Nästa artikel
Bilfrågan: Olika funktion i ”hybridläge”?
Bilfrågan

Bilfrågan: Olika funktion i ”hybridläge”?

Publicerad 29 oktober 2021
"Varför skiljer sig laddhybrider från Citroën och Kia så mycket i hybridlägeskörning?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Jag har bytt bil från en Kia Niro Plug-in Hybrid till en Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid. Jag vore tacksam för en teknisk förklaring varför de skiljer sig i hybridlägeskörning? Kia förändrar inte batterinivån nämnvärt medan Citroën förbrukar hela batteriet kontinuerligt för att efter 5–6 mil gå över till ren bensinmotordrift. Min erfarenhet är att Kia också har lägre bränsleförbrukning på längre sträckor. Bilarna går ungefär lika långt på ren eldrift. Citroën är tyngre men har också större batteri.
Ivar

Svar:
Vi vände oss till importören K.W. Bruun Automotive AB, för att få en korrekt beskrivning av hur bilen hanterar samspelet mellan bensin- och elmotor.  
”I elläge” kör du enbart på eldrift tills den elektriska räckvidden är förbrukad, därefter går bilen automatiskt över till bensindrift.
I ”hybridläget” kombinerar bilen eldrift med bensindrift och batteriet förbrukas efter hand som elmotorn används. När den elektriska räckvidden är slut går motorn över till enbart bensindrift.
Det finns också en sparfunktion som kan aktiveras där föraren kan välja att spara en viss elektrisk räckvidd till senare, till exempel för körning i en stad. Sedan finns även regenerativ bromsning som innebär att en viss del av batteriet kan återfås vid inbromsning.”
David Lindahl, PR-chef

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 30 oktober 2021 Ämnet är C5 Aircross Plug-in…
  • 29 oktober 2021 hx30 skrev: Men Citroën…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.