Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Hur mycket kostar laddningen?

Bilfrågan: Hur mycket kostar laddningen?

Bilfrågan

”Har hört en kostnad på 5 kronor/mil. Det låter dyrt?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur mycket kostar en elbil per mil i ”laddkostnad” ungefär? Jag har hört en kostnad på 5 kronor/mil. Det låter dyrt?
Herbert Sallmén 

Svar:
Det beror till stor del på körförhållandena. Men självklart beror också elbilarnas förbrukning på hur hårt man trampar på gaspedalen. Vid vårt senaste test av e-bilar, som gällde Hyundai Ioniq, Nissan Leaf samt VW Golf, redovisade tillverkarna en deklarerad förbrukning på 11,5, 15,0 respektive 12,7 kWh per 100 km. 
Vi körde bilarna i en testslinga som innehöll en mix av stads- och landsvägskörning helt enligt skyltad hastighet. Testet kördes i april på torra vägar med en temperatur på några minusgrader. Den verkliga förbrukningen landade då på 13,9 kWh/100 km för Hyundai, 18,9 för Nissan och 14,7 för Golf, det vill säga från ungefär 1,4 kWh till 1,9 kWh per mil. Sedan beror det på ditt elavtal vad kostnaden inklusive alla skatter och transport av elen blir för just dig. 
Vi Bilägare har räknat fram ett genomsnitt för en medelvilla på 1,53 kronor/kWh och då hamnar milkostnaden för bara laddningen på mellan 2,14 och 2,91 kronor för dessa bilar vid detta körtillfälle.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du elbil och vad är i så fall förbrukning och laddkostnad?

Vi Bilägare 2018/07 Biltest: Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf

Strömbil drömbil?
Nya Nissan Leaf är elbilen som kommer så långt på en laddning att räckviddsångesten är ett minne blott, åtminstone i reklamen. Kan den matcha tidigare testfavoriterna Hyundai Ioniq och Volkswagen e-Golf?
Hyundai Ioniq Electric Premium Plus Eco
Nissan Leaf Tekna
Volkswagen e-Golf
 
Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 11 sidor (2.5 MB)
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2019-01-28 10:23

Bra svar. Jag kör elhoj och batteriet är på ca 0,5 kWh och jag tror att 4 mil på högsta assistans går bra, det skulle ge under 40 öre/mil. Nyckeln till låg kostnad är att sköta batteriet som kan leva väldigt länge om man undviker tomt och fullt.

#2
2019-01-28 10:51

Men efter åtta år är garantin på batteriet slut och då kostar det dig 100 000 bara för batteriet att byta. Räkna gärna in ett extra batteri i cost of ownership.

.

#3
2019-01-28 10:55

Förbrukningen är lite mer "spridd" på en elbil beroende på temperatur, väglag och elevation osv.

För min egen Ioniq Electric är spridningen mellan 11 och 20 kWh/100 km (från fin sommardag till att snön vräker ner + kyla). Vid laddning hemma betalar jag 1,62 kr/kWh inkl. allt (skattat och klart). Milkostnaden kan alltså variera mellan 1,80 och 3,25 kr per mil vid laddning hemma beroende på förbrukning. Detta är ytterligheterna dock!
Normalt sätt ligger förbrukningen omkring 15 kWh/100 km - dvs. 2,40 kr/mil.

Om man använder offentlig snabbladdning kan priset variera mellan 2,5 och 5 kr/kWh vilket så klart höjer milkostnaden, men som sagt det är en tjänst man köper vid behov och därmed kan betala för.

#4
2019-01-28 11:03

@Klarsynt. Det finns för lite underlag för att dra en sådan slutsats. Väldigt få elbilsbatterier blir så dåliga att de behöver ersättas. Elbilsbatterier sköts om mycket bättre än ex. mobil/laptop/blyackar tack vare BMS-systemet. Dessutom har många biltillverkade en dold kapacitet på ca 10% som tillåter att "dåliga" celler ersätts av "bra" celler utan att bilens räckvidd minskas avsevärt.

#5
2019-01-28 11:14

Hur mäter VIB förbrukningen? Är det verklig energiförbrukning som är mätt vid laddstolpe inklusive alla energiförluster vid laddning exempelvis uppvärmning och kylning av batterierna?

#6
2019-01-28 11:32

@ Grosser, batterierna i elbilar håller tydligen avsevärt bättre än vad som förutspåtts och det beror nog på det du beskriver.
Jag minns första generationen av Prius som jag var väldigt tveksam till efter att ha jämfört med de NiMH batterier som satt i handverktyg på den tiden och där även dyra proffsverktyg var slut efter två-tre år.
Det finns ju tjugo år gamla Prius som fortfarande har sina originalbatterier, visserligen ingen ren elbil, men det går att jämföra något ändå.
Nu är det ju lite tidigt att spekulera om moderna Li-batterier, men att jämföra livslängd med handverktyg är nog inte så rättvisande.
Finns det någon saklig livslängdsberäkning på de moderna batterierna och kan de livstidsförlängas?

