Nästa artikel
Bilfrågan: Gamla vinterhjul på nya bilen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Gamla vinterhjul på nya bilen?

Publicerad 10 april 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Den ena återförsäljaren uppgav att det inte gick, de två andra uppgav att det inte möter hinder att använda de gamla. Kan ni reda ut vad som är rätt?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har köpt en Kia Ceed Kombi manuell 1,4 årsmodell 2019. Hade förfrågan hos tre Kia-handlare och i denna ingick att flytta över mina 16-tums vinterhjul, från min Kia Kombi 2014, och förse dessa med TPMS-sensorer. Den ena återförsäljaren uppgav att det inte gick, och att jag måste köpa nya vinterhjul. De två andra återförsäljarna uppgav att det inte möter hinder att använda de gamla hjulen.
Så jag köpte en ny bil av en av dem som sa att gamla bilens vinterhjul passar på den nya också men frågade ändå den som påstod att jag också måste köpa nya vinterhjul varför? Svaret var att ET-värdet på de gamla hjulen inte var det samma som på den nya årsmodellens hjul. Detta besked hade man fått från Kia. Garantin, fick jag höra, kommer inte att gälla om ett fel uppstår som kan härledas till hjul med felaktiga ET-värdet. Men där jag köpte bilen hävdade man återigen att ET-värdet på 16-tumshjul var det samma på 2014 och 2019 års modell – 50 mm. Jag har visserligen lärt mig en hel del om bultcirkeldiameter, fälgbredd, centrumhål, inpressningsdjup med mera. Men kan Vi Bilägare reda ut vad som är rätt? 
Jan Danielsson
 
Svar:
Din fråga borde besvarats korrekt av alla tre handlare. Vi valde den säkra vägen och ställde frågan till de som absolut kan både din gamla och din nya bil, Kia Motors Sweden. Där gav David Lilja som är pr-chef följande svar: ”ET-värdet är samma för båda hjulen. Kunden kan med andra ord använda de gamla hjulen på sin nya bil”.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-10 14:29
mso 1000

Man vill ju lura på nya däck till 20% överpris vilket 9 av 10 köper.

När man sitter där med kontraktet och får frågan vinterdäck på nya bilen och javisst det måste man ha.

15500:- på 2-300 tusen kronors bilen när man kan få dom hemlevererade till garageuppfarten på nätet för under 10000:-

#2 • Uppdaterat: 2019-04-10 16:08
Rutger Jönåker

Är det inte lite dumsnålt att vilja lägga på 5år gamla vinterdäck på nya bilen? Man har råd med ny bil men inte med nya däck...

#3 • Uppdaterat: 2019-04-10 16:43
Stig K

Det står väl ingenstans att däcken är lika gamla som bilen, dessutom är det väl egentligen fälgarna det handlar om.

#4 • Uppdaterat: 2019-04-10 22:38
Rutger Jönåker

Stig K - OK, du kan ha rätt. Men eftersom det gång på gång talas om "gamla bilens vinterhjul" så tolkade jag det som att både fälg och däck var lika gamla. Men visst, jag kan ha tänkt fel.

#5 • Uppdaterat: 2019-04-11 19:06
danjo

Jodå Ulf jag var mycket väl påläst och hade många samtal med säljaren som bland annat påstod att sätter vi på de gamla hjulen så kommer garantin inte att gälla om ett fel uppstår som kan härledas till ett felaktigt Et-värde. Det visade sig sedan efter kontakt med Kia Sverige att värdet är detsamma både på de nya och de gamla fälgarna 50 mm. Det hela var ett försök att lura på en förmodat okunnig kund en omgång vinterhjul som han inte behövde. Jag gick inte på det. Undrar hur många som har gjort det?

#6 • Uppdaterat: 2019-04-24 08:38
bgl

Tre frågor:
Framgår inte av frågan om de gamla vinterhjulen har originalfälgar. Den ´vrånge´ försäljaren kanske visste eller anade en osäkerhet han ville undvika.
Hur ser kalkylerna ut för respektive alternativ? För att räkna hem återanvändning måste däcken nyligen vara bytta, det är inte gratis att montera givare och balansera.
Om man nu vill minimera kostnader, varför ö.h.t. montera givare i de gamla hjulen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.