Nästa artikel
Bilfrågan: Huggande bromsar normalt på VW Polo?
Bilfrågan

Bilfrågan: Huggande bromsar normalt på VW Polo?

Publicerad 7 juli 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Bromsarna hugger på VW Polo.
”Jag kör VW Polo 2010. Den har i stort sett varit bekymmersfri förutom, som ni skriver i begtestet i nr 6/2015, ”huggande” bromsar. Vad säger bilprovningen om detta?”
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Jag kör VW Polo Masters från 2010 med 85 hk-motorn och den sjuväxlade DSG-lådan. Den har nu 41 000 km på vägmätaren och har i stort sett varit bekymmersfri förutom, som ni skriver i beg-testet av Polo i ViB nr 6/2015, ”huggande” bromsar.
 
Jag har påtalat saken vid min VAG-service och fått svaret att detta är normalt för denna bil och modell och inget att åtgärda. Jag frågade även generalagenten om samma sak och fick samma svar.
 
Eftersom även begtesten anmärker på huggande bromsar måste detta vara mera välbekant än vad VAG-organisationen tycks anse. Ett fabrikationsfel. Vad säger bilprovningen om huggande bromsar på VW Polo 2009–2012?
Jingberg
 
Svar:
Om det är en påtagligt okontrollerad ansättning (hugger) vid kontroll av färdbromsens funktion blir bilen underkänd, men först när färdbromsen ”hugger” så mycket att det är trafikfarligt och det är ett mycket ovanligt fel på bilar med skivbromsar.
 
Bilprovningens erfarenhet är att okontrollerad ansättning inte förekommer på VW Polo av nyare årsmodell.
 
Eller menar frågeställaren kanske att färdbromsen ”pulserar” på grund av rostangripna eller skeva bromsskivor?
 
Vid besiktningen ingår även att kontrollera pulserande bromsverkan och är det påtagligt pulserande bromsverkan blir bilen underkänd!  Det är relativt vanligt att färdbromsen pulserar på grund av rostangripna bromsskivor och vanligast är det att färdbromsen bak pulserar.
 
Bilprovningens erfarenhet är att pulserande bromsverkan inte är vanligare på nyare VW Polo jämfört med andra bilfabrikat.
 
Bromsskivorna bör göras rena från rost årligen, lämpligen vid byte från vinter- till sommardäck, för att minimera risken för pulserande färdbrombroms.
Morgan Isacsson, Bilprovningen
 
Diskutera: Har du råkat ut för något liknande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2015-08-26 23:28
jete

Det finns väl något som heter bromsförstärkare (inte servot) på alla nyare bilar med ABS. På min Clio 2013 slår bromsen till sekundsnabbt vid låg fart (5 km/h kanske) om man bromsar lite snabbt. Överraskande men kanske bra när man får bråttom att bromsa i en korsning. Alla hjul står stilla bums.

#8 • Uppdaterat: 2016-01-21 10:16
VW Polo 2012

Huggande bromsar? Nej men dom tar bra, det kanske är lite känsla som saknas . Tror inte att bromsarna pulserar på grund av rost, snarare om skivorna är skeva. ;)

#9 • Uppdaterat: 2015-07-07 12:01
milkylainen

Allt är normalt enligt VW. Deras ansvarskänsla är nästan noll.
Tyvärr är det nästan så att man få leta efter en sämre tillverkare när det gäller ansvar för såld bil.

Med det sagt så är bilen äldre än garantitiden och den troligaste orsaken är att bromsskivorna någonstans är skeva. Anledningen till det brukar vara en av tre orsaker. Undermålig kvalitet på skivmaterialet, bromsat för lite eller bromsat för hårt och för mycket mot vad skivmaterialete tål. Det ger en pulserande verkan och är mest märkbart om man bromsar in relativt hårt från högre hastigheter, dvs 100+. Om det är något som hugger och sen släpper så är troligtvis bromsservot trasigt. En sådan bil ska inte framföras alls.

Lämna in bilen på verkstad. Borde vara relativt lätt att reda ut vad som är bekymret.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.