På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag hittar inget om just detta. Om jag köper en ny bil kan jag göra servicen själv och fortfarande ha bibehållen garanti? Jag vet vad som ska göras och jag har kunskapen.
Micke
Svar:
Eftersom du tänkte dig en Volvo så ställde jag frågan till Volvo Cars, men också till konsumentverket. Så här kommenterar Gustaf Sjöholm, Volvo Cars:
”Obligatoriskt underhåll som inte har utförts, eller som har utförts på felaktigt sätt eller inte har utförts i enlighet med Volvos specifikationer kan göra att garantin för berörda komponenter eller för hela bilen inte längre gäller. Därför rekommenderar vi alltid att service sker på en auktoriserad Volvoverkstad.”
Jurist Charlotte Söderlund på konsumentverket svarar följande:
”Först och främst är garantin ett frivilligt åtagande från biltillverkaren och det innebär att biltillverkare fritt kan välja att utforma sina villkor hur de vill. Villkoren får dock inte vara oskäliga. Marknadsdomstolen diskuterade i MD 2012:13 frågan om biltillverkare får uppställa ett krav på att fordonet ska servas på en auktoriserad verkstad för att bibehålla sin garanti. Svaret blev nej. Jag skulle säga att det centrala här är fackmässigheten i servicen eller reparationen. Kan konsumenten visa att den har tillräckligt kunskap och utbildning, använder originaldelar eller andra reservdelar av motsvarande kvalité, antecknar vad som använts i serviceboken samt följer biltillverkarens instruktioner så har jag svårt att se att kravet på fackmässighet inte är uppfyllt. Mig veterligen har det dock inte prövats rättsligt.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 17 januari 2022 Fånigt svar av…
- 10 januari 2022 Jag har läst att några…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.