerligen linolja bra, men efter det så bör du nog gå över till moderna rostskyddsmetoder och medel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.