Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Kan jag byta strålkastare?

Publicerad 10 maj 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
En ljusramp är billigaste lösningen för att förbättra ljuset på bilen.
”Har ni något tips på hur man kan förbättra ljuset i min V70? Sätter man dit en extra ljusramp eller kan man byta ut befintliga strålkastare?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en V70 från 2007/ 2008 och jag tycker inte att ljuset är så bra på den. För ett tag sedan hyrde jag en V70 från 2015 och jag upplevde ljusbilden som betydligt skarpare, klarare och längre.
Har ni något tips på hur man kan förbättra ljuset i den äldre modell som jag har? Sätter man dit en extra ljusramp eller kan man byta ut befintliga strålkastare?
Bengt Eriksson
 
Svar:
Din hyrbil kanske var utrustad med xenonlampor som ger ett vitare och längre ljus än vanliga halogenlampor. Men att byta till xenon på din bil är ingen lösning. Volvo har ingen arbetsmetod för att göra ombyggnaden till xenonljus. Det saknas bland annat ledningsmattor och höjdgivare i bilen. Om ett ombygge ändå skulle göras – vilket antagligen skulle bli dyrt – måste bilen ombesiktigas.
Du kan förstås låta byta ut de gamla strålkastarna mot nya och fräscha, men dessa kostar nära 4 400 kronor styck. Billigaste och bästa lösningen är den du själv föreslår, en ljusramp som förstärker helljuset. I nr 18/2015 testade vi tolv olika LED-ramper.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Har du erfarenhet av att montera en ljusramp eller byta ut strålkastare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 10 maj 2016
bgl

Tyvärr som vanligt är det för lite information i ursprungsfrågan!
Har bilen plastglas i strålkastarna: börja med att putsa plasten.
Har bilen halogenlampor: byt till nya lampor av dyrare sort, kända märkeslamptillverkare tillverkar i dag halogenlampor som både i fråga om ljusflöde och ljusbild överträffar tidigare årgångar.

#2 • 10 maj 2016
Axa

Jag har en nyare bil men med tyvärr kasst helljus. Så jag kompletterade med led-ramp i höstas. Det var det värt för det blev ljusår bättre. :-)

#3 • 11 maj 2016
Axel61

För länge sedan så hade jag en Passat 1990, satte från början i rallylampor i dom 80/100W. Märkte efter en tid att helljuset fick extra kick när när jag skulle blända ned. Kände mig tvungen att köpa en Haynes-bok och kolla lite i elschemat. Strömmen gick i princip från batteriet till blinkersspaken och tillbaka igen, snacka om lång väg. Sagt och gjort reläide upp direkt från batteriet med grova kablar och använde det gamla som styrström, tjuvkopplade också så att halvljuset var på samtidigt som helljuset. Bytte lamporna till Philips nya Vision-Plus och jävlar vilket ljus jag fick.

2007 köpte jag en Merca med xenon ILS, ville gärna ha ett par extra Xenon lampor i fronten. Väldigt svårt att montera när fronten var i plast och aluminium och hissades upp med huven. Xenonkonverterade istället de inre (halogen) strålkastarna och fick fyra xenon på helljuset, räckte för mina behov.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.