Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Läckage efter vindrutebyte

Bilfrågan

”Firman som bytte rutan anser inte att den är felaktigt limmad. Vad ska jag göra?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vid senaste hårda regnskurar har vatten runnit in i min Toyota Auris vid främre taket på insidan. Bytte vindruta nyligen på grund av skada från stenskott. Men den firma som bytte rutan anser inte att den är felaktigt limmad. Vad kan vara orsak till läckaget? Och vad ska jag göra?
S Råman

Svar:
Det här är inte lätt att svara på utan att kontrollera bilen. Och vattenläckage är heller inte lätt att hitta alla gånger. Här låter det lite bestickande att du upptäcker läckage efter vindrutebyte och om felet inte förekommit tidigare. Du måste gå tillbaka till verkstaden som bytte rutan och be dem kontrollera att det inte är rutan som är otät. De ska ha rätt att först rätta till eventuellt fel. Vill de inte lyssna på dig – reklamera.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du erfarenhet av något liknande som hänt frågeställaren?
 

Kommentarer

#1
2019-09-20 07:30

Instämmer med Erik Rönnbloms råd. Helt klart bestickande men inte nödvändigtvis att felet ligger där. Vatten (och ljud) kan ta de mest märkliga vägar och källan kan ligga långt ifrån platsen där man upptäcker problemet. Samtidigt skall man alltid fråga sig vad som har ändrats innan problemet uppstod och här finns ju en glasklar (!!) förändring.

.

#2
2019-09-20 07:37

Kan bara instämma med Klarsynt, felsökning 1A, vad har ändrats innan problemet uppstod.
Sen är det alltid lättast att skylla ifrån sig istället för att fokusera på att hitta källan till problemet, något som inte är helt ovanligt.

#3
2019-09-20 09:37

Vatten kan blåsas långa och svårfunna vägar i fartvinden. Sätt en droppe grön karamellfärg på utsidan av rutan vid nästa regnkörning där fukten kommer på insidan får du veta om vattnet kommer just därifrån eller kommer längre väg.

#4
2019-09-20 09:59

Det behöver inte vara rutan men kan absolut vara det också. Bytte på en av mina bilar och man hör hur det brusar och läcker luft i rutans underkant. Ibland slarvar de och tar inte bort allt gammalt lim.

#5
2019-09-20 15:13

Klåpare som bytt rutan; (

#6
2019-09-20 17:08

Så tråkigt att behöva ha det så här, hur svårt kan det vara att kolla upp det hela.

#7
2019-09-20 17:41

Dessa f-bannade förnekandes av verkstäder hela tiden. Fanns inte problemet innan vindrutebytet så f-n ska det fixas till och givetvis kontrolleras ordentligt. Ordentligt trött på hantverkares förnekande av jobb som inte är helt lyckat.

#8
2019-09-20 21:27

Ronneby-Benny:
Hatar verkstäder. De förstör alltid mer än de lagar. Man kan alltid ge sig fan på om de ska fixa något så förstör de något annat.
Skrapar lacken, skitar ner bilen, glömmer skruva fast grejjor, gör ett skitdåligt jobb i allmänhet.
Sen hjälper det inte att de förnekar alla misslyckanden och problem.

Service och rep för bilar är en industri som kommer att självdö i stor utsträckning.
Det finns ingen med självbevarelsedrift som går dit frivilligt.
De förstör mer än de lagar. De lever på lånad tid eftersom verkstäder bara är nödvändigt ont.

Den dagen man kommer till en verkstad och inte drar sig för att komma tillbaka så har de lyckats. De är ju verkligen inte där och därigenom gräver de sin egen grav.

#9
2019-09-21 08:03

För många klåpare och bedragare i branschen tyvärr.
Hur vet man att de byter oljefilter i samband med oljebytet?
Bara insatsfilter nuförtiden

#10
2019-09-21 22:54

Håller med er andra. Verkstäder bluffar och försöker komma undan med misstag.
Ett exempel för jättemånga år sedan. Jag hade en Audi 90 som jag lämnade in för att kopplingen låg nere vi golvet och fjädrade inte upp. Fick höra av verkstaden att det var slavcylindern som gåt sönder. Det skulle bli svindyrt just för att jag hade en Audio 90 och inte en Audi 80 eller 100 som var mer vanlig. 8000 kr skull dom ha. Jag betalade och dom fixade problemet (trodde jag)

Hämtade bilen och den funkade fin fint, men bara i en vecka, sedan började samma problem igen, kopplingen låg nere vid golvet och det var svårt att kunna växla.

Till min förvåning så säger verkstaden att det måste vara något mer som är fel då, du får lämna in den igen. Jag undrade om jag får det gratis då och då skrattade dom.

Jag sa att jag har just betalat 8000 kr och bilen är inte i ett dugg bättre skick. Då vill jag ha pengarna tillbaka och det var nästan skratt till respons på det också. Så då sa jag, Fine, sätt tillbaka min tidigare slavcylinder så och ta tillbaka den ni satt in för det gjorde ju ändå ingen skillnad och sen ge mig pengarna tillbaka, men dom vägrade.

Vid den tidpunkten var jag ung och oerfaren och kände inte att jag visste hur jag skulle kämpa emot dom så dom vann tyvärr.
Hade det varit idag hade jag tagit det genom alla möjliga rättsprocesser om det hade behövts. De ska fan aldrig vinna över mig igen när dom fuskar som dom gör.

Men och andra sidan köper jag bara nya bilar nu för tiden så hamnar inte i sådana besvär heller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.