Nästa artikel
Bilfrågan: Hur rädda sensorerna?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur rädda sensorerna?

Publicerad 1 september 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Med direkt TPMS som har däcksensorer i hjulen, kan man inte använda däckreparationskit. Tätningsvätskan sätter nämligen igen ventilen.
"Hur har biltillverkarna löst problemet med tätningsvätska förstör ventilerna i däckreparationskit?" Vi Bilägare svarar.
 På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
På senare år har det blivit allt vanligare att reservhjulet i nya bilar har ersatts med ett däckreparationskit.
För de biltillverkare som valt TPMS med trycksensorer har man därmed fått ett problem eftersom man med tätningsvätska förstör ventilerna.
Hur har biltillverkarna löst detta?
Tom Vibeke
 
Svar:
Biltillverkarna som använder sensorer inuti däcken har inte löst det alls. Den som får en punktering och blåser tätningsmedel i däcket måste nog köpa ny tryckmätare. Däremot finns det bilmodeller som mäter däcks-trycket via ABS-systemet och på dem kan man laga en punktering med tätningsmedel utan att riskera kostsamma påföljder.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2015-09-01 11:17
Pi

Tja - AWD/4WD är ju också "elektroniskt trams" så lägg ner den funktionen också - eller ?

#2 • 2015-09-01 12:52
Boxer

Håller med "antifiministen" om elektroniskt trams som kostar konsumenterna en massa reparationspengar. Däremot så har mina Subaru inget elektroniskt trams i AWD-systemet. Bara mekanik till skillnad från de flesta andra AWD-system.

#3 • 2015-09-01 13:44
saabnisse

Håller med milkylainen om att TPMS med trycksensorer är ett otyg när det fungerar med ABS.
Däremot har jag inga problem med lagningsvätskan, den har jag använt med gott resultat flera gånger.

#4 • 2015-09-01 14:06
muskorv

Om hålet i däcket och avståndet till däckverkstad inte så stort behöver man inte använda lagningsvätskan. Använd bara bilens lilla kompressor och fyll luft i däcket innan du kör i väg till verkstad.

Även om man inte har trycksensorer kan lagningsvätskan göra det svårare att få till en bra lagning av däcket.

Själv har jag inte saknat att släpa runt på reservhjul. Kompressor och lagningssats löser det mesta och då mycket smidigare än att behöva byta till reservhjul.

#5 • 2015-09-01 15:11
Havsfidran

Det är ju bra att vi har en gammal 940. Den har iallafall ett nödreserv däck. Varför har man överhuvudtaget plockat bort reservdäck till förmån för punkteringsspray? Finns det några Nya bilar idag med riktiga reservdäck, förutom feta suvar kanske? Undrar om XC90 har riktigt reservdäck?

#6 • 2015-09-01 17:10
saabnisse

Skulle aldrig fall mig in att byta hjul på en motorväg med tradare dånande förbi en meter bakom röven!
Inte ens assistanskåren gör detta numera, de har alltid en lådbil bakom sig under tiden de vinschar upp bilen för ett hjulbyte på säkrare plats.

#7 • 2015-09-02 09:28
Bortom

Bojkotta bilar med trycksensorer! Det går lika bra med ABS systemet att upptäcka punktering, så gör bl.a. Mercedes. Duger lösningen åt de då duger den åt alla andra bilmärken.

#8 • 2016-03-24 17:58
N-iklas

Men om det uttryckligen står i instruktionsboken att medlet som följer med bilen inte skadar ventilen - är då det lögn?
Det borde ni nog undersöka innan ni säger något om.

#9 • 2015-09-01 08:41
milkylainen

Aktiva däcktrycksmätare och lagningsvätska är båda otyg.
Däcktrycksmätning via ABS och reservhjul är mycket, mycket bättre.
Vissa typer av punkor går ändå inte att laga med lagningsvätskan.
Har man Run-On-Flat däck behöver man i praktiken inget lagningskit såvida man inte befinner sig ute i vildmarken. Bara rulla in till närmaste däckverkstad och laga däcket istället för att hälla massa skit i det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.