#7
2019-01-28 11:36

Snart samma pris som fossilbil... Sjukt att elbilar slipper skatt, sliter ju lika mkt på vägarna som andra bilar.

#8
2019-01-28 12:04

@ Grosser

Ja, då finns det såklart även för lite underlag för att påstå motsatsen också, det vill säga att de skulle hålla efter att garantin gått ut. Så det vore ju bra om frågan lyftes upp så att läsarna får veta den ekonomiska risk de tar.

.

#9
2019-01-28 12:16

https://www.engadget.com/2018/04/16/tesla-battery-packs-live-longer/

Man behöver nog inte vara jätterädd, men andra fel kan uppstå som är relaterade till batteriet som blir kostsamt. Men samma sak finns med bilar, plötsligt händer det... bilen startar inte och en dyr reparation väntar bakom hörnet.

#10
2019-01-28 12:37

Min Skoda Fabia kostar 7 kr per mil för bensin i snitt. Laddbil är 2000 mil per år blir 4000 kr billigare men kostar mycket pengar för inköp och värdeminskning blir inte billigare för totalkostnad.

#11
2019-01-28 12:55

Det kommer alltid en dag då garantierna är borta och när batteriet är slut och behöver ersättas. Den kostnaden är det så klart bilägaren som får stå för och bör självklart tas upp när det räknas på elbilars kostnader.

Har bilen haft en enda ägare blir kostnaden ett rent batteribyte a 50-100000 kr eller ett prisavdrag på motsvarande om bilen säljs just precis då. En inte helt obetydlig summa som måste läggas till driftkostnaderna.

Har bilen haft flera ägare så bör de flesta ha "tagit höjd" för att batteriet framöver kommer att behöva bytas, vilket då avspeglats på andrahandsvärdena genom hela kedjan. Ju närmare ett batteribyte desto lägre pris. För jag tror knappast den sista ägaren innan bytet betalar fullt pris för en bil som snart kommer att kosta en betydlig summa i underhåll.

Kommer elbilar på grund av sin teknik att få motsatt värdeminskning jämfört med "vanliga" bilar? Vanliga bilar sjunker kraftigt de första 3 åren i början och planar ut på slutet. Kommer elbilar hålla värdet upp bättre de första 3-5 åren och sedan tvärdyka mot 0 då tekniken och batteriet är föråldrat?

#12
2019-01-28 13:30

I takt med att antalet elbilar ökar måste elskatten höjas för att kompensera bortfallet av diesel-/bensinskatt som ju idag är en enorm kassako för staten.

#13
2019-01-28 13:31

Jag vill nog påstå att ett totalt elpris på cirka 1,80 kronor per kWh ligger närmare verkligheten.

#14
2019-01-28 14:31

Nåja, det kan ju se likadant ut med bensinbilar. Bilar där man måste räkna med att behöva byta ut kamrem har ju annat värde än bilar med ny kamrem.
Nu kostar förvisso ett nytt batteri ganska mycket men en äldre bränslebil kan ju dra på sig en hel del utgifter den med.

Om det är låt oss säga 7 kr billigare i ”bränsle” för elbilen så på 10 år och snitt 1500 mil per år så blir det 105 000 kr i skillnad till elbilens fördel. Det täcker in kostnad för nytt batteri.

#15
2019-01-28 15:47

Grosser: Du får ett BMS som att låta som något magiskt. Alla telefoner har en BMS och tillhörande kod. Det är ingen skillnad i att ladda ett mobilbatteri och ett bilbatteri.
De flesta telefoner är single-cell system. Det är trivialt att ladda dem korrekt. Behövs ingen balansering eller något.

Att telefoner kör slut på sina batterier beror på annat än batteriladdningskretsar och kod.

#16
2019-01-28 16:00

En motorrenovering eller havererad kamkedja/-rem drar också med sig stora kostnader med för en bilägare. 40-80000 kr är ju inte omöjligt beroebde på märke och modell.

#17
2019-01-28 18:07

Även enkel oljeservice kostar pengar genom åren.

#18
2019-01-28 21:55

Vi kan lugnt konstatera att elbilen kommer att dras med sina reparationskostnader vad det lider. Tro inte att en trasig elmotor kommer att "hämtas billigt på Biltema", inte. Om det kostar typ 30 000 att byta en infotainmentskärm i en bil, kan ju vem som helst räkna ut vad en elmotor med kringutrustning kommer att kosta att byta. Vad många inte tänker på är att eftermarknaden kommer att bli en sämre affär för biltillverkarna - givet då att de kommer att kompensera sig för detta. Eftermarknaden är idag den delen som är mest lönsam. Även servicen kommer att få se "uppfinningar" vad gäller att ta betalt. Och givet att batterierna kommer att orsaka stora kostnader, för det är som min elektriker alltid säger: "Se till att ha alla dimmerdon och annat väl åtkomligt, för sönder kommer det att gå!" Och så lägger vi till ett stigande elpris (som ju redan är verklighet). Räkna med det dubbla eller tredubbla om några år. Billigt att "tanka"? Knappast.

