Nästa artikel
Bilfrågan: Registrera bilen som taxi?
Bilfrågan

Bilfrågan: Registrera bilen som taxi?

Publicerad 3 september 2018
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Kan jag registrera min bil som taxibil?
Shokrollah S
 
Svar:
Det är inte helt enkelt. Du måste börja med att skaffa taxiförarlegitimation. Du måste vara minst 21 år, ha haft B-körkort i minst två år, eller ha D-körkort. Ansökan kräver läkarintyg, skriftligt prov i yrkeskompetens enligt taxitrafiklagen inom tre år före ansökan, godkänt förarprov inte äldre än 2 månader innan ansökan.  
Ska du köra själv och inte i ett befintligt företag måste du också skaffa taxitrafiktillstånd och bilen du avser använda eller införskaffa, ska anmälas till och godkännas av Transportstyrelsen. Bilen måste bland annat förses med taxameter av godkänd typ. Det görs också en allmän ekonomisk bedömning, vilken bland annat innebär att sökande ska kunna uppvisa kapital och reserver på 100 000 kronor för bilen. 
Förutom själva bilen krävs med andra ord viss utbildning och utrustning – allt enligt regler som tillståndsmyndigheten meddelar och kontrollerar. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-09-03 11:18
Axel61

Ska du sen köra samhällsresor vilket det flesta gör, så ska bilen vara godkänd av Länstrafiken. Vilket innebär miljö och kombikrav. Samt ytterligare utbildningar av dig personligen.

#2 • Uppdaterat: 2018-09-03 19:00
Sungam

därtill kommer taxiförsäkring

#3 • Uppdaterat: 2018-09-03 22:03
Axel61

Och anslutning till beställningscentral om man inte vill ragga på gatan som ett annat lu...
Det är många blodsugare i den här branschen!

#4 • Uppdaterat: 2018-09-03 22:12
Axel61

Egentligen är inte frågan tillräckligt specificerad och svaret inte riktigt korrekt.
Man behöver ingen taxiförarlegitimation för att ha en taxi, någon annan kan köra. Men trafiktillstånd måste man ha, vilket innebär prov på trafikverket och att man har ett registrerat företag. Har han tänkt att använda bilen mest för privat körning lär skatteverket ha synpunkter på det.

#5 • Uppdaterat: 2018-09-04 10:34
erikivan72

Därtill kommer förmånsbeskattning för tjänstebil. Visserligen kan de flesta få reducerad förmånsvärde eftersom man - generellt - kör väldigt mycket i tjänsten med en taxibil. Men det blir ändå en kostnad för skatten där.
Dessutom gäller för det mesta inte normala garantier på en ny bil, om den körs som taxi.
Och försäkringen är mycket dyrare. Och så vidare.

#6 • Uppdaterat: 2018-09-04 17:28
Axel61

Förmånsbeskattningen träder bara in om du inte har någon privatbil, en procentsats av prisbasbeloppet om jag minns rätt ca: 20-25kkr i upptaxering.
Garantier har jag inte sett någon skillnad på, kan variera från märke till märke. Fördel taxi är att man kan köpa till en drivlinegaranti som inte erbjuds privatister. De märken som inte kan erbjuda det vill egentligen inte in i taximarknaden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.