Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Rätt temperatur i bakaxeln?

Publicerad 13 oktober 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Ungefärlig oljetemperatur sommartid i Sverige vid konstant motorvägskörning kan vara 80–100 grader C.
"Vilken temperatur kan vara normal på oljan och huset i bakväxeln på en Volvo 245 årsmodell 1993?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vilken temperatur kan vara normal på oljan och huset i bakväxeln, det vill säga differentialen (utan diffbroms), i bakaxel på en Volvo 245 årsmodell 1993? Jag har rätt olja enligt Volvos specifikationer men efter cirka fyra mils körning känns huset onormalt varmt. Vad är rimlig jämviktstemperatur?
Lars A
 
Svar:
Under bilens utvecklingsfas på 70–80 talet fanns dessa data hos provande avdelningar, men det är ju såpass länge sedan att dessa värden troligen inte finns sparade. En rimlig gissning på oljetemperatur sommartid i Sverige vid konstant motorvägskörning kan vara 80–100 grader C.
Temperaturen beror på vid vilken hastighet man kör bilen samt även belastning. Om man till exempel släpar på en tung husvagn ökar oljetemperaturen. Dessutom: en onormalt varm temperatur kan vara en bedömningsfråga som är upp till den som bedömer och inget exakt värde.
Du kanske kan få lite mera information via forum.svenska200klubben.com eller på www.jagrullar.se.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
 
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2015-10-13 11:19
erikivan72

Milikainen:
Du har rätt!
Frugan använder en sådan här när hon tillverkar tvål, och jag har samma ute i garaget:
www.kjell.com/se/sortiment/el/verktyg/matinstrument/termo-hygrometrar/proffstermometrar/uni-t-ut300b--p48280
Kostar 199 kronor.
Den är inte världens mest exakta termometer, men håller utan vidare tillräcklig noggrannhet för att klara av hemmabruk.
En passus, dock: Man behöver komma ihåg att metallen i bakaxeln äter upp en del av värmen. Oljan kan alltså vara varmare än vad diffklumpen är.

#2 • Uppdaterat: 2015-10-13 15:51
saabnisse

"såpass länge sedan att dessa värden troligen inte finns sparade."
Märkligt, det går att få de svar på de mest udda frågor från andra biltillverkare.
Men naturligtvis finns det uppgifter dokumenterade hos Volvo, men det kostar att gräva fram dem, allt är säkert inte dokumenterat digitalt.
Sedan kan man ju fundera på varför FS oroar sig för detta, en sådan bil är det ju bara att köra på med, skulle något paja i bakaxeln finns ju ännu hundratals att uppbringa på skroten.

#3 • 2015-10-13 16:00
a128

Jag hade en VW golf som jag en sommar körde upp med på en bergstopp i Norge
växellådan var så varm att man tom. kunde steka ägg på den

#4 • 2015-10-13 16:12
jete

Fyll bara inte för mycket olja, kan bli ännu varmare då av inre friktion i oljan.

#5 • 2015-10-14 08:42
Bortom

@jete, det går inte att fylla på för mycket olja i en diff. ty påfyllningshålet ligger på sidan av diffhuset i den höjd där max oljenivån ska ligga. Så fort man försöker hälla i (pumpa in) för mycket olja rinner den ut bredvid påfyllningsslangen. (men om du tiltar bilen :) då går det förstås att fylla på för mycket, fast det finns inte en enda bilverkstad i landet där en bil kan lutas sidledes)

#6 • 2015-10-14 12:51
Bortom

Bilden är missvisande.
När motor är driftsvarm (ca.90 grader på kylvätskan) ligger motoroljan på ca. 120 grader. Temperaturen på växellådsoljan brukar ligga 10-20 grader under motorblockets, en separat diff på en bakhjulsdriven blir 40-50 grader varmt. Det är väldigt lite förluster i en transmission.
Sen bör frågeställaren definiera vad denne anser som ´onormalt varm´. Att man inte kan ta i betyder inte ´onormalt´. Dessutom: 245-or rullade tiotusentals mil i USAs ökenstater utan problem. Så har man bara rätt olja i rätt mängd klarar sig diffen utan problem.

#7 • 2016-11-01 18:09
PNI

Skulle bli mycket förvånad om inte kunskapen finns i (volvo)huset. Annika orkar inte leta, och saknar de för frågan rätta kontakterna.
Visst Volvo har inte gjort sig kända för att värna ägarna om äldre bilar. Annat var det förr.
Lite tafatta försök med herritage avdelning med vänsterhanden, medan högerhanden stryker lagerartiklar så det jordbränner.

Bortom.
120 grader oljetemperatur i en 240, är mycket tveksam till.
I mina båda exemplar har jag tillbehörsmätare för oljetemp, volvo original med temperatursensor i oljepluggen.
Det tar 2,5 gånger sträckan för oljan att komma upp i temperatur jämfört med kylarvätskan.
Vid normal sommartemp är driftstemperaturen ca 70 grader, ökar inte på flera timmars körning.
Är utetemperaturen över 30 grader då går oljetemperaturen upp till ca 80 grader.
Toppnoteringen var en av sommarens allra varmaste dagar och timslång kö med tomgångskörning
mellan 90-95 grader.
Tomgångskörning över 10 min ökar temperaturen vi driftsvarm motor ca 10 grader
Så 120 grader ja då måste det vara trimmat och blyfot. Och läge för en oljekylare

#8 • 2015-10-13 08:43
milkylainen

Tycker Annika ger ett ganska bra svar.
"Känns" är ett dåligt mått på värme för just bilar. Använd en IR-termometer. De är relativt billiga.
En människa har svårt att hålla kvar fingrarna på ett objekt som är över 50 grader varmt. Det gör rejält ont. Och 50 grader är knappt uppvärmd olja. En rimlig temp är nog väldigt mycket baserad på lasten och även själva diffen. Uppåt 100 (och även en bra bit över) grader utan specifik kylare känns inte alls onormalt högt efter en längre tids körning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.