#19
2019-01-29 08:24

Inte alls säkert att elbilstillverkarna tillhandahåller batterier till flera generationer gamla elbilar som man slutat tillverka så det batteribytet kan man nog glömma.
Och med den mycket begränsade räckvidden för många elbilar blir en halvering av körsträcka på grund av åldrande batteri att bilen blir oanvändbar till annat än som andrabil för mycket korta körningar hemomkring.
En fossilbil som rullat exempelvis 40 000 mil har samma möjlighet till körsträcka som en alldeles ny bil så på det området har ingen försämring skett för fossilbilen.

#20
2019-01-29 08:30

Det finns väl ingen som på allvar tror att att statens skatteintäkter för att köra elbil på sikt kommer bli lägre än idag. Någon form av kilometerräknarsystem för el som används för elbilar kommer troligen tas fram för att kunna beskatta elbilen minst i samma utsträckning som fossilbilen idag.

#21
2019-01-29 09:48

Ringhals går på lite halvfart. El priset nästan 90 öre kWh. År 2020 stänger man hela Ringhals. Vad tror ni vi får för elpriser då!

Men sossarna ”miljöpartister” fixar det säkert den här gången.

#22
2019-01-29 10:12

Staten kommer få in mycket i skatteintäkter om man förbjuder fossilbilar och mer än hälften av bilisterna inte kan ladda bilen hemma.
Eller tror man att alla bor i villa plötsligt när förbudet inträffar för att fortsätta köra fossilbil.
https://teknikensvarld.se/nu-blir-det-dyrt-att-kora-pa-el-27-kronor-per-...

#23
2019-01-29 10:53

Det kommer aldrig vara "billigt" att köra bil, oavsett drivmedel, men i nuläget har elbilen fördel. Men man väljer ju inte elbil för ekonomin i första hand.

#24
2019-01-29 11:29

@PREVIA, du fortsätter sprida en sk. "nyhet" från 2015, där priserna inte är aktuella längre. Vem snabbladdar en laddhybrid egentligen, förutom vissa Outlander-ägare?

#25
2019-01-29 12:13

En titt inkristallkulan säger att det år 2021-22 kommer att vara historiskt billigt att köpa/köra elbil.

Då har det lanserats ett gäng modeller med bla VW I.D m.fl som gör det möjligt att köpa en elbil med 500 km räckvidd för runt 250 000 kr (inkl premie).

Åren framåt kommer det säkert att släppas ännu något billigare modeller men samtidigt får vi nog se premien på 60 000 kr så sakteliga försvinna då den tjänat ut sitt syfte genom att allt fler väljer elbil ”frivilligt”.
Samtidigt så börjar statens skattekista sakna all bensin och dieselskatt som i allt mindre grad slutar att fylla på kassan. Så någon ersättare kommer högts troligt och då i form av km-skatt eller liknande.

Valet 2022 kommer att bli väldigt intressant då det säkert kommer att lyfta frågan i vilken omfattning som privatbilismen fortsatt ska vara med och bekosta statsapparaten. Fram till nu har det varit ”miljövänligt” att köra elbil men när alla gör det kommer åsikterna säkert att ändras och det vrids istället till en belastastning som ska straffas/skattas.

#26
2019-01-30 07:20

milkylainen: det finns nog inte många likheter mellan ett telefonbatteri och ett elbilsbatteri. Det finns avgörande skillnader. Det som sliter på batterierna, dvs som får dem att tappa kapacitet, är när de laddas fullt och urladdas helt. Ju oftare detta sker desto sämre för batteriet. Det är förvisso lite förenklat beskrivet, men det får duga här. En mobiltelefon laddas oftast precis på det viset och det är det som tar död på dem. En elbil laddas, beroende på batteristorlek, kanske också varje dag, men det handlar ytterst sällan om en hel laddcykel, utan snarare en halv sådan eller ännu mindre. Man laddar ofta, men relativt lite åt gången. Och man laddar i princip aldrig någonsin fullt. Livslängden på batteriet förlängs på det viset dramatiskt.
En annan skillnad är temperaturmanagement. Moderna elbilar har allt oftare ett vätskekylt/uppvärmt batteri, vilket är avgörande för livslängden. Det är kanske mindre relvant för en mobiltelefon, men det är precis just därför att det inte är samma sak som en elbